Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chrysler jezdí po světě už 80 let

  1:00aktualizováno  1:00
Navzdory velké krizi a světové válce prožil krásné mládí, v dobách poválečných byl jedním ze symbolů Ameriky. Kolem padesátky však začal mít problémy se srdcem a na konci 70. let jej křísily elektrické šoky vládního defibrilátoru.
Chrysler PT Cruiser

Chrysler PT Cruiser | foto: Chrysler

V roce 1998 se stihl oženit a nynější osmdesátiny slaví na rozcestí.

Americký výrobce automobilů Chrysler po rovné dálnici své podnikání zrovna neřídí, nicméně v pondělí je doveze k mezníku označujícímu 80 let existence.

V osmém roce 20. století si třiatřicetiletý Walter Chrysler koupil auto, aniž věděl, jak se řídí.

O devět let později byl prezidentem divize Buick koncernu General Motors, v roce 1920 opustil GM a rozhodl se zachránit stagnující Maxwell. Během pěti let zjistil, že je celému Maxwellu třeba dát nový náboj, a nenašel nic vhodnějšího než pojmenovat jej po sobě.

Šestého června 1925 byl Maxwell přejmenován na Chrysler a americký automobilový průmysl získal vedle General Motors a Fordu třetí základní pilíř. Jméno Chrysler ve světě proslavila i stavba ve své době nejvyššího mrakodrapu světa Chrysler Building v New Yorku.

Chrysler elektrizoval davy. Ve 30. letech zaujala firma netradičním designem modelu Airflow - mimochodem právě ten ji inspiroval k výstavbě aerodynamického tunelu, který Chrysler používal jako první v automobilovém průmyslu.

Chrysler byl ceněn pro neotřelý design
Poválečné konjunktury firma využila k rozšíření výroby. Její produkty byly především v padesátých letech ceněné pro svůj neotřelý design. Sedmdesátá léta však byla debaklem.

Ropná krize v letech 1972 a 1973 předznamenala neúspěch evropských aktivit a Chrysler se ocitl na pokraj krachu. Medicínou, která bankrot odvrátila, byl Lee Iacocca. Ikona světových manažerů se uvedla slibem, že jeho plat bude jediný dolar po dobu, kdy bude Chrysler v minusu, vyhozením 33 z 35 viceprezidentů firmy a propuštěním třetiny zaměstnanců.

Klíčová pro spásu firmy však byla půjčka 1,5 miliardy dolarů, kterou Iacocca dohodl s prezidentem Carterem a Kongresem. Poté, co v roce 1992 Chrysler opustil, to šlo s firmou opět z kopce. Na konci tisíciletí - v roce 1998 - se pak legendární značka zalíbila německému Daimleru. Ale zdánlivě ideální spojení především na západní polokouli příliš nefungovalo.

Až šéf Dieter Zetsche dokázal v posledních letech nalézt cestu, jak dostat Chrysler do kondice a ubránit jej proti tlaku japonských aut. "Proč svět potřebuje Chrysler? Protože bez něj by byl nudným a smutným místem," prohlašuje Zetsche.

Autor:



Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Kaufland na pranýři. Zákazníci si stěžují na chybějící zboží i dlouhé fronty

(Ilustrační snímek)

Kaufland prožívá těžké období. Na jedné straně se snaží otočit vnímání lidí, že je „jen levný“, na druhé straně bojuje...



Problémy vyřešíme, chce to ale čas, říká finanční ředitel Kauflandu

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka obsluhoval zákazníky u pokladny na...

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka (54) působí v tomto německém obchodním řetězci, kde je zvykem rozhovory...

Na jižní Moravě jsou vyšší mzdy než v Praze. Firmy si přetahují lidi

Ilustrační snímek

Platy na jižní Moravě jdou do extrému, firmy totiž dorovnávají nejvyšší platy konkurentů. Hospodářská komora před...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Další z rubriky

V centru Prahy bude tržiště z kontejnerů. Nabídne design, jídlo i kulturu

Vizualizace projektu Manifesto u Masarykova nádraží.

Unikátní tržiště, složené z dvaceti přepravních kontejnerů, vznikne na dosud nevyužitých pozemcích u Masarykova...

Podezřele levné stavební nabídky budou mít utrum, stát víc ocení kvalitu

Asfaltér Josef Horák pracuje jako řidič finišeru na dostavbě dálnice D8 u...

Úředníci ministerstva dopravy dostanou manuál, který by je měl upozornit na podezřele nízkou cenu ve výběrových...

Křetínský po rádiích jedná o nákupu Elle a dalších magazínů ve Francii

Francouzská edice magazínu ELLE

Dobývání mediálních vod nekončí pro Daniela Křetínského nákupem rádií skupiny Lagardère. Majitel fotbalové Sparty...

Najdete na iDNES.cz