Čínská automobilka Geely má zájem mimo jiné i o značku Saab. Ilustrační foto.

Čínská automobilka Geely má zájem mimo jiné i o značku Saab. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Čína má chuť na padlé automobilové značky

  • 5
Prozatím nosí Evropané německé tenisky Adidas vyrobené v Číně. Zakrátko budou možná Asijci jezdit čínskými auty vyrobenými v Německu. Krize obrací zažité pořádky ve světě naruby, v automobilovém průmyslu asi nejvíce. A skeptici tomu ani neříkají obrat, ale jen "urychlení očekávaného vývoje".

Současný hluboký propad automobilového průmyslu není nic, co by svět nezažil a co by mělo odliv majetku na východ odstartovat. Například při první ropné krizi v roce 1973 se propadl prodej automobilů o 16 procent.

Současný propad v důsledku finanční krize odhadují analytici společnosti PricewaterhouseCoopers na dvacet procent. Návrat na předkrizovou úroveň předpovídají na rok 2012.

Tato krize však bude pro automobilový průmysl jiná než ta v sedmdesátých letech. A není to jen tím, že tentokrát není způsobena extrémně vysokou cenou ropy.

Hlavní rozdíl bude v tom, že zásadně ovlivní strukturu vlastníků v automobilkách. Už dnes je na prodej hned několik značek a vlastníci se od loňského podzimu mění i ve "zdravých“ automobilkách, z nichž je většina obchodovatelná na burzách.

Například v září se pokoušel americký miliardář Kirk Kirkorian zlomit rozhodovací monopol Fordovy rodiny v jejich tehdy ještě úspěšné rodinné automobilce.

Fiat vrací úder

A že je v automobilovém průmyslu vše naruby, dokládá i příklad Fiat Group. Krachující firmu v roce 2000 koupil koncern General Motors. V roce 2005 se z kontraktu kvůli ztrátovosti vyplatil. Teď chce Fiat naopak vykoupit krachující značky od General Motors a stát se největším světovým výrobcem.

Koncern Ford

Volvo

- snaha o prodej trvá již několik let. Dříve mělo zájem například BMW nebo Geely.

"I když mají problémy všichni, vyplatí se myslet dopředu a pustit se do obchodu,“ shrnuje myšlenku přeživších výrobců šéf Fiatu Sergio Marcchione.

V rozehrané partii automobilek o historicky nejvýhodnější akvizice sice zatím s převahou dominuje právě italský Fiat, mezi zájemci o koupi automobilových značek, kterých je v současné době na prodej nevídané množství, se však velmi často objevuje i největší čínský soukromý výrobce aut Geely.

Výrobce, který se v Evropě zapsal například nepovedenou kopií limuzíny Rolls-Royce, před měsícem projevil zájem o koupi švédského Volva, kterého se zbavuje Ford. A nyní je spolu s Fiatem mezi třemi vážnými uchazeči o druhou severskou automobilku - Saab.

Kdo by si koupil Geely Vectra?

Fritz Henderson, generální ředitel koncernu General Motors, který Saab prodává, Číně automobilku přenechat nechce. "Bojí se konkurence pro Buick,“ uvedl podle agentury Bloomberg zdroj přímo z General Motors. Buick je v Číně velmi oblíbenou značkou.

VW

Světovou jedničku se pokusilo získat Porsche. Díky půjčce ve firmě získalo podíl 51 procent. Automobilky se dohadují na fúzi.

Nejde jen o obchodní konkurenci, ale i o samotnou výrobu. Číňané totiž zatím konstruují auta technologicky neschopná konkurovat těm evropským nebo americkým. Pokud by získali evropskou automobilku se všemi technologiemi, ušetří jim to minimálně několik let vývoje. Pokud by čínská automobilka začala s evropskými technologiemi vyrábět auta v Číně, srovnala by krok v kvalitě, ale stále by zůstala výrazně levnější.

"Do budoucna to může být pro etablované automobilky ze Západu problém. Buď nepřežijí, nebo dojde k jejich prodeji na Východ,“ míní Ladislav Tajovský z Katedry hospodářských dějin pražské VŠE. A upozorňuje, že přirovnávat současnou krizi k jakékoliv předchozí je vzhledem k jiným poměrům ve světové ekonomice zavádějící.

Koncern GM

Saab

- O koupi se ucházejí tři vážní zájemci - italský Fiat, čínské Geely a neznámá německá banka.

Opel

- Zájem má Fiat.

Saturn

- V Evropě nepříliš známá značka prodávala v USA auta podobná evropským. Zájem má jeden investiční fond, mluví se i o spojení s Nissanem či Renaultem.

Hummer

- Podle šéfa GM existuje několik vážných zájemců o koupi výrobce velkých off-roadů.

Pontiac

- Nejohroženější značka. Dealeři těchto luxusních aut mají zájem o její odkoupení.

Znamená zájem čínských investorů, že z výrobní linky v německém Eisenachu může v budoucnu sjíždět třeba Geely Corsa nebo Britové budou kompletovat Range Tata? Ze současných "problémových“ automobilek hrozí naprostý zánik jen Pontiaku a méně známému Saturnu z koncernu General Motors.

"Značky, u kterých se podaří zachovat výrobu, se ale pravděpodobně udrží,“ míní Tajovský. Vzhledem k provázanosti automobilek totiž značka a design tvoří významnou část hodnoty, kvůli které si lidé auto kupují.

Chrysler

Dvacet procent zkrachovalé firmy už vlastní Fiat, jednalo se i o prodeji značky Jeep.

Neplatí to však nevyhnutelně. Pod povrchem jsou si dnešní auta podobná, automobilky často sdílejí velkou část techniky. Koncern General Motors například použil platformu z Opelu Vectra pro model Saturn LS i Saab 9-5.

A spolupráce je obvyklá nejen uvnitř skupiny. Prakticky totožná auta jsou například velkoprostorové modely značek Peugeot, Citröen, Fiat a Lancia. Stejnou techniku sdíleli už jejich předchůdci, malá užitková auta těchto značek měla na přelomu tisíciletí dokonce i stejný design.

Podle viceprezidenta českého Sdružení automobilového průmyslu Pavla Juříčka je v takto provázaném automobilovém průmyslu jedno, komu automobilka patří. "Je to spíš otázka evropského konzervatismu, která volá po obraně před indickým či čínským kapitálem,“ míní.

Riziko, že by se výroba aut z Evropy nebo Spojených států přesunula do Číny, je totiž podle ekonomů minimálně prozatím zanedbatelné.

,