Cigarety většiny značek by měly podražit o čtyři koruny. Nejprodávanější petry tak budou v prodeji za 44 korun, sparty za 46, marlbora za 57 a startky neklesnou pod 35 korun.
Málokdo si přitom uvědomuje, že při koupi cigaret posílá víc než polovinu peněz do státní pokladny. Budou-li petry stát 44 korun, daně z toho jsou 28 korun.
Zákon počítá s tím, že daně z cigaret se budou zvyšovat i v dalších letech, vždy v lednu, takže po roce 2006 by běžné cigarety měly stát kolem 70 korun. V Česku kouří okolo tří milionů lidí a lze sotva očekávat, že by zdražení přineslo úbytek kuřáků.
Vláda očekává, že na daních z cigaret vybere o tři miliardy korun víc. Průměrná rodina příští rok za cigarety kvůli daním zaplatí o 400 korun více, ve skutečnosti však toto číslo bude ještě vyšší, protože vládní ekonomové do tohoto průměru započetli všechny rodiny, i ty, kde nikdo nekouří.
Obdobný dopad má mít zdražení pohonných hmot, kde daň od ledna stoupne o 2,20 Kč za litr nafty a 1,20 Kč za litr benzinu. Vláda věří, že díky tomu vybere od občanů navíc přes šest miliard korun, což rozpočteno na jednu rodinu vychází zhruba na 330 korun.
Za každý litr benzinu se bude platit daň 11,84 koruny plus ještě 22procentní daň z přidané hodnoty z konečné ceny. Z tisícikoruny, kterou necháte u pumpy za plnou nádrž, tak směřuje více než polovina opět do státní pokladny.
U cigaret i u benzinu může proti zdražení působit vysoká konkurence a boj o zákazníka. Daň z cigaret ve skutečnosti stoupne o pět až sedm korun, záleží na značce, výrobci se však rozhodli nést část daní ze svých zisků.
Přetáhnout zákazníky konkurenci zkusí na počátku roku možná i některé čerpací stanice. Dlouhodobě však ceny půjdou nahoru, což bude mít třeba u benzinu a nafty i další nepříjemné dopady. Autobusoví dopravci přemýšlejí, o kolik budou muset zdražit kvůli dražší naftě, vyšší dopravní náklady postihnou i jiná odvětví.