Nechtěné esemesky dostává Radosta už šestým týdnem. "Jednou dvakrát týdně mi chodí výzva, ať se obrátím na společnost Prolux, která mi zajistí nejlepší prodej," postěžoval si redakci.
"Je to otravný a když to zapípá v neděli ráno, tak už toho má člověk opravdu dost," dodal.
Radosta požádal realitní společnost telefonicky i e-mailem o to, aby se zasíláním zpráv přestala. Prosby ale nepomohly, SMS zprávy mu prý od té doby chodí ještě častěji. Redakce má jeho e-mail k dispozici.
Realitka mlčí
"Já o tom nic nevím, dejte mi vaše číslo a já to předám dál, aby se vám ozvali," řekla iDNES.cz telefonní asistentka Prolux Consulting. Redakci se dosud nikdo neozval.
"Já s tím nic neudělám. Telefonní čísla nám zadávají makléři, se kterými komunikujeme e-mailem. Telefonický kontakt na nikoho nemáme a mluvčí také nemáme," svěřila se po urgenci další z operátorek.
Uvítací slogan, který si vyslechne každý volající na infolince Proluxu − "Jsme připraveni vám ochotně pomoci s vyřešením všech vašich požadavků" − tak příliš neplatí.
Dostáváte nevyžádané SMS zprávy?
Esemeska jako důkaz nestačí
"Pokud má pan Radosta důkazy o tom, že společnost požádal, aby mu už nic neposílala, ať to pošle na náš úřad a my to prošetříme," řekla mluvčí Úřad pro ochranu osobních údajů Hana Štěpánková.
Podle ní je v těchto případech nejlepší posílat žádost doporučeně poštou. "Esemeska ani volání nestačí, e-mail by mohl, ale musí být uznán jako důkaz, což lze napadnout," uvedla.
Jakou pokutu by realitní kancelář mohla nakonec dostat, bude podle ní záležet například na tom, jak dlouho firma spamy zasílala, kolika lidem a jakou jim tím způsobila újmu.
Ačkoliv úřad může vyměřit za porušení zákona o ochraně osobních údajů až desetimilionovou sankci, nejvyšší pokuta, kterou kdy uložil, dosáhla 3,5 milionu korun. "Za spam jsme zatím dali maximální sankci 160 tisíc korun," dodala Štěpánková.