Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čínská automobilka si pro americký trh změní jméno, Trumpchi vadí

  4:40aktualizováno  4:40
Pojmenovat automobilku pro anglicky mluvící publikum Trumpchi mohlo čínským manažerům připadat v roce 2010 jako docela dobrý nápad – jméno mělo odkazovat ke slovům „legenda“ a také „šiřitel štěstí“. Po loňských prezidentských volbách v USA a vítězství Donalda Trumpa už v sídle automobilky ve městě Kuang-čou začali přehodnocovat plány.
Čínská automobilka Trumpchi s modelem svého vozu na veletrhu v Pekingu 2012 (ilustrační snímek)(ilustrační snímek)

Čínská automobilka Trumpchi s modelem svého vozu na veletrhu v Pekingu 2012 (ilustrační snímek)(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Manažeři mají pro změnu jména dobrý důvod. Podle britské BBC se totiž chystají vstoupit na americký trh a v situaci, kdy popularita pána Bílého domu hledá dno, by mohlo jakékoliv spojení s Trumpem startovní pozici značky ohrozit.

„Všimli jsme si, že se lidé smějí a dělají si selfie jen s tímto jediným detailem a pak je dávají na sociální sítě,“ postěžoval si agentuře Reuters jeden z šéfů skupiny GAC Motor Čang Fang. „A když jsme si prošli všechny reakce, došlo nám, že to nemusí být pro naši značku dobrá reklama,“ uzavřel.

Ambice čínské automobilky na americkém trhu přitom počítají s rychlým nástupem, manažeři si na expanzi dali dva roky. Generální ředitel GAC Motor Jü Ťün pro deník The New York Times prohlásil, že by jeho firma chtěla do USA a Evropy vyvážet jak elektroauta, tak i vozy s tradičním palivem. Pokud by se v USA soustředila na elektrovozy, mohla by jí u kupců pomoci i daňová sleva ve výši 7 500 dolarů, kterou na pořízení ekologického vozu poskytuje federální vláda.

Čínským automobilkám se zatím na náročný americký trh proniknout nepodařilo, Trumpchi chce toto prokletí prolomit a být první značkou, které se podaří uspět. Na domácím trhu se jí to i díky řadě ochranářských opatření čínské vlády na podporu domácích podniků podařilo a Čína tak nyní vyrábí tolik vozů jako USA a Japonsko dohromady. A zároveň představuje největší automobilový trh světa.

První nezávislou automobilkou v Číně bude Tesla

Jenže ochranářská opatření, kterými Peking chránil své podniky a nutil zahraniční výrobce ke společné výrobě, se zemi začíná nepříjemně vracet, protože zavedení cel bývá obvykle hrou pro dva a více hráčů. Proto nyní čínská vláda uvažuje o zmírnění drsných opatření a na oplátku očekává přívětivou reakci od amerických i evropských úřadů.

Čína se dere na pozici technologického lídra autoprůmyslu

Podle listu The New York Times by první automobilkou, která by mohla v Číně vyrábět vozy sama na sebe, a nikoliv ve společném podniku s Číňany, mohla být Tesla podnikatele Elona Muska. Podle deníku čínská vláda zvažuje, že by se dovozní clo ve výši 25 procent, které prodražuje každý vůz dovážený na čínský trh, týkalo jen těch součástek, které by nepocházely z Číny. Muskovi by tedy stačilo najít vhodného dodavatele na čínském trhu a mohl by své vozy vyrábět ve své továrně a bez cla.

Zatímco Tesla se kvůli čínskému trhu pravděpodobně přejmenovávat nebude, jiné západní automobilky si jméno poupravily – občas totiž po přeložení do čínštiny názvy nedávaly příliš smysl. A tak si Číňané nepořizují BMW, ale „drahocenného koně“.

Autor:



Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Žena v letadle dostala jablko, po přistání jí za něj napařili pokutu

Boeing 767 společnosti Delta

Na svou cestu z Paříže do amerického Denveru společností Delta Air Lines jen tak nezapomene Crystal Tadlocková. Žena...



KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Další z rubriky

Cukrovkáři si brzy dopřejí i čokoládu. Izraelský startup slibuje revoluci

Čokoláda (ilustrační foto)

Dopřát si čokoládu nebo zmrzlinu bez umělých sladidel je dnes pro mnoho diabetiků nesplnitelný sen. Nyní jim však...

Královské miminko spustí vlnu útrat a pomůže ekonomice, věří Britové

Po narození dalšího potomka královského rodu vzroste poptávka nejen po dětském...

Důvěra britských spotřebitelů se v posledních letech snížila a několik známých prodejců muselo své obchody zavřít nebo...

Snoubení rapu s technologií: Kanye West vychvaluje svou Teslu

Rapper a hudební producent Kanye West

Světoznámý raper Kanye West si v pondělní sérií tweetů pochvaloval svůj vůz značky Tesla, který vyrábí automobilka...

Najdete na iDNES.cz