Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čínská automobilka si pro americký trh změní jméno, Trumpchi vadí

  4:40aktualizováno  4:40
Pojmenovat automobilku pro anglicky mluvící publikum Trumpchi mohlo čínským manažerům připadat v roce 2010 jako docela dobrý nápad – jméno mělo odkazovat ke slovům „legenda“ a také „šiřitel štěstí“. Po loňských prezidentských volbách v USA a vítězství Donalda Trumpa už v sídle automobilky ve městě Kuang-čou začali přehodnocovat plány.
Čínská automobilka Trumpchi s modelem svého vozu na veletrhu v Pekingu 2012 (ilustrační snímek)(ilustrační snímek)

Čínská automobilka Trumpchi s modelem svého vozu na veletrhu v Pekingu 2012 (ilustrační snímek)(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Manažeři mají pro změnu jména dobrý důvod. Podle britské BBC se totiž chystají vstoupit na americký trh a v situaci, kdy popularita pána Bílého domu hledá dno, by mohlo jakékoliv spojení s Trumpem startovní pozici značky ohrozit.

„Všimli jsme si, že se lidé smějí a dělají si selfie jen s tímto jediným detailem a pak je dávají na sociální sítě,“ postěžoval si agentuře Reuters jeden z šéfů skupiny GAC Motor Čang Fang. „A když jsme si prošli všechny reakce, došlo nám, že to nemusí být pro naši značku dobrá reklama,“ uzavřel.

Ambice čínské automobilky na americkém trhu přitom počítají s rychlým nástupem, manažeři si na expanzi dali dva roky. Generální ředitel GAC Motor Jü Ťün pro deník The New York Times prohlásil, že by jeho firma chtěla do USA a Evropy vyvážet jak elektroauta, tak i vozy s tradičním palivem. Pokud by se v USA soustředila na elektrovozy, mohla by jí u kupců pomoci i daňová sleva ve výši 7 500 dolarů, kterou na pořízení ekologického vozu poskytuje federální vláda.

Čínským automobilkám se zatím na náročný americký trh proniknout nepodařilo, Trumpchi chce toto prokletí prolomit a být první značkou, které se podaří uspět. Na domácím trhu se jí to i díky řadě ochranářských opatření čínské vlády na podporu domácích podniků podařilo a Čína tak nyní vyrábí tolik vozů jako USA a Japonsko dohromady. A zároveň představuje největší automobilový trh světa.

První nezávislou automobilkou v Číně bude Tesla

Jenže ochranářská opatření, kterými Peking chránil své podniky a nutil zahraniční výrobce ke společné výrobě, se zemi začíná nepříjemně vracet, protože zavedení cel bývá obvykle hrou pro dva a více hráčů. Proto nyní čínská vláda uvažuje o zmírnění drsných opatření a na oplátku očekává přívětivou reakci od amerických i evropských úřadů.

Čína se dere na pozici technologického lídra autoprůmyslu

Podle listu The New York Times by první automobilkou, která by mohla v Číně vyrábět vozy sama na sebe, a nikoliv ve společném podniku s Číňany, mohla být Tesla podnikatele Elona Muska. Podle deníku čínská vláda zvažuje, že by se dovozní clo ve výši 25 procent, které prodražuje každý vůz dovážený na čínský trh, týkalo jen těch součástek, které by nepocházely z Číny. Muskovi by tedy stačilo najít vhodného dodavatele na čínském trhu a mohl by své vozy vyrábět ve své továrně a bez cla.

Zatímco Tesla se kvůli čínskému trhu pravděpodobně přejmenovávat nebude, jiné západní automobilky si jméno poupravily – občas totiž po přeložení do čínštiny názvy nedávaly příliš smysl. A tak si Číňané nepořizují BMW, ale „drahocenného koně“.

Autor:


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Výkon na hranici padnutí: v Tesle se museli dopovat energetickými nápoji

Podvozek vozu Tesla Model S

Nadšení amerického miliardáře Elona Muska, který před pár dny děkoval zaměstnancům své automobilky Tesla za dosažení...

Další z rubriky

Obří létající „velryba“ od Airbusu má za sebou první zkušební let

Nový airbus Beluga XL poprvé vzlétl z letiště v Toulouse

Vysokokapacitní nákladní letoun Airbus Beluga XL ve čtvrtek poprvé vzlétl. Obrovský stroj, který svým vzhledem nápadně...

Kamera pozná, jakou má zákazník náladu. Používají ji řetězce i vymahači

Americká společnost Affectiva vyvinula technologii, která z videozáznamu...

Technologie pro rozpoznávání obličejů je čím dál pokročilejší. Používá se na hranicích, k odemykání chytrých telefonů,...

Cla připraví Německo o šest miliard eur a o pracovní místa, odhadla komora

Ilustrační snímek

Šéf Německé průmyslové a obchodní komory Eric Schweitzer varoval před zavedením cel na dovoz automobilů do USA. Podle...

Najdete na iDNES.cz