Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čeští obchodníci lákají Číňany na aplikaci Alipay. V Číně s ní běžně platí

  5:00aktualizováno  5:00
Číňané nedají dopustit na placení mobilem a čeští obchodníci jim v tom jdou naproti. Od začátku roku už si víc než padesát obchodů pořídilo licenci na platební aplikaci Alipay.

Mobilní platební aplikace Alipay. | foto: Profimedia.cz

„Nejvíc obchodníků nabízí placení přes aplikaci v Praze, v okolí Staroměstského náměstí a Pařížské nákupní třídy, a několik obchodníků máme také v Českém Krumlově, Karlových Varech a v Brně,“ vyjmenovává Simona Svobodová, zakladatelka firmy Sims Management. Ta má licenci na šíření Alipay pro Česko a Slovensko. Podle statistik Sims v Česku zatím Číňané přes Alipay utratili 150 tisíc eur. Firma očekává, že do konce roku bude zapojeno více než 100 obchodníků, aktuálně se připravuje spuštění aplikace v duty free obchodech skupiny Lagardere na pražském letišti.

Jak Aliplay funguje?

Čínský zákazník má na svém mobilu nainstalovanou aplikaci. Když ji po příletu do Česka spustí, nabídne mu místa, kde se dá platit přes Alipay, a naviguje jej až do místního obchodu. Obchodník za to platí řádově několik tisíc a za příplatek si může reklamu v aplikaci dál rozšířit, vše pochopitelně v čínštině. Přes aplikaci se kromě toho dá platit, chatovat, rezervovat si hotel, taxi, stáhnout film či hudbu.

Čínský zákazník má na svém mobilu nainstalovanou aplikaci. Když ji po příletu do Česka spustí, nabídne mu místa, kde se dá platit přes Alipay, a naviguje jej až do místního obchodu. Obchodník za to platí řádově několik tisíc a za příplatek si může reklamu v aplikaci dál rozšířit, vše pochopitelně v čínštině. Přes aplikaci se kromě toho dá platit, chatovat, rezervovat si hotel, taxi, stáhnout film či hudbu.

Alipay má ve svém mobilu přes 450 milionů Číňanů a jsou zvyklí s ní doma platit – vše od kávy na ulici přes fast food až po luxusní zboží. S tím, jak stále více cestují, nabývá tento způsob platby na významu i za hranicemi. V Česku začala loni přijímat platby přes Alipay skupina Gastro Group podnikatele Romana Cibulky, která provozuje více než dvě desítky převážně pražských hotelů, restaurací, kaváren a barů.

Přes Alipay se dá platit také v Erpet Bohemia Crystal na Staroměstském náměstí, jedné z největších prodejen křišťálu v Česku. „Pořídili jsme si to, protože čínsky mluvící zákazníci už tvoří asi 80 procent našeho obratu,“ říká Ota Ledvinka, vedoucí prodejny a člen představenstva firmy. Podle něj Alipay v Česku Číňané zatím využívají omezeně, nejsou na to připraveni. Mnohem více v Evropě využívají čínské platební karty UnionPay. „Je tam technická překážka – aby mohli aplikaci používat, musejí být na internetu. Jakmile jsou v zahraničí odkázáni jen na wi-fi sítě, nenapadne je to používat,“ vysvětluje Ledvinka. V prodejně klientům wi-fi nabízejí zdarma a v aplikaci lákají klienty na bezplatný dárek k nákupu nad 50 eur – křišťálovou vázičku. Na pocit výhodné koupě si totiž čínský zákazník potrpí.

Aplikaci Alipay si pořídil také Vojtěch Martin, majitel cestovní kanceláře Prague Sightseeing Tours, která v šesti stáncích v centru Prahy nabízí cesty s průvodcem. „Turisté z kontinentální Číny chodí ve skupinkách se svými vlastními průvodci a mají vše dopředu objednané – hotely i restaurace. Individuálních turistů, kteří platili přes Alipay, bylo zatím asi jen deset, používáme to dva týdny,“ říká Martin.

Číňané milují Pařížskou

Největší hráč v Pařížské s patnácti butiky s luxusním zbožím v centru Prahy, firma LBM manželů Bakalových, si Alipay zatím nepořídila. „Systém nám byl představen, ale v současné době o jeho zavedení neuvažujeme,“ uvedla generální ředitelka LBM Zuzana Řezníčková s tím, že pokud uvidí, že přes Alipay zákazníci platí, půjde do toho.

Aplikace v mobilu zákazníka je propojená s jeho bankovním účtem v Číně. Na druhé straně obchodník má na svém mobilu aplikaci Alipay pro obchodníky s potřebnou licencí, která umožňuje platby akceptovat. Nakupující předloží QR kód ze své aplikace a obchodník si ho svým mobilem naskenuje. A je zaplaceno. Při transakci se podobně jako u platby kartou strhne určité procento z tržby. Podle Svobodové je to podobné jako u bankovních karet, tedy půl až čtyři procenta.

Za první čtvrtletí do Česka přijelo meziročně o 50 procent Číňanů víc, předpokládá se, že letos by jejich počet mohl překročit 400 tisíc.

Podle společnosti Global Blue, která zprostředkovává vracení DPH cizincům ze třetích zemí, jsou Číňané nejsilnější mimoevropskou skupinou zákazníků v Pařížské a přilehlých ulicích s luxusním zbožím. Meziročně tu za prvních pět měsíců utratili o dvě třetiny víc než loni. Hodnota průměrné transakce Číňanů v luxusním segmentu sice klesla o 4 300 korun, zato transakcí je víc. Je to tím, že do Česka už nejezdí jen nejbohatší Číňané, ale i vyšší střední třída.

Autor:


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Módní firmy mají přebytky. Burberry zboží raději pálí, chrání tak značku

Cara Delevingne pro značku Burberry propaguje oblečení a je i jednou z tváří

Britský výrobce luxusního módního zboží Burberry loni zlikvidoval neprodané oblečení, doplňky a parfémy za 28,6 milionu...

Mediální bitva o Simpsonovy a spol. končí, zvítězil Walt Disney

Logo Walt Disney Company na newyorské burze

Dlouhodobé soupeření o většinu aktivit společnosti 21st Century Fox mediálního magnáta Ruperta Murdocha zřejmě...

Kamera pozná, jakou má zákazník náladu. Používají ji řetězce i vymahači

Americká společnost Affectiva vyvinula technologii, která z videozáznamu...

Technologie pro rozpoznávání obličejů je čím dál pokročilejší. Používá se na hranicích, k odemykání chytrých telefonů,...

Najdete na iDNES.cz