Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čínský e-shop Alibaba předběhl Amazon. Poslal lidem drony s čajem

  8:26aktualizováno  8:26
Ve třech největších čínských městech rozvážely drony zákazníkům balíčky s čajem. Jednalo se o zatím unikátní zkušební rozvoz čínského e-shopu Alibaba. Přestože je to ve světovém měřítku průlomový test, má komerční doručování drony do ostrého provozu ještě daleko.

S myšlenkou použít drony pro rozvážení zásilek přišel Amazon (na snímku), do ostrého testu je ale poprvé dostal její konkurent Alibaba. | foto: Amazon

Jeden z nejbohatších lidí světa a zároveň majitel amerického e-shopu Amazon Jeff Bezos se v prosinci 2013 postaral o pořádné pozdvižení, když ohlásil, že jeho firma pracuje na tom, aby v blízké budoucnosti mohla některé zásilky rozvážet pomocí malých bezpilotních letounů - takzvaných dronů (o průlomovém kroku čtěte více zde).

Bezos tím rozvinul debatu o civilním užití dronů a novému odvětví dal výrazný impuls. Od té doby ale Amazon stále zůstává ve fázi příprav. Naráží zejména na americkou legislativu, která je prozatím směrem k tomu, aby lidem ve velkých městech létalo nad hlavami množství dronů, opatrná. Proto zatím nedošlo ani k ostrému testu v opravdovém provozu.

Amazon se tak nechal předběhnout jedním ze svých největších globálních rivalů, uvedla agentura Bloomberg. Čínský Alibaba ve spolupráci s logistickou firmou YTO Express už totiž v centru Pekingu spustili omezený zkušební provoz.

Zatím e-shop doručoval zázvorový čaj 450 dobrovolníkům v okolí svého centra v hlavním městě a metropolích Šanghaji a Kantonu. Jak upozorňuje server TechCrunch, neznamená to, že by na třídenní testování, které začalo ve středu, plynule navázal ostrý provoz. Z velké části jde pouze o reklamu a snahu uzmout toto téma Amazonu.

I Číňané se totiž musí vypořádat s dosud neexistujícími předpisy. „Klíčová legislativa ošetřující výšku letů nebo zodpovědnost za případné nehody ještě nevznikla. Stále je před námi dlouhá cesta k tomu, aby se v Číně daly drony opravdu komerčně používat,“ řekl Bloombergu pekingský právník  Čang Čchi-chuaj.

Nejrychlejší je stále čínský kurýr na skůtru

Bezosova vize doručování zásilek vzdušnou cestou do půl hodiny od objednání tedy ještě na pořadu dne není. Firmy se tak prozatím snaží urychlit svou pozemní dopravu. V tom slaví úspěchy další čínská firma - JD.com, tedy e-shop, který stejně jako slavnější Alibaba loni úspěšně vstoupil na americkou burzu.

Ta dovede jednodušší objednávku ve velkých čínských aglomeracích pomocí kurýra na skůtru doručit až domů do dvou hodin od objednání. A účtuje si za to v přepočtu dvacetikorunu.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jistá poradenská hospodářská firma v Itálii navrhla radikální řešení: bohatí...
Každý třetí mladý Ital je bez práce. Řešení krize mohou odskákat ti staří

Alarmující počet mladých lidí v Itálii nemá práci ani výhled, že nějakou najde. Vláda se rozhodla začít jednat, ale vzhledem k prázdné státní pokladně je...  celý článek

V Ostrově probíhá od čtvrtečního večera výstava Sladký život s čokoládou.
Ukrajina si stěžuje na Rusko, že nechce její džusy a cukrovinky

Ukrajinský vývoz se výrazně propadl. Mohou za to ruské restrikce, které zakázaly z Ukrajiny dovážet pivo, vodku, džusy, tapety a cukrovinky. Ukrajina podala na...  celý článek

Dopravní firma McFaydens Transport se zaměřuje na přepravu obřích částí...
Větší je lepší. Jak stěhovat velkou větrnou elektrárnu?

Milimetrová přesnost, precizní práce řidiče a jeho týmu plus speciálně upravený nákladní vůz. Bez toho by se stavba větrné elektrárny neobešla. Alespoň ne té v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.