Obuvníci v Česku ustáli to nejhorší, přežili čínskou smršť

  1:00aktualizováno  1:00
V živé paměti mají čeští obuvníci doby, kdy se pár bot z Číny dovážel za 35 korun. Nebylo to za socialismu, ale před deseti lety. Tradiční průmysl, který to dlouho dusilo, se opět nadechuje.

Výroba obuvi v závodě firmy Baťa v Dolním Němčí na Uherskohradišťsku | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

Tuzemští obuvníci srovnávají krok se zahraniční konkurencí. Pomáhají jim v tom zákazníci, kteří chtějí kvalitu, ale i zdražování v Číně.

V roce 2012 se podle dat České obuvnické a kožedělné asociace (ČOKA) dovážel do České republiky pár bot z Číny v průměru za 59 korun. Loni už byla cena více než trojnásobná. Distributoři jeden pár kupovali za 194 korun. Výroba obuvi v říši středu zdražuje rychleji než například ve Vietnamu a v dalších zemích Asie. Z toho mimo jiné těží obuvnické firmy, které udržely výrobu v Česku.

Dovozy obuvi do ČR

„Bezesporu nám to pomáhá. Již dříve jsem tvrdil, že k tomuto trendu musí dojít a je jen otázkou času, kdy se ceny téměř srovnají,“ říká s nadějí Jaroslav Navrátil, ředitel společnosti Moleda, která loni vyrobila 160 tisíc párů bot značky Prestige. Třebaže má tradiční výrobce ze Zlína čísla na úrovni předchozích let, mluví o úspěchu. „Kdo z evropských výrobců tuto dobu přežije, bude mít velkou šanci být dlouhodobě úspěšný,“ dodal ředitel.

Když v minulosti přišla řeč na největší bolesti tuzemských obuvníků, mluvilo se hlavně o levné Číně. I když dovozům stále ještě dominuje s 39 miliony párů bot ročně (velká část se vyváží), importů výrazně ubylo. Před pěti lety jich bylo dvakrát více. Čínu částečně nahrazuje o něco dražší obuv z jiných asijských zemí, jako je Vietnam a Kambodža, ale i boty z Polska nebo Německa.

„Mnoho zákazníků se vrací ke kvalitní české obuvi a vyžadují ji u svých prodejců. Zejména v segmentech dětské a zdravotní obuvi je tato tendence markantní,“ uvádí asociace v ročence. Zájem roste také o českou vycházkovou, pracovní a bezpečnostní obuv.

Obuvníci vyšlapují na internet

„Čeští obuvníci se mají lépe, ale jen do příští krize,“ chladí nadšení spolumajitel Prabosu Jaroslav Palát. Největší tuzemský výrobce pracovní a military obuvi se veze na vlně zájmu firem o kvalitnější pracovní obuv, ale i na státních zakázkách. 

Čtvrtinu obratu ze zhruba 330 milionů korun má z dodávek pro Armádu ČR, z korporátního sektoru jsou významnými odběrateli Škoda Auto nebo ČEZ. Firma se nyní soustředí například na posílení segmentu volnočasové obuvi, která tvoří jen procenta z prodejů. „Vnímáme ji jako rezistentní vůči krizi,“ uvedl Palát. 

Fotogalerie

Právě tato obuv by měla být základem e-shopu. „Nechceme jít do běžných obchodů, budoucnost vidíme v online,“ dodal. Prabos je jedním z největších výrobců obuvi v ČR s produkcí 250 tisíc párů ročně. Obuv kompletuje v továrně ve Slavičíně, část svršků však dováží z Indie a nově také ze své výroby na Ukrajině, kterou rozšiřuje. Suroviny, zejména kůži, dováží i z Německa a Itálie. Není to nic neobvyklého. Koželužny v ČR zanikly s podstatnou částí kdysi dominantního obuvnického průmyslu.

Také legendární „prestižky“ většina zákazníků využívá jako pracovní obuv. Kromě toho se už několik let, zatím neúspěšně, snaží prorazit s dětskou obuví, která je pro firmu ztrátová. Prodejním hitem se staly nové boty imitující džínovinu.

Trendem poslední doby v branži je ručně šitá obuv na míru od předních českých designérů, ale i „barefoot“ obuv neboli „bosé boty“. Vyrábět je začaly některé menší firmy.

Další retro značka, Botas ze Skutče v Pardubickém kraji, loni rostla v tržbách o osm procent. Byznysu pomáhají i větší objednávky bot na krasobruslení a hokej do USA.

Adidas se pyšní další továrnou budoucnosti. Roboti vyrobí třikrát víc bot

Zájem o botasky roste také ve Španělsku a v Německu, kde se dobře uchytila nová běžecká lyžařská obuv pro letní běžkaře. „Ustojíme-li problémy ve výrobě, tak zakázky máme až do konce ledna 2019. Výroba je zcela vytížena. Věřím, že to bude další docela úspěšný rok,“ hodnotí šéf Botasu František Nestával. Na Západě hledá náhradu za propad odbytu v Rusku.

Export je kromě online prodejů pro české firmy jednou z hlavních cest, jak růst. Tuzemský desetimilionový trh je poměrně malý. Češi si loni v průměru koupili 3,5 páru bot a toto číslo se v čase příliš nemění.

Automaty místo šiček

Drtivá většina bot, přes třicet milionů párů v českých obchodech, je z dovozu. Obuvníci z ČR loni vyrobili rovné čtyři miliony párů a zaměstnávali 3 521 lidí. Počet zaměstnanců narostl poprvé nejméně od roku 2003. Boty loni v tuzemsku vyrábělo meziročně o 286 lidí více. Přesto nedostatek lidské síly firmy vnímají jako největší současný problém. „Chybí nám okolo deseti lidí na klíčové pozice, šičky a pracovníci na spodkovou dílnu,“ líčí šéf Botasu. Prabos proto začal ve výrobě instalovat šicí automaty.

Česko bylo v minulosti obuvnickou velmocí, dnes však drtivou většinu bot jen přeprodává. Z 90 milionů párů obuvi dovezených v loňském roce se jich přes 50 milionů do ČR jen přivezlo, přebalilo a poslalo k zákazníkům do zahraničí. Zejména z Asie obuv stále dovážejí i největší prodejní řetězce, jako je CCC, Humanic či Baťa.

Poslední jmenovaný v ČR stále vyrábí, letos má cíl 300 tisíc párů, které by se měly ušít ve fabrice v Dolním Němčí. Největší síť CCC s tržbami téměř dvě miliardy vyrábí nejblíže v Polsku. „Loňský rok byl úspěšný, narostli jsme opět dvouciferně. Na internetu téměř o sto procent,“ řekl jednatel Roman Puchala.

Zdaleka ne všechny firmy si však v Ćíně nechávají vyrábět nebo samy vyrábějí ty nejlevnější boty s nevalnou kvalitou. Třeba outdoorová značka Alpine Pro v Číně vyrábí veškerou produkci, na půl milionu páru bot ročně. Hlídá si vyšší kvalitu, maloobchodní cena jednoho páru bot je potom v řádech nikoli stovek, ale tisíců korun.

„Za poslední roky zaznamenáváme u prodeje obuvi růst kolem deseti procent stejně jako u ostatního našeho sortimentu,“ uvedl obchodní ředitel Petr Kos. Firma, která je oficiálním partnerem českého olympijského týmu, také úspěšně exportuje. Kolem patnácti procent výroby míří do pětadvaceti zemí. Prodává zejména outdoorovou obuv a sandále, ale nově se pustila i do výroby běžecké obuvi.

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Brněnský šinkanzen naráží na soláry, SŽDC neuhlídala ochranu rychlostní trati

Vysokorychlostní vlak Šinkanzen přijíždí na nádraží v Tokiu (duben 2016)

Správci železnic objevili při přípravě jednoho ze tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí problémy s plánovanou...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Stavbaři z problémového úseku D1 odstoupili od smlouvy s ŘSD

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Firmy, které opravují nejdelší modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, podle očekávání...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Další z rubriky

Otevírací doba obchodů o svátcích

Ilustrační snímek

Zákon o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

VIDEO: Z papíru, škrobu i slámy. Testovali jsme náhrady plastových brček

Papírové brčko má příjemně velký otvor na sání, nevýhodou je, že se v nápoji po...

Zákaz plastových brček v Evropě se blíží. Některé podniky je ale začaly nahrazovat ekologičtějšími variantami už teď...

Nižší DPH i dotace na obnovu lesů. Stát představil plán boje s kůrovcem

V lesích kolem Jihlavy je poslední měsíce rušno (na snímku práce u Lesnova)....

Ministerstvo zemědělství představilo sérii kroků pro boj s kůrovcem. Očekává se další zhoršování kalamity i mimo...

Najdete na iDNES.cz