Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Červená a modrá strojvedoucí nezastaví. Chyb na železnici rychle přibývá

  12:45aktualizováno  12:45
Česká železnice se loni obešla bez závažných nehod, přesto data o bezpečnosti ukazují nebezpečný trend. Opět výrazně přibylo případů, kdy strojvedoucí projel červenou nebo modrou, tedy barvy, které na železničních návěstidlech znamenají stůj. Ukazují to data Drážní inspekce a Správy železniční dopravní cesty za loňský rok.

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

„Hledáme pro to těžko vysvětlení, ty případy nemají žádný společný jmenovatel. Stává se to mladým i zkušeným, ale i strojvedoucím, kteří nastupují po volnu a nejsou unavení,“ říká Jindřich Hlas, prezident Federace strojvůdců ČR.

Podle statistik loni projeli návěstidla zakazující jízdu strojvedoucí ve 115 případech, což je meziroční nárůst o třicet procent. Ve většině případů si však svého přestupku všimli a začali brzdit. Nejblíže k nehodě bylo loni v listopadu v Praze ve výhybně Vyšehrad, kdy proti sobě jely soupravový (souprava osobního vlaku, ale bez cestujících) a osobní vlak. Když zastavily, dělilo je 98 metrů.

Podle generálního inspektora Drážní inspekce Jana Kučery se vyšetřovatelé snaží zjistit u strojvedoucích, co projetí způsobilo, ti však většinou odmítají vypovídat. „Těžko se dovíme, na co před nehodou myslel, co dělal, jakým způsobem odpočíval před nástupem na směnu. Nikdo si nám vlastně oficiálně nepostěžuje, že byl unavený, přetížený, měl nějaké starosti – pak se špatně stanovují možná doporučení, jak nehodám zabránit. Oficiálně jsou všichni odpočatí a z dokladů dopravců také nic jiného nevyplývá,“ řekl Kučera.

Podle šéfa Drážního úřadu Jiřího Koláře loni problematiku větší nepozornosti strojvedoucích začali řešit přímo s dopravci, od kterých dostali i seznam přijatých opatření a návrhů na zlepšení. V nich nejčastěji převažovala školení. Podle Koláře se situace v druhé polovině roku zlepšila – ještě v červenci zaznamenali 18 projetí, v prosinci jen pět.

Strojvedoucích je málo, zájem rychle roste, stát chce zkoušky zpoplatnit

Drážní inspekce ve svých bezpečnostních opatřeních dopravcům navrhovala, aby strojvedoucí nebyl při odjezdu ze stanice na kontrolu návěstidla sám, například by se do kontroly návěsti dala před vydáním pokynu strojvedoucímu zapojit vlaková četa. U dopravců však neuspěl.

Drážní inspekce také dlouhodobě bojuje proti odchodu výpravčích z řady stanic. Ti z nádraží mizí kvůli automatizaci a dálkovému řízení provozu na dráze.

Populace strojvedoucích v současnosti výrazně stárne, velká část z nich už slavila padesáté narozeniny. Nedostatek strojvedoucích řeší například České dráhy tím, že už na středních školách zkoušejí podchytit studenty pro pozice strojvedoucí a vlakvedoucí.

„Za osm školních roků jsme si ve spolupráci se smluvními školami připravili cestou Stipendijního programu ČéDés 104 absolventů splňujících kritéria pro přípravu na pozici strojvedoucí. Do současné doby jich na osm desítek získalo příslušnou kvalifikaci a u dalších probíhá,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Autor:



Nejčtenější

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Česko je odkladiště vraků. Lidé kvalitu neřeší, říká šéfka AAA Auto

Generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová

Jedinou silou, která donutí Čechy výrazně omladit vozový park, je změna legislativy. Bez omezení dovozu aut starších...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Airbus zastavuje dodávku letadel typu A320neo. Kvůli závadě na motorech

Letadlo Airbus A320neo

Třicet procent letadel typu A320neo létá s alespoň jedním závadným motorem. Společnost Airbus, která letouny vyrábí,...

Rychlejší než vrtulník a tichý jako roj včel. Firma zkouší létající taxi

Investice do startupu na letecké taxi Joby Aviation dosáhly hranice 100 milionů...

Další společnost se pustila do vývoje létajícího taxi. Startup Joby Aviation předvedl nový prototyp i vlivné sponzory,...

Českého šoféra si za německou mzdu nikdo nenajme, obává se ministr Ťok

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády účastnil premiér Andrej Babiš...

Vyplácením minimální mzdy platné v západních zemích ztratí české dopravní firmy svoji konkurenční výhodu. Za německé...

Najdete na iDNES.cz