Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Vanilková zmrzlina, slané brambůrky. Češi preferují tradiční příchutě

  1:06
Citron, pomeranč, vanilka. Výrobcům limonád, zmrzlin nebo třeba bramborových chipsů v Česku nejvíce vydělají klasické příchutě potravin. S exotičtějšími variantami experimentují spíše mladí Češi. Prosadit se s novinkami není pro výrobce vůbec jednoduché, hlavně kvůli nedostatku místa v obchodech.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Když loni společnost Intersnack, výrobce chipsů Bohemia, uváděla prémiovou řadu Kotlíkových brambůrek, začínala s neobvyklými příchutěmi sladké chilli s paprikou nebo rozmarýn s mořskou solí.

„Spotřebitel ale dal jasně najevo, že solená varianta je základ, a­proto jsme neplánovaně rozšířili řadu o klasiku,“ popisuje šéf společnosti Intersnack Pavel Šercl. Solená varianta se poté okamžitě stala nejprodávanější z této řady brambůrek.

Zkušenosti největšího tuzemského prodejce brambůrek potvrzují čísla společnosti Nielsem. „Většinu nákupů tvoří klasické solené chipsy, které jsou dlouhodobě jedničkou na trhu a tvoří více než 40­ procent z objemu prodaných chipsů,“ uvádí Lucia Pavlinská z firmy, která sleduje prodeje v obchodech s potravinami a smíšeným zbožím.

Tradiční chutě vedou i u dalších potravin. U čokolád nejvíce zákazníky láká ta mléčná, mezi zmrzlinami vede vanilková a čokoládová, ze žvýkaček jsou nejnakupovanější příchutě peprmintová a mátová.

Více než polovinu prodejů vod tvoří podle dat společnosti Nielsen ty neochucené, z ochucených pak vede citron, následován pomerančem a malinou. Pomeranč a citron jsou stálicemi i v kategorii sycených limonád, kde první místo zaujímají koly.

I u kolových limonád si přitom výrobci hrají s příchutěmi. Zaměřuje se na ně především Pepsi Cola, která letos uvedla na trh variantu cherry. „Už v prvním měsíci měla Pepsi Višeň podíl dvě procenta jako Pepsi Twist, což byla předtím nejprodávanější ochucená kola,“ chválí si novinku Michal Šlechta, manažer značky Pepsi.

Pepsi Cola se do budoucna chce na nové obměňování příchutí zaměřit, protože je tam „potenciál růstu“. Višeň navíc zůstane v nabídce trvale.

Višeň přitom zároveň představuje určité pootočení kormidla, protože nová příchuť je bez cukru. Nekalorické varianty totiž podle Šlechty zažívají mnohem rychlejší růst než ty kalorické.

Exotika vede u mladších

Přestože většina zákazníků sáhne po solených brambůrkách, citronové vodě a vanilkové zmrzlině, je tu skupina hlavně těch mladších zákazníků, kteří rádi experimentují. A ta stále roste.

Na mladší cílovou skupinu se zaměřuje třeba značka chipsů Chio, spadající rovněž pod Intersnack. „Pro tuto skupinu zákazníků je lákavější zkoušet a objevovat, proto se více daří příchutím, jako je Sour Cream & Onion,“ popisuje Šercl.

Lay’s proti Bohemia Chips. Na brambůrkové frontě začíná být horko

Podle Pavlinské z Nielsenu tyto netradiční příchutě ukrajují z největšího koláče silné trojky. Kromě zmíněné smetany s cibulí k nim patří chilli & limetka nebo hořčice. „Pokud se zaměříme na mladou generaci, vidíme z výzkumů, že preferují obecně sladší chutě. Velmi jim chutnají exotické příchutě a­ toho také využíváme s letošní novinkou Margot Exotic,“ upozorňuje Andrea Brožová z Nestlé.

Další z příchutí, která zažívá poslední dobou vzestup, je slaný karamel. Patrné je to podle Václava Koukolíčka, mluvčího obchodů Tesco, hlavně u zmrzlin. „Nejprodávanější jsou ale stejně známé příchutě vanilka, čokoláda, jahoda,“ dodává.

Testováno na lidech

Vybrat a namixovat správné příchutě je pro každého výrobce úkol hodný alchymisty. Rozlet jim přitom komplikuje fakt, že regál v obchodě není nafukovací a více místa na něm by chtěli všichni.

Výrobci mají různé přístupy, ale většinou se snaží novou příchuť nejdříve otestovat v takzvané limitované edici. Ta nemůže být úplně malá, aby se vůbec vyplatilo měnit výrobní postupy, takže se musí udržet v prodeji minimálně několik měsíců.

Které příchutě mají Češi najraději?

„Standardně to v Nestlé děláme tak, že limitovaná edice je na trhu tři měsíce a pak vidíme, zda se chytne, nebo ne,“ popisuje mluvčí Nestlé Andrea Brožová. Jen v malém počtu případů se ale podle ní stane z limitované edice výrobek ve stálém portfoliu. Třeba u Margot zavedli jiný model a od letoška je na regálech nastálo její varianta Exotic. A­ v ­rámci ní se vždy po šesti měsících točí nová příchuť, nyní je to citron se zázvorem.

Jinak na to jde výrobce tradičního tuzemáku, společnost Stock Plzeň. Kromě klasiky a příchutí kávy a­ mandlí zkouší nyní limitovanou variantu jablko se skořicí, která je k­ mání pouze v Albertech. Jenom Tesco zase prodává kokosový Božkov speciál. Výrobce jednak novou příchuť otestuje ve stovkách prodejen a jednak ukojí touhu řetězců po exkluzivitě.

Není místo v regálech

Obecně podle výrobců platí, že dostat na regál nový výrobek – a­ k nim se počítá i jiná příchuť – je ukrutně těžké. Většinou se proto pokoušejí domluvit s obchodníkem na tom, že jej pár měsíců odzkoušejí, a když se chytne, nahradí jím starší variantu, která se tolik neprodává.

„Ve většině případů novinky listujeme na úkor jiných, méně rotujících položek na regále,“ potvrzuje Šercl za Intersnack. A zmiňuje další možnost, kam s nimi. „Pokud místo není, využíváme druhotných umístění, předbalených stojanů a ­podobně,“ dodává.

Jde o nejrůznější samostatně stojící stojany mimo hlavní regál, které většinou výrobce dodá obchodníkovi na míru a sám se o ně stará. Na zákazníka číhají v místech, kudy musí projít, úplně nejlepší je to před pokladnami.

„Když je novinka pro obchodníka zajímavá, bývá ochoten věnovat jí místo v regále i nad rámec stávajícího portfolia,“ dodává Tomáš Hejkal, marketingový ředitel společnosti Stock Plzeň-Božkov.

Každý výrobce se také už setkal se situací, že mu sázka na danou příchuť nevyšla. U zmíněného tuzemáku jde například o jinak oblíbené pralinky. Nanuk Míša a jeho nynější výrobce Unilever opustil meruňkovou variantu. A ani rozmarýn s mořskou solí u Kotlíkových brambůrek už neseženete. Nahradila ho suchozemským Čechům lahodící obyčejná sůl.

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

Švýcarský nůž nově bez čepele. Victorinox zato chystá verzi s cyklonářadím

7. května 2024  12:05

Švýcarský armádní nůž s více než stoletou historií čeká zásadní změna. Firma Victorinox, která ho...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Ministerstvo zjednoduší dovoz potravin, omezí administrativu

11. května 2024

Obchodníci sdružení ve Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR se začátkem tohoto roku rozčilovali, že...

Lidovci chtějí, aby bezdětní státu odvedli víc. Ti už si však dávno připlácejí

11. května 2024

Premium Kdo si do 35. narozenin nepořídil potomka, měl by podle návrhu KDU-ČSL v budoucnu platit o dva...

Luštil kódy, vyřešil trh. Zemřel Jim Simons, který předčil investiční legendy

10. května 2024  21:16

V pátek zemřel matematik, americký miliardář a průkopník takzvaného kvantitativního investování Jim...

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...