Pokud se při koupi jízdenky přes mobil spletete, máte smůlu.

Pokud se při koupi jízdenky přes mobil spletete, máte smůlu. | foto: Robert Rambousek, MF DNES

Chybná SMS jízdenku nepošle, dvacku ale „sežere“

  • 346
Jízdenku na pražskou MHD si lze od minulého týdne koupit pomocí SMS. Pokud však odešlete zprávu s překlepem, i tak se vám z účtu odečte 20 korun, třebaže jízdenku nezískáte. Reklamace je prakticky nemožná. Systém totiž zajišťují tři firmy a zodpovědnost přehrává jedna na druhou.

MHD Praha, tramvaje DP opraví systém
Jízdenka bude i za chybu

Své o tom ví Ondřej Koloušek, který si chtěl jízdenku prostřednictvím SMS koupit minulý čtvrtek.

Místo kódu DPT ale odeslal DTP. "Jízdenku jsem logicky neobdržel," říká. Poslal proto zprávu znovu. "Nicméně jsem byl velice překvapen vyúčtováním služby, protože mi bylo strženo 40 Kč za dvě prémiové SMS, tedy i za tu neplatnou," napsal v dopise Dopravnímu podniku.

Kolouška navíc kontroloval revizor. Vše proběhlo v pořádku. Až na to, že těsně po kontrole, během které mu revizor zaslal ověřovací SMS, dostal Koloušek další zprávu o stržení kreditu - tentokrát na 6,90 Kč. Za co, to neví on sám ani Dopravní podnik.

"Cesta Nákladové nádraží Žižkov-Flora, což jsou tři stanice, mě vyšla na 46,90 korun," konstatuje Koloušek.

Jestli svých 26,90 ještě uvidí, je otázka. Kam zmizelo 6,90, není jasné ani Dopravnímu podniku. "Takovou částku za žádnou naši službu nestrháváme a kontrola revizorem rozhodně nijak zpoplatněna není," říká mluvčí podniku Ondřej Pečený.

My za to nemůžeme, zní jednohlasně
Od dvacetikoruny za lístek dává ale Dopravní podnik také ruce pryč. A radí: obraťte se na operátora.

"Tu službu provozujeme my. Ale my provozujeme službu, která se jmenuje DPT. Pokud je toto zadané špatně, tak nárok na reklamaci je nutné směřovat na operátora. Ten si může odečíst cenu prémiové esemesky, která stojí tolik, kolik je poslední dvojčíslí," říká Pečený.

Podle mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů Ivany Pickové je za službu zodpovědný ten, kdo ji provozuje. Zda je to v tomto případě operátor, nebo Dopravní podnik, ale nedokáže říct ani ona.

"Nevím, toto nedokážu rozklíčovat. Nicméně pro toho spotřebitele je důležité, že pokud mu ta jízdenka poskytnuta nebyla, tak má právo na její úhradu," tvrdí. Za co ale vlastně zákazník platí, není jasné. Kupuje si sice jízdenku za 20 Kč, podle Dopravního podniku ale tuto částku platí za odeslání prémiové esemesky.

Ani operátoři ovšem podle svých slov odpovědni nejsou. Veškeré vyúčtování jde přes společnost Erika. "My jim pouze poskytujeme přístup. Do jejich databází ale nevidíme, a proto reklamace musí směřovat na ně," říká Martin Žabka ze společnosti Telefónica O2.

"V případě, že nás kontaktuje zákazník, který udělal chybu při zasílání SMS zprávy pro zakoupení jízdenky, snažíme se mu samozřejmě pomoci a zprostředkujeme mu kontakt na společnost Erika, kam celá dvacetikoruna za jízdenku doputuje, nebo přímo na Dopravní podnik," uvedl pro iDNES.cz tiskový mluvčí Vodafonu Filip Hrubý.

Právě na Dopravní podnik by podle Hrubého měly směřovat reklamace. "Dopravní podnik je poskytovatelem služby," vysvětlil.

Tím se brání i společnost Erika. Její mluvčí Rostislav Starý totiž namítá, že Erika pro službu SMS poskytuje pouze technickou podporu. "Všechny reklamace by tedy lidé měli vyřizovat přes Dopravní podnik," uvedl Starý.

Dopravní podnik by pak měl problém řešit s technickou podporou či operátory podle toho, o jaký druh reklamace se jedná.

"Já si nedokážu zcela představit, že pokud Dopravní podnik garantuje nějakou službu na konkrétním telefonním čísle, že by se vyvázal z odpovědnosti tím, že by prostě řekl: to není náš problém, to je problém operátora," diví se Koloušek. 

Dopravní podnik zapracuje
Ondřej Pečený z Dopravního podniku přiznává, že celá věc může být pro zákazníky matoucí. "Proto je to ale pilotní projekt. Samozřejmě existují věci, které je ještě třeba dotáhnout. Nejsme ale schopni vymýšlet varianty všech možných chybných úkonů."

Po zveřejnění tohoto případu přišla do redakce iDNES.cz zpráva, že Dopravní podnik se rozhodl připravit změnu. Systém by následně měl rozeznat i jiné variace písmen, tedy např. "PDT", "DTP" a podobně. Zákazník by pak obdržel jízdenku i přesto, že je špatně napsaná.

"Momentálně vyhodnocujeme nejčetnější případy této chybně napsané zprávy, abychom mohli veřejnost informovat," řekl Pečený. Dopravní podnik se také dohodl s provozovateli systému a v odůvodněných případech peníze zákazníkům vrátí.


 


Co dělat, když se spletete

Pokud se spletete, obraťte se na infolinku Dopravního podniku, který by měl problém dále řešit s operátory nebo technickou podporou. Výpis zaplacených transakcí je k dispozici také na adrese www.smsjizdenka.cz, kam je možné se přihlásit po zadání kódu, který obdržíte esemeskou.


Jak služba funguje

Cestující napíše esemesku ve tvaru DPT na číslo 902 06 20 a získá za to do mobilu elektronickou jízdenku s potvrzujícím kódem. Poslední dvojčíslí udává cenu jízdenky. Po lednovém zdražení se tak SMS začne posílat na číslo 902 06 26.

,