Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Chyb na drahách loni přibylo, strojvůdci projeli desítky návěstidel

  5:00aktualizováno  5:00
Českým strojvůdcům se nedaří snižovat počet jejich chyb a v čím dál víc případech projíždí s vlakem ve chvíli, kdy podle železničního „semaforu“ mají stát. Ukazují to čerstvé statistiky Drážní inspekce za loňský rok, které má MF DNES k dispozici.

Ilustrační foto. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Drážní inspekce loni zaevidovala 89 případů projetí návěsti stůj, o šest víc než před rokem. V porovnání s rokem 2009 je to navýšení o 20 případů ročně. „V porovnání s předchozími lety jsme loni evidovali nejvíc projetých návěstidel od roku 2009,“ řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Stůj je na železnici stejně jako v silniční dopravě červená barva, při posunování pak barva modrá.

Ve většině případů si projetí na červenou strojvůdci uvědomili včas a podařilo se zabránit větším škodám. Srážkou skončily jen dva případy: loni v závěru roku srážka rychlíku a osobního vlaku v Poříčanech a letní srážka nákladních vlaků v České Třebové. V obou případech přesáhla škoda čtyři miliony korun.

Podle šéfa Federace strojvůdců Jindřicha Hlase je těžké vysvětlit, proč se počet pochybení každoročně zvyšuje. „Neumím si to vysvětlit. Rozhodně se ale nezlepšuje pohoda na pracovišti nebo samotné pracovní prostředí. To vliv může mít,“ řekl Hlas. Podle něj za chybami často může stát individuální problém strojvůdců, který může souviset například i s rodinnou situací.

Inspekce: Můžeme jenom doporučovat

V Česku nejsou za projetí červené na železnici podle zákona prakticky žádné tresty, záleží na samotném dopravci. České dráhy jsou například poměrně striktní a většinou strojvůdce pošlou na půl roku do dílen. Opačný přístup má RegioJet, jehož strojvůdce projel na červenou loni v prosinci v České Třebové. Ještě ten den znovu lokomotivu řídil. 

Podle Drápala nemůže Drážní inspekce měnit legislativu pro větší bezpečnost na železnici, pouze vydává doporučení. Například navrhovala, aby se nerozšiřoval počet stanic, ze kterých se vlaky vypravují jen návěstidlem místo výpravčího.

„Na základě námi vydaných bezpečnostních doporučení již například došlo ke změně vnitřního předpisu týkajícího se výpravy vlaku u Českých drah,“ dodal Drápal. Podle něj změna měla omezit rizika vzniku mimořádných událostí.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800
Ryanair zruší až padesát letů denně, chce zlepšit dochvilnost

Nízkonákladová společnost Ryanair po dobu následujících šesti týdnů, tedy do konce října, zruší denně 40 až 50 svých letů. Důvodem má být zlepšení...  celý článek

Bourání severního železničního mostu na hlavním nádraží v Plzni. (18. dubna...
Největší železniční tendr padá. Zakázku za 3,5 miliardy zrušil ÚOHS

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil výsledek tendru na modernizaci železničního uzlu v Praze za 3,5 miliardy korun. Správa železniční dopravní cesty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Stát chce vědět, kam a jak lidé jezdí. Zeptá se čtyřiceti tisíc domácností

Tak velký průzkum od jednoho ministerstva tady ještě nikdy nebyl. Podle zjištění MF DNES právě startuje historicky první celostátní průzkum dopravního chování,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.