Čína posiluje svůj vliv v Africe, tamním státům poskytne 60 miliard dolarů

  15:45aktualizováno  15:45
Čína poskytne dalších 60 miliard dolarů (1,3 bilionu korun) na rozvoj afrických zemí. Na úvod zasedání Fóra o čínsko-africké spolupráci to v pondělí uvedl čínský prezident Si Ťin-pching. Slíbil také, že odepíše část dluhu některých chudších afrických států. Kritici upozorňují, že se africké státy nebezpečně zadlužují.

Čínský prezident Si Ťin-pching očekává africké lídry před zahájením Fóra o čínsko-africké spolupráci. | foto: AP

Už devátým rokem je Čína největším obchodním partnerem Afriky. Pumpuje peníze do nejrůznějších odvětví černého kontinentu. A je to znát. Díky finanční podpoře z východu mohly vzniknout projekty jako ugandská dálnice spojující hlavní město Kampala s mezinárodním letištěm Entebbe nebo nová moderní železnice v Keni, která vede z metropole Nairobi do Mombasy na pobřeží Indického oceánu.

Začátkem září se v Pekingu začaly čínsko-africké vztahy proplétat ještě těsněji. V hlavním městě hostí prezident Si Ťin-pching lídry z více než padesáti afrických zemí. Fórum čínsko-africké spolupráce (FOCAC), které se koná jednou za tři roky, zahájili pořadatelé v pondělí. Stejně jako na posledním summitu v roce 2015, Čína přislíbila dalších 60 miliard dolarů na projekty v Africe. Si Ťin-pching také odepsal část dluhu některých chudších afrických států.

Fotogalerie

Investice v číslech

Stejně jako loni zahrnuje balíček 15 miliard dolarů ve formě přímé pomoci, bezúročných a zvýhodněných půjček, úvěry ve výši 20 miliard dolarů, speciální čínsko-africký rozvojový fond v hodnotě deseti miliard dolarů a speciální fond pro dovoz z Afriky v hodnotě pěti miliard dolarů. Čína bude také podle prezidenta Sia pobízet čínské firmy, aby investovaly v průběhu příštích tří let na africkém kontinentu nejméně deset miliard dolarů.

To je pouze zlomek toho, kolik Čína do rozvoje a pomoci africkým zemím investuje. Od roku 2000 do roku 2016 dosáhly podle expertů z Univerzity Johnse Hopkinse v USA čínské půjčky africkým zemím 125 miliard dolarů. 

Podle studie společnosti McKinsey z roku 2017 roste obchod mezi zeměmi meziročně o 20 procent, v posledních letech až o 40 procent. 

Obavy ze zadlužení

Přesto jsou někteří experti k vysoké čínské angažovanosti kritičtí a upozorňují na to, že se hostitelské země příliš zadlužují a půjčky nebudou schopné splácet. „Navzdory vysoké míře chybějící infrastruktury na kontinentu existují obavy, že se možnosti afrických zemí stavět „na dluh“ brzy rozplynou,“ cituje server BBC ekonoma Jeremyho Stevense.

Čínské aktivity v Africe jsou dlouhodobě terčem kritiky především západních zemí. Ty tvrdí, že chce Čína africké státy dostat pod svůj politický vliv a že jejím jediným ekonomickým zájmem v Africe je čerpat nerostné bohatství kontinentu, které potřebuje pro svou rychle se rozvíjející ekonomiku. „Mnoho lidí je z Číny nervózních. Ale já ne. Myslím si, že Čína je přítel Afriky,“ řekl pro BBC nigerijský ministr zemědělství Akinwumi Adesina.

Peking rovněž čelí výtkám, že jeho africké projekty nerespektují životní prostředí, nebo že čínské podniky často do Afriky přivážejí vlastní dělníky a nevyužívají pracovní sílu v afrických zemích.

Kdo utiší energetický hlad černého kontinentu? Hlásí se Čína a Rusko

Prezident Si Ťin-pching dnes zdůraznil, že čínské investice nepřinášejí žádné politické podmínky. Vyzval také vedení čínských firem v Africe, aby dbalo na to, že jejich investice budou sloužit pro blaho místních obyvatel. „Doufám, že naši podnikatelé budou jednat odpovědně vůči místní společnosti a že budou respektovat místní kulturu a tradice. Doufám také, že budou více pracovat na zaškolení místních zaměstnanců, zlepšení života místních lidí a budou klást větší důraz na životní prostředí,“ dodal Si.

Autoři: ,

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Protesty žlutých vest drtí ekonomiku Francie. Katastrofa, hlásí ministr

Příznivci hnutí žlutých vest po celé Francii znovu vyšli do ulic, při...

Pozitivní výhledy na růst francouzské ekonomiky začíná zahalovat kouř. Francouzská centrální banka v pondělí kvůli...

Ťok dal ultimátum stavební firmě. D1 u Humpolce má dostavět do pondělí

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády účastnil premiér Andrej Babiš...

Ministr dopravy Dan Ťok pohrozil česko-italskému sdružení, které modernizuje dálnici D1 u Humpolce. Buď dokončí práce...

Další z rubriky

OBRAZEM: Svařák, Santa a ozdoby. Vánoční trhy najdete nejen v Evropě

Vánoční trhy v Moskvě (prosinec 2018)

Češi na adventních věncích brzy zapálí třetí svíčku a mnozí začínají plánovat výlety na vánoční trhy do zahraničí....

Daň za protesty žlutých vest. Francie poruší rozpočtové pravidlo EU

Francouzský prezident Emmanuel Macron holds na tiskové konferenci na summitu EU...

Rozpočtový schodek Francie se bude příští rok pohybovat kolem 3,2 procenta hrubého domácího produktu. Uvedl to...

Omezování fosilních paliv nás bude stát téměř bilion dolarů, varují Norové

Norské ropné plošiny

Tlak na omezování fosilních paliv může Norsko připravit o majetek v hodnotě 800 miliard amerických dolarů. Vyplývá to z...

Najdete na iDNES.cz