Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Číňané chtějí s českým Bonatransem vyrábět kola pro své rychlovlaky

  16:30aktualizováno  16:30
Číňané plánují několik železničních dohod s českými partnery. O společném podniku jedná největší čínský výrobce CRRC s českou společností Bonatrans, která vyrábí kola a dvoukolí pro rychlovlaky. Stejná CRRC chce koupit i plzeňskou Škodu Transportation.

Výroba železničních kol v bohumínské společnosti Bonatrans. | foto: Jaroslav OžanaMAFRA

Potenciální společný podnik (tzv. joint venture) Bonatransu a CRRC se objevil na seznamu připravovaných projektů jako součást iniciativy One Belt, One Road (dříve známé jako nová Hedvábná stezka). Seznam zveřejnila kancelář prezidenta republiky.

Generální ředitel Bonatransu Jakub Weimann potvrdil, že obě firmy o spolupráci jednají. Další podrobnosti komentovat nechtěl. Kola by se mohla vyrábět buď v Česku, nebo v Číně, o tom ještě rozhodnuto není. Zástupci Bonatransu byli členy podnikatelské delegace, která do Číny letěla s prezidentem Milošem Zemanem.

Bonatrans, který koupil v roce 2013 německého výrobce kol GHH, ovládá dcera Karla Komárka Jitka Cechlová Komárková. Kola vyrábí například v Indii a umí je dělat i pro rychlovlaky jezdící rychlostí 450 kilometrů v hodině. Čína přitom patří v oblasti rychlovlaků aktuálně mezi světovou špičku.

Na seznamu je i akvizice plzeňské Škody...

V seznamu připravovaných projektů jsou i další čínské investice. Na české železnici se ale o nich mluví už téměř rok, například o vstupu CRRC do Škody Transportation. Jednání se vlečou už déle než půl roku a nedospěla zatím k podpisu (psali jsme například zde).

Velký čínský výrobce baterií do elektromobilů plánuje továrnu v Česku

Pro Škodu je čekání nepříjemné: firma odkládá strategičtější rozhodnutí, protože neví, zda zůstane v českých rukou, nebo se přesune do čínských. „Stále platí, že k mediálním spekulacím ohledně prodeje naší firmy se nevyjadřujeme,“ prohlásil mluvčí Škody Transportation Michal Tobrman.

Pro čínské výrobce je český železniční průmysl cestou, jak se dostat na evropský trh. CRRC, která je největším výrobcem kolejových vozidel na světě, už otevřela velké zastoupení ve Vídni a dodala vlaky například do Makedonie, však čeká na větší průnik na trhy Evropské unie.

Firma má podepsaný kontrakt i na dodávky nových vlaků pro český Leo Express. Letos CRRC oznámila velký zájem umístit svoji továrnu do Bulharska. Firma zkoušela i soutěžit o vlaky pro České dráhy, ale neprošla kvalifikací.

... nebo spolupráce Číňanů s Dako

Na seznamu projektů možné spolupráce je i výrobce vlakových brzd Dako Třemošnice s čínským výrobcem Shenyang 213 Electronics Technology. Drážní dopravou se zabývá rovněž česká firma Ferrit, která se soustředí hlavně na doly – od závěsných transportních systémů přes přepravníkové pásy až po pozemní kolejovou dopravu.

O spolupráci Ferrit jedná s firmou Shandong Energy Heavy Equipment Manufacturing. Ne vždy ale ohlášené projekty vyjdou. Například loni ohlásila čínská společnost CEFC vstup do společnosti TSS, rok poté je však firma stále v českých rukou. I letos na seznamu možných projektů znovu figuruje.

Autor:



Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...



Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Vzpoura českých kamioňáků v Německu, 900 řidičů se chce soudit o plat

Kolona Cholupický tunel (9.8.2017)

Přes 900 českých řidičů a dělníků chce v Německu žalovat své zaměstnavatele, že jim nevyplácejí tamní minimální mzdu....

Budování rychlotrati mezi Prahou a Brnem se hnulo z místa

Rychlovlak AVE - Španělsko

Příprava vysokorychlostního spojení mezi Prahou, Brnem a Břeclaví má šanci pokračovat. Předseda antimonopolního úřadu...

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...

Najdete na iDNES.cz