Přestáváme kouřit, hlásá největší výrobce cigaret na světě

  11:07aktualizováno  11:07
Tabákový koncern Philip Morris před více než půl stoletím přivedl na svět kultovního kovboje, který propagoval značku Marlboro jako jeden ze symbolů svobody. Teď firma v novoroční kampani prohlašuje, že se pokouší přestat kouřit. Kritici to označují za reklamu.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Tabákový koncern zveřejnil své novoroční předsevzetí „přestat prodávat cigarety v Británii“. Jedná se o součást dlouhodobé snahy společnosti o „budoucnost bez kouře“. Firma mimo jiné požádala britskou premiérku Theresu Mayovou o možnost tisknout informace jak přestat kouřit přímo na krabičky. 

Podle protikuřáckých aktivistů se ale jedná jenom o PR, informoval server BBC. Text reklamy, kterou společnost Philip Morris publikovala v novinách zní: „Naše novoroční předsevzetí: pokoušíme se přestat kouřit.“ Reklama vyzývá kuřáky k návštěvě nové webové stránky, která obsahuje informace o tom, jak přestat s kouřením či přejít k jiným typům tabáku.

novoroční předsevzetí Philip Morris
novoroční předsevzetí Philip Morris

Uvádí také cíle firmy jako nabídka podpory pro lokální úřady v oblastech, kde je množství kuřáků největší, nebo rozšíření dostupnosti nových alternativních produktů v rámci Velké Británie. Podle inzerátu společnost Philip Morris utratila za vývoj alternativních produktů zatím 2,5 miliardy liber (téměř 72 miliard korun).

V reakci na dotaz BBC, proč tabáková společnost bojující proti kouření jednoduše nepřestane vyrábět cigarety, uvedl mluvčí Philip Morris: „Pokoušíme se dosáhnout svého cíle tak rychle, jak je to možné. Kdybychom jenom přestali prodávat cigarety, jiní by je prodávali místo nás. V Británii jsou si kuřáci dobře vědomi rizik spojených s kouřením, ale chtějí víc informací o možnostech jak přestat či přejít na alternativy.“

Philip Morris je americká nadnárodní tabáková společnost, jejíž produkty se prodávají ve více než 180 zemích světa. Patří jí značky jako Marlboro, Benson & Hedges či L&M. Svou ideu „budoucnosti bez kouře“ prosazuje dlouhodobě, přišla i s novými produkty založenými na nahřívání tabáku, které by měli kuřákům nabídnout obdobný požitek jako při kouření, ale bez jakéhokoliv spalování.

Nové cigarety bez kouře

Tabákové firmy investují do zdravějšího kouření. Stát přemýšlí, jak to zdanit.

„Cigareta“ iQOS

BBC uvádí, že společnost nabízí v Británii řadu alternativních kuřáckých výrobků. Kromě zmiňovaného nahřívaného tabáku Iqos jim také patří značky elektronických cigaret Nicocig, Vivid a Mesh. „Věříme, že máme důležitou roli v tom, aby se Británie stala zcela nekuřáckou,“ říká Peter Nixon, výkonný ředitel Philip Morris ve Spojeném království.

Nicméně podle Deborah Arnottové, šéfky zdravotní charity Action on Smoking and Health, by byla případná podpora tabákové společnosti pro lokální úřady jenom obyčejným finančním darem. „Philip Morris dobře ví, že vláda nesmí přijímat finance od tabákového průmyslu,“ uvedla pro BBC. „Ukazuje to, že mají spoustu peněz. Místo darů by měli spíš platit vládě větší podíl ze svých enormních zisků,“ dodává Arnottová.

V červenci 2017 přišla britská vláda s plánem snížit procento kuřáků mezi obyvateli do roku 2022 z 15,5 na 12. Podporu premiérce Mayové v této snaze vyjádřil i Nixon.

Podívejte se na záznam pořadu Rozstřel z listopadu o kouření:

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Harry Potter a Batman chtějí porazit Netflix, Warner Bros. začnou streamovat

Budova Time Warner v New Yorku (11. prosince 2013).

Filmy a seriály se hromadně přesouvají na internet. Na rychle se rozvíjející trh streamovaného videa tak míří další...

Vstup Uberu na burzu budí velká očekávání, může stát 120 miliard dolarů

Alternativní taxislužba Uber, ilustrační foto

Pokud společnost Uber vstoupí příští rok na burzu, jak slibuje, mohla by investorům nabídnout hodnotu okolo 120 miliard...

Automatizace v Amazonu selhala. Robot z uchazečů o práci vyřazoval ženy

Ilustrační snímek

V Amazonu vytvořili robota, který měl procházet životopisy uchazečů o práci a filtrovat ty nevhodné. Jenže jak se...



Najdete na iDNES.cz