Pomalu jim totiž začínají docházet zásoby levnějších cigaret se starými kolky, jimiž se předzásobili před dubnovým zvýšením spotřební daně.
Značky Petra, Sparta, L&M mají podražit o šest korun, což přesně odpovídá tomu, o kolik vzrostla od dubna daň. S novou a vyšší cenou je Philip Morris začne prodávat nejdříve v prosinci. Do té doby bude buď doprodávat staré zásoby cigaret s levnějšími kolky, nebo bude ceny pro kuřáky dotovat.
U některých značek zvýší kutnohorský výrobce cenu nadvakrát. Například Red & White nejprve zdraží o tři koruny na krabičku - na 39 korun. Do trafik se dostávají právě v těchto dnech. V novém věstníku Philip Morris oznamuje, že cenu zvýší ještě jednou, o další tři koruny.
Ve dvou krocích, nejprve o dvě koruny a postupně od prosince o další čtyři koruny, poroste také cena značek Clea a Next.
"Bojí se, aby neztratili zákazníky, když zvýší cenu rovnou o šest korun," říká Přemysl Opletal, obchodní ředitel velkoobchodu s cigaretami Peal.
Dalším důvodem bude podle lidí z oboru i to, že firmě Philip Morris už zásoby levnějších cigaret došly, zatímco menším konkurentům ne. Ti tak dál mohou prodávat za nižší cenu, aniž prodělávají.
Protože je Philip Morris největší, má také největší problém si nadělat velké zásoby. Když mu dojdou dříve, musí cenu dotovat, pokud nechce zažít úprk kuřáků ke konkurenci. Postupným zvýšením cen se tak snaží kuřáky neodradit a zároveň tolik neprodělávat.
Opečovávané startky
Jedinou značkou, která podle dosavadních informací podraží méně, budou startky. Jejich cena se má zvednout o tři koruny, nejdříve od prosince. Důvodem menšího zdražení je to, že startky jsou v Česku sice nejprodávanější, ale svůj podíl u kuřáků ztrácely v posledních letech.
Při loňském zvyšování daně byl však Philip Morris ke kuřákům milosrdnější, protože ceny předních značek jako Petra či Sparta nezvýšil vůbec. Kvůli tomu mu klesají tržby i zisky.
Nová šéfka kutnohorského výrobce případné další změny cen, a to i směrem dolů, jež by zachránily prodej, nevylučuje. "Jestli značka unese cenový růst, nebo ne, rozhodnou spotřebitelé," říká šéfka Anja Fiedlerová.
Letošní novinkou je, že největší výrobce oznámil tak střežené tajemství, jako jsou ceny i na prosinec. Konkurence si to vykládá jako signál, že nemá dojít k další cenové válce. Kdyby totiž Philip Morris zveřejnil jen první krok ve zdražování, ostatní výrobci by se vyděsili a začali by soupeřit, kdo zdraží méně, aby si udrželi zákazníky.
Na to, co udělá s cenami Philip Morris, který je se svým podílem 62 procent jasným vedoucím hráčem na českém trhu, čekají vždy všichni ostatní dovozci.
Nově zveřejněné ceny je na rozdíl od kuřáků potěšily, protože zvýšení o šest korun na krabičku znamená promítnutí plné daně. Mohou tak učinit totéž a nedotovat ceny na úkor tržeb a zisků.
"Pokud budou stát Red & White nakonec 42 korun, nebudeme váhat ani sekundu a cenu cigaret Moon zvedneme také,“ říká šéf Imperial Tobacco v Česku Kamil Provazník. Zatím tuto značku zdražili jen o korunu na 36 korun, aby nebyla dražší než Red & White a Viceroy od British American Tobacco.
Podobně vyčkává společnost JTI na nové ceny marlborek z dílny Philipa Morrise, aby podle nich zdražila své camelky. U marlborek však zatím jako u jediné významnější značky firma novou cenu neodtajnila. Buď z toho důvodu, že má ještě zásoby na pár měsíců dopředu, nebo proto, že vyčkává, jaký nárůst daně schválí Sněmovna na příští rok.
Jednat o nových daních budou poslanci ve výborech dnes. Na stole mají několik návrhů - od původního sociálnědemokratického, který by zvýšil cenu nejdražších značek až o 16 korun, po mírnější zdražení od ODS.
JAK ZDRAŽÍ OD PROSINCE CIGARETY | ||
Značka | Stará cena | Nová cena |
Start | 40 | 43 |
Petra | 44 | 50 |
Viceroy | 36 | 42 |
Red & White | 36 | 42 |
Moon | 35 | 36 |
Sparta | 46 | 52 |
L & M | 49 | 55 |
Clea | 38 | 44 |
Next | 38 | 44 |
Mars | 41 | 47 |
Pramen: cenový věstník |