Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Chybí dotace na autobusy, staré Karosy budou jezdit dál

  1:07aktualizováno  1:07
Vláda letos kvůli krizi výrazně seškrtala státní dotace, které měly dopravcům přispět na nákup nových autobusů. Staré hranaté autobusy Karosa, které se začaly vyrábět bezmála před třiceti lety, tak z českých silnic nejspíš hned tak nezmizí. Po silnici jich jezdí a ještě léta jezdit budou tisíce.

O nových autobusech si dopravci budou moci nechat leda zdát. Chybí na ně peníze. | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Státní dotace vláda letos kvůli krizi seškrtala téměř na polovinu. Místo 370 milionů dala dopravcům jen 200 milionů. A přesně o stejný poměr se v Česku propadl prodej nových autobusů. Zatímco loni v prvním půlroce začalo u dopravních společností sloužit asi 530 autobusů, letos to bylo 291.

 "Je tam přesná přímá úměra. Dotace se zkrátily na polovinu, dopravci o polovinu méně kupují," konstatoval Jindřich Chudý, obchodní ředitel jednoho z českých výrobců autobusů, SOR Libchavy.

Většinu dotací přitom čerpaly firmy, se kterými jezdí denně statisíce Čechů do práce – tedy ty, které provozují pravidelné linky dotované většinou krajskými úřady. Na jeden autobus dostaly až milionovou slevu a počítaly s ní i na letošek.

Dotaci zavedli politici už před před lety a měla dopravce motivovat právě k rychlejší výměně autobusů. Efekt měla jen částečný, průměrné stáří autobusů v zemi spíš stagnuje kolem hodnoty 14,5 roku. Jenže dopravci si na pravidelný příspěvek zvykli, a když ho nyní nedostávají, ruší i plánované nákupy.

"Původně jsme měli koupit tři autobusy. Podzimní nákup třetího kusu jsme už zrušili, a kdyby to šlo, nekoupili bychom ani ten druhý, který teď budeme přebírat," popsal Miloslav Kliment, jednatel Bítešské dopravní společnosti.

Staré autobusy budou muset stačit

Totéž tvrdí například Zdeňka Procházková z jedné z největších českých dopravních společností, ICOM Transport. "Dostali jsme letos snížené dotace o padesát procent, což má pro společnost dopad v oblasti investic. Tento výpadek v našem případě činí celkem 11,5 milionu korun za rok a budeme ho muset pokrýt z vlastních zdrojů," konstatovala.

Pokud by se dotace vyplácet přestaly nebo se nezvyšovaly, budou podle Klimenta muset dopravci "ojíždět" staré autobusy mnohem déle.
Bítešská společnost je obměňuje přibližně po osmi letech, ICOM Transport má momentálně autobusy staré dokonce průměrně jen něco přes tři roky.

Teoreticky tedy zrušení dotací ničemu nevadí, životnost autobusů je totiž mnohem vyšší a měly by bez větších problémů odsloužit 15 let. Jenže jejich majitelé, kteří nejezdí na pravidelných linkách dotovaných krajskými úřady nebo městy, ale najímají si je například školy na cestu na výlety, si často kupují právě vyřazené vozy větších dopravců.

Stejně postupují například menší sportovní kluby, které autobus potřebují. Ti všichni teď mohou mít s obměnou vozů problém. Kromě vývozu do východní Evropy totiž ojeté autobusy končí právě u těchto organizací.

"Současná situace může znamenat, že budou stávající autobusy vyjíždět až do úplného konce. Prostě dokud se nerozpadne, tak ho budou udržovat v provozu," upozorňuje tajemník sdružení dovozců automobilů Pavel Tunkl.

Karosy přesluhují

Tato varianta přitom reálně hrozí. Meziresortní komise už sice má částku na příští rok na dotace naplánovanou, ale zatím ji nechce sdělit.

 "Ministerstvo financí by nám mělo definitivní návrh předat do konce měsíce, rozhodovat stejně bude až parlament," vysvětlil Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva.

Podle informací MF DNES se dotace smrsknou zřejmě ještě víc než letos. V provozu by pak zřejmě zůstaly i staré karosy z osmdesátých let, jejichž životnost je už opravdu u konce. Českým dopravcům s těmito vozy se už například několikrát stalo, že jim v Německu policie zakázala kvůli technickému stavu další jízdu.

Hraniční věk autobusů, kdy jsou ještě vhodné a bezpečné pro pravidelný provoz, leží podle dopravců mezi patnácti a dvaceti lety věku.
Do výslužby už by tedy nyní měly jít i ty nejnovější "hranaté karosy", které mají levní dopravci rádi.

"Na karose se dá polovina věcí opravit svépomocí a není problém sehnat starší a levné náhradní díly nebo rovnou celý autobus jako jejich zdroj," připustil jeden z dopravců na Olomoucku, který služeb vozu z první poloviny devadesátých let stále využívá. Jméno si nepřeje zveřejnit.

Ostatně poslední "kulatá" Karosa Š11, předchůdce současného nejrozšířenějšího modelu, na pravidelných linkách dosloužila 13 let po skončení výroby. Její nástupce, který po České republice stále jezdí v tisících exemplářů, toto "výročí" absolvoval loni.




Nejčtenější

Soud zrušil část zákona o EET. Další vlny se zpozdí, z účtenek zmizí rodná čísla

Ústavní soud s odloženou platností škrtl několik paragrafů zákona o evidenci...

Odpůrci EET se radují. Ústavní soud zrušil část zákona o evidenci tržeb, jako celek však obstál. Třetí a čtvrtá vlna,...

Miliardářem přes noc. Rostoucí bitcoin poslal Australana mezi superbohaté

James Gilbert

Z kryptoměnového šílenství vzešel další miliardář. Je jím Australan James Gilbert. Prezident společnosti Crypto, jejíž...



Byty v panelácích zdražily o 50 procent, nedosáhne na ně ani střední třída

Panelový dům na sídlišti Broumovská.

Panelové byty jsou nejdostupnějším typem bydlení v Česku. V posledních letech však podražily tak, že na ně často...

Exploze v Rakousku odřízla tři země od plynu. V Itálii je stav nouze

Výbuch poblíž Baumgarten an der March v Rakousku.

Exploze plynového terminálu na východě Rakouska u slovenských hranic přerušila dodávky plynu do Itálie, Slovinska a...

Bernard provokuje další reklamou. Vyjadřuje nesouhlas s kampaní #MeToo

Kontroverzní reklama pivovaru Bernard.

Pivovar Bernard pobouřil další provokativní reklamou. Tentokrát se v ní naváží do kampaně #MeToo. Ta spojuje ženy z...



Další z rubriky

ArcelorMittal uzavřel obchod s polskou firmou. Prodal jí své válcovny

(ilustrační snímek)

Společnost ArcelorMittal Ostrava (AMO) prodala své válcovny plechu ve Frýdku-Místku polské firmě Stalprodukt. Jediný...

Z pivovaru rychle do půllitru. Nové hospody zkrátí cestu od tanku k výčepu

Také cesty, kudy teče pivo z tanků do pípy, je potřeba pravidelně udržovat...

V hospodách, které jsou součástí nového konceptu Srdcovka, plánuje Gambrinus čepovat pivo přímo z tanku „Krátké vedení...

Konec hazardu v hospodách. Automaty budou výhradně v hernách

Hotel a kasino jménem Victory v Popůvkách se chystá na otevření. Výbavu kasina...

Herny a hospody s automaty čekají po Novém roce velké, přímo historické změny. Z hospod přístroje nadobro zmizí. A...



Najdete na iDNES.cz