Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chybí dotace na autobusy, staré Karosy budou jezdit dál

  1:07
Vláda letos kvůli krizi výrazně seškrtala státní dotace, které měly dopravcům přispět na nákup nových autobusů. Staré hranaté autobusy Karosa, které se začaly vyrábět bezmála před třiceti lety, tak z českých silnic nejspíš hned tak nezmizí. Po silnici jich jezdí a ještě léta jezdit budou tisíce.

O nových autobusech si dopravci budou moci nechat leda zdát. Chybí na ně peníze. | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Státní dotace vláda letos kvůli krizi seškrtala téměř na polovinu. Místo 370 milionů dala dopravcům jen 200 milionů. A přesně o stejný poměr se v Česku propadl prodej nových autobusů. Zatímco loni v prvním půlroce začalo u dopravních společností sloužit asi 530 autobusů, letos to bylo 291.

 "Je tam přesná přímá úměra. Dotace se zkrátily na polovinu, dopravci o polovinu méně kupují," konstatoval Jindřich Chudý, obchodní ředitel jednoho z českých výrobců autobusů, SOR Libchavy.

Většinu dotací přitom čerpaly firmy, se kterými jezdí denně statisíce Čechů do práce – tedy ty, které provozují pravidelné linky dotované většinou krajskými úřady. Na jeden autobus dostaly až milionovou slevu a počítaly s ní i na letošek.

Dotaci zavedli politici už před před lety a měla dopravce motivovat právě k rychlejší výměně autobusů. Efekt měla jen částečný, průměrné stáří autobusů v zemi spíš stagnuje kolem hodnoty 14,5 roku. Jenže dopravci si na pravidelný příspěvek zvykli, a když ho nyní nedostávají, ruší i plánované nákupy.

"Původně jsme měli koupit tři autobusy. Podzimní nákup třetího kusu jsme už zrušili, a kdyby to šlo, nekoupili bychom ani ten druhý, který teď budeme přebírat," popsal Miloslav Kliment, jednatel Bítešské dopravní společnosti.

Staré autobusy budou muset stačit

Totéž tvrdí například Zdeňka Procházková z jedné z největších českých dopravních společností, ICOM Transport. "Dostali jsme letos snížené dotace o padesát procent, což má pro společnost dopad v oblasti investic. Tento výpadek v našem případě činí celkem 11,5 milionu korun za rok a budeme ho muset pokrýt z vlastních zdrojů," konstatovala.

Pokud by se dotace vyplácet přestaly nebo se nezvyšovaly, budou podle Klimenta muset dopravci "ojíždět" staré autobusy mnohem déle.
Bítešská společnost je obměňuje přibližně po osmi letech, ICOM Transport má momentálně autobusy staré dokonce průměrně jen něco přes tři roky.

Teoreticky tedy zrušení dotací ničemu nevadí, životnost autobusů je totiž mnohem vyšší a měly by bez větších problémů odsloužit 15 let. Jenže jejich majitelé, kteří nejezdí na pravidelných linkách dotovaných krajskými úřady nebo městy, ale najímají si je například školy na cestu na výlety, si často kupují právě vyřazené vozy větších dopravců.

Stejně postupují například menší sportovní kluby, které autobus potřebují. Ti všichni teď mohou mít s obměnou vozů problém. Kromě vývozu do východní Evropy totiž ojeté autobusy končí právě u těchto organizací.

"Současná situace může znamenat, že budou stávající autobusy vyjíždět až do úplného konce. Prostě dokud se nerozpadne, tak ho budou udržovat v provozu," upozorňuje tajemník sdružení dovozců automobilů Pavel Tunkl.

Karosy přesluhují

Tato varianta přitom reálně hrozí. Meziresortní komise už sice má částku na příští rok na dotace naplánovanou, ale zatím ji nechce sdělit.

 "Ministerstvo financí by nám mělo definitivní návrh předat do konce měsíce, rozhodovat stejně bude až parlament," vysvětlil Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva.

Podle informací MF DNES se dotace smrsknou zřejmě ještě víc než letos. V provozu by pak zřejmě zůstaly i staré karosy z osmdesátých let, jejichž životnost je už opravdu u konce. Českým dopravcům s těmito vozy se už například několikrát stalo, že jim v Německu policie zakázala kvůli technickému stavu další jízdu.

Hraniční věk autobusů, kdy jsou ještě vhodné a bezpečné pro pravidelný provoz, leží podle dopravců mezi patnácti a dvaceti lety věku.
Do výslužby už by tedy nyní měly jít i ty nejnovější "hranaté karosy", které mají levní dopravci rádi.

"Na karose se dá polovina věcí opravit svépomocí a není problém sehnat starší a levné náhradní díly nebo rovnou celý autobus jako jejich zdroj," připustil jeden z dopravců na Olomoucku, který služeb vozu z první poloviny devadesátých let stále využívá. Jméno si nepřeje zveřejnit.

Ostatně poslední "kulatá" Karosa Š11, předchůdce současného nejrozšířenějšího modelu, na pravidelných linkách dosloužila 13 let po skončení výroby. Její nástupce, který po České republice stále jezdí v tisících exemplářů, toto "výročí" absolvoval loni.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Předat farmu potomkům má být snazší, s návrhem po letech přichází nový náměstek

27. dubna 2024

Před dvěma lety slíbil tehdejší ministr zemědělství Zdeněk Nekula, že připraví pro rodinné farmy...

Konec minikečupů i ovoce v plastu. EU chce snížit množství odpadů

27. dubna 2024

Premium Evropská unie v boji za co nejmenší množství odpadu zakáže minibalení majonéz, šamponů nebo...

Úspěšný zubař prodává „ražený český dějepis“, mince už vynesly 155 milionů

26. dubna 2024  22:04

V Praze se v pátek vydražila část celoživotní numismatické sbírky Václava Bruny. Vyšla na 6,15...

Čtyři jaderné bloky nestačí, bude třeba budovat další, říká exministr Grégr

26. dubna 2024

Premium Kromě výstavby až čtyř jaderných bloků v Dukovanech a Temelíně by už Fialova vláda měla plánovat i...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...