Čínská automobilka si pro americký trh změní jméno, Trumpchi vadí

  4:40aktualizováno  4:40
Pojmenovat automobilku pro anglicky mluvící publikum Trumpchi mohlo čínským manažerům připadat v roce 2010 jako docela dobrý nápad – jméno mělo odkazovat ke slovům „legenda“ a také „šiřitel štěstí“. Po loňských prezidentských volbách v USA a vítězství Donalda Trumpa už v sídle automobilky ve městě Kuang-čou začali přehodnocovat plány.
Čínská automobilka Trumpchi s modelem svého vozu na veletrhu v Pekingu 2012 (ilustrační snímek)(ilustrační snímek)

Čínská automobilka Trumpchi s modelem svého vozu na veletrhu v Pekingu 2012 (ilustrační snímek)(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Manažeři mají pro změnu jména dobrý důvod. Podle britské BBC se totiž chystají vstoupit na americký trh a v situaci, kdy popularita pána Bílého domu hledá dno, by mohlo jakékoliv spojení s Trumpem startovní pozici značky ohrozit.

„Všimli jsme si, že se lidé smějí a dělají si selfie jen s tímto jediným detailem a pak je dávají na sociální sítě,“ postěžoval si agentuře Reuters jeden z šéfů skupiny GAC Motor Čang Fang. „A když jsme si prošli všechny reakce, došlo nám, že to nemusí být pro naši značku dobrá reklama,“ uzavřel.

Ambice čínské automobilky na americkém trhu přitom počítají s rychlým nástupem, manažeři si na expanzi dali dva roky. Generální ředitel GAC Motor Jü Ťün pro deník The New York Times prohlásil, že by jeho firma chtěla do USA a Evropy vyvážet jak elektroauta, tak i vozy s tradičním palivem. Pokud by se v USA soustředila na elektrovozy, mohla by jí u kupců pomoci i daňová sleva ve výši 7 500 dolarů, kterou na pořízení ekologického vozu poskytuje federální vláda.

Čínským automobilkám se zatím na náročný americký trh proniknout nepodařilo, Trumpchi chce toto prokletí prolomit a být první značkou, které se podaří uspět. Na domácím trhu se jí to i díky řadě ochranářských opatření čínské vlády na podporu domácích podniků podařilo a Čína tak nyní vyrábí tolik vozů jako USA a Japonsko dohromady. A zároveň představuje největší automobilový trh světa.

První nezávislou automobilkou v Číně bude Tesla

Jenže ochranářská opatření, kterými Peking chránil své podniky a nutil zahraniční výrobce ke společné výrobě, se zemi začíná nepříjemně vracet, protože zavedení cel bývá obvykle hrou pro dva a více hráčů. Proto nyní čínská vláda uvažuje o zmírnění drsných opatření a na oplátku očekává přívětivou reakci od amerických i evropských úřadů.

Čína se dere na pozici technologického lídra autoprůmyslu

Podle listu The New York Times by první automobilkou, která by mohla v Číně vyrábět vozy sama na sebe, a nikoliv ve společném podniku s Číňany, mohla být Tesla podnikatele Elona Muska. Podle deníku čínská vláda zvažuje, že by se dovozní clo ve výši 25 procent, které prodražuje každý vůz dovážený na čínský trh, týkalo jen těch součástek, které by nepocházely z Číny. Muskovi by tedy stačilo najít vhodného dodavatele na čínském trhu a mohl by své vozy vyrábět ve své továrně a bez cla.

Zatímco Tesla se kvůli čínskému trhu pravděpodobně přejmenovávat nebude, jiné západní automobilky si jméno poupravily – občas totiž po přeložení do čínštiny názvy nedávaly příliš smysl. A tak si Číňané nepořizují BMW, ale „drahocenného koně“.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Další z rubriky

Harry Potter a Batman chtějí porazit Netflix, Warner Bros. začnou streamovat

Budova Time Warner v New Yorku (11. prosince 2013).

Filmy a seriály se hromadně přesouvají na internet. Na rychle se rozvíjející trh streamovaného videa tak míří další...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Tesla by mohla i zahnat žízeň. Musk zažádal o ochrannou známku Teslaquila

Americký miliardář Elon Musk

Americký výrobce elektrických aut Tesla požádal americký úřad pro patenty a ochranné známky o zaregistrování ochranné...



Najdete na iDNES.cz