Výroba železničních kol v bohumínské společnosti Bonatrans. | foto: Jaroslav Ožana, MAFRA

Číňané chtějí s českým Bonatransem vyrábět kola pro své rychlovlaky

  • 15
Číňané plánují několik železničních dohod s českými partnery. O společném podniku jedná největší čínský výrobce CRRC s českou společností Bonatrans, která vyrábí kola a dvoukolí pro rychlovlaky. Stejná CRRC chce koupit i plzeňskou Škodu Transportation.

Potenciální společný podnik (tzv. joint venture) Bonatransu a CRRC se objevil na seznamu připravovaných projektů jako součást iniciativy One Belt, One Road (dříve známé jako nová Hedvábná stezka). Seznam zveřejnila kancelář prezidenta republiky.

Generální ředitel Bonatransu Jakub Weimann potvrdil, že obě firmy o spolupráci jednají. Další podrobnosti komentovat nechtěl. Kola by se mohla vyrábět buď v Česku, nebo v Číně, o tom ještě rozhodnuto není. Zástupci Bonatransu byli členy podnikatelské delegace, která do Číny letěla s prezidentem Milošem Zemanem.

Bonatrans, který koupil v roce 2013 německého výrobce kol GHH, ovládá dcera Karla Komárka Jitka Cechlová Komárková. Kola vyrábí například v Indii a umí je dělat i pro rychlovlaky jezdící rychlostí 450 kilometrů v hodině. Čína přitom patří v oblasti rychlovlaků aktuálně mezi světovou špičku.

Na seznamu je i akvizice plzeňské Škody...

V seznamu připravovaných projektů jsou i další čínské investice. Na české železnici se ale o nich mluví už téměř rok, například o vstupu CRRC do Škody Transportation. Jednání se vlečou už déle než půl roku a nedospěla zatím k podpisu (psali jsme například zde).

Velký čínský výrobce baterií do elektromobilů plánuje továrnu v Česku

Pro Škodu je čekání nepříjemné: firma odkládá strategičtější rozhodnutí, protože neví, zda zůstane v českých rukou, nebo se přesune do čínských. „Stále platí, že k mediálním spekulacím ohledně prodeje naší firmy se nevyjadřujeme,“ prohlásil mluvčí Škody Transportation Michal Tobrman.

Pro čínské výrobce je český železniční průmysl cestou, jak se dostat na evropský trh. CRRC, která je největším výrobcem kolejových vozidel na světě, už otevřela velké zastoupení ve Vídni a dodala vlaky například do Makedonie, však čeká na větší průnik na trhy Evropské unie.

Firma má podepsaný kontrakt i na dodávky nových vlaků pro český Leo Express. Letos CRRC oznámila velký zájem umístit svoji továrnu do Bulharska. Firma zkoušela i soutěžit o vlaky pro České dráhy, ale neprošla kvalifikací.

... nebo spolupráce Číňanů s Dako

Na seznamu projektů možné spolupráce je i výrobce vlakových brzd Dako Třemošnice s čínským výrobcem Shenyang 213 Electronics Technology. Drážní dopravou se zabývá rovněž česká firma Ferrit, která se soustředí hlavně na doly – od závěsných transportních systémů přes přepravníkové pásy až po pozemní kolejovou dopravu.

O spolupráci Ferrit jedná s firmou Shandong Energy Heavy Equipment Manufacturing. Ne vždy ale ohlášené projekty vyjdou. Například loni ohlásila čínská společnost CEFC vstup do společnosti TSS, rok poté je však firma stále v českých rukou. I letos na seznamu možných projektů znovu figuruje.