Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Cigarety za méně než 50 korun mizí z trafik

  4:03aktualizováno  4:03
Po postupném zdražování většiny cigaret si během měsíce připlatí až osm korun navíc také kuřáci těch nejlevnějších značek. Během září budou v trafikách značky jako RGD za 56 korun proti dnešním 48 korunám, LD zdražují na 54 korun. Známější a prodávanější značky jako Moon budou o osm korun dražší, za 57 korun.
Dosud nejlevnější cigarety také podraží. Některé až o osm korun. Ilustrační foto.

Dosud nejlevnější cigarety také podraží. Některé až o osm korun. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

"Prodeje těch zbývajících levných cigaret teď rostou několikanásobně, takže zhruba do měsíce dojdou a zdraží," říká za velkoobchod Vonet Stanislav Vodička.

Značky jako RGD, LD či Respect, v závěsu s Moon či Viceroy, jsou nejlevnější možné značky na trhu. A právě u nich se výrobci snaží co nejdéle držet starou cenu a nepromítat do ní vyšší daň.

Cigarety RGD neboli Red Golden Dragon vyrábí Philip Morris podle vzoru stejnojmenných čínských cigaret a na český trh je uvedl letos v březnu. S cenou 48 korun je pasoval na svého cenového bojovníka.

Kutnohorský výrobce, který v Česku prodá téměř šest z deseti cigaret, má právě mezi kuřáky nejlevnějších značek nejslabší pozici. Zákazníci se totiž po několika posledních vlnách zvedání daně a zdražování cigaret přesouvají ke stále lacinějším cigaretám.

Jen za poslední tři roky se podíl nejlevnějších značek na prodejích zvýšil z 32 na 46 procent. Philip Morris v této sekci příliš mnoho zástupců ke kouření neměl, a proto své zákazníky ztrácel. Částečně se tomu pokusil čelit už loni, kdy pozdržel zdražení Red & White, letos přidal do boje čínské RGD.

RGD mu pomohly pár ztracených duší najít. Za pět měsíců získaly podíl na trhu zhruba dvě procenta, což znamená skoro dva miliony prodaných krabiček měsíčně. Pravda je, že Philip Morris je hojně propagoval a při své síle dostal skoro do každé trafiky.

Ale poslední měsíce na nich nemohl vydělávat, protože z nich platil od ledna zvýšenou daň. Ta spolu s daní z přidané hodnoty dělá při ceně 48 korun skoro 46 korun. Na výrobu a marže pro všechny od výrobce po trafikanta by tak zbývaly jen dvě koruny.

V září RGD zdraží na 56 korun. Philip Morris by se tak mohl těšit i z finančního zisku. Otázka je, zda si zákazníky udrží. Ti, kdo se pohybují na cigaretovém dně, totiž patří k těm nejméně věrným.

Na druhou stranu zdraží i všechny ostatní levné značky. RGD už však nebudou patřit k těm nejlevnějším. Například na trhu zhruba stejně prodávané LD od konkurenčního výrobce Japan Tobacco se už začínají prodávat za 54 korun.

 Nejlevnější cigarety  
 Značka  Stará cena  Nová cena
 RGD  48  56
 LD  48  54
 Moon  49  57
 Viceroy*  50  58
 Red & White*  50  58
 Mars  51  59
 Paramount  51  59
 Pramen: Výrobci, cenový věstník, propočty podle růstu daně.  
 Pozn.: Značky s podílem na trhu aspoň 1 %. * Zdražují ve více krocích.  

O pár korun nad nimi budou nejsilnější značky v této skupině, Red & White kutnohorského výrobce, Viceroy společnosti British American Tobacco a Moon od Imperial Tobacco. Všechny tyto značky za poslední tři roky své podíly zdvojnásobily.

Při posledním zvyšování daní si jich totiž firmy nadělaly velké zásoby, aby nemusely hned zvednout ceny. U cigaret Red & White a Viceroy navíc výrobci zvolili taktiku, že nejprve jejich cenu zdvihli o tři koruny a teď o dalších pět.

"S takovým zdražením zákazník nemá problém, to značky na svých prodejích téměř nepocítily," říká jeden z expertů v byznysu.

Zvýší prodeje krátká marlbora a měkké petry?
Philip Morris se snaží uchlácholit své zákazníky i jinak. Letos už přišel s levnější variantou krátkých marlbor, jež nazval Intense. Nyní začíná prodávat Petry Soft, které by se měly lišit od normálních peter pouze měkkou krabičkou.

Jsou citelně levnější, za 60 korun oproti 65 korunám za "tvrdé" petry. Rozdíl ve výrobě krabičky je přitom maximálně koruna, což znamená, že pokud jde o stejný tabák, bude kutnohorská tabačka svou kdysi nejprodávanější cigaretu výrazně dotovat.

"Levnější segment cigaret má nízkou marži, ale pomáhá udržet tržní podíl," říká k tomuto vývoji analytik České spořitelny Radim Kramule s tím, že tato oblast zůstane ještě nějakou dobu důležitá pro všechny výrobce.

Teprve pak budou moci výrobci opět moci začít více myslet i na své zisky. Ty nyní klesaly, Philipu Morrisovi za první půlku roku o 30 procent.




Nejčtenější

Železnici hrozí chaos. Vláda zaskočila dopravce jízdným zdarma

(ilustrační snímek)

Plán vlády Andreje Babiše s bezplatným nebo téměř bezplatným jízdným na železnici pro studenty a seniory zaskočil...

Destabilizoval chod agentury a končí. Ministr odvolal šéfa CzechInvestu

Šéf CzechInvestu Karel Kučera

Ministr průmyslu Tomáš Hüner odvolal generálního ředitele vládní agentury na podporu podnikání CzechInvest Karla...



Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...

PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Další z rubriky

Na nové bydlení Češi nemají, stále častěji proto opravují to staré

Ilustrační snímek

Podnikání v oblasti rekonstrukcí zažívá boom. Nové byty jsou drahé a je jich málo, lidé se proto čím dál tím častěji...

Rodí se úplně nová pojišťovna. Partners nabídnou rizikové pojistky

Logo.

V Česku vznikne na začátku příštího roku nová pojišťovna. Stojí za ní finanční skupina Partners, která se nyní zabývá...

Účtenkové loterie se účastní méně lidí, posílají ale více účtenek

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Do třetího slosování účtenkové loterie k elektronické evidenci tržeb se zapojilo 447 tisíc aktivních hráčů, kteří...

Najdete na iDNES.cz