Great Wall Motor se označuje za největšího výrobce sportovně-užitkových vozů (SUV) a pickupů v Číně a nyní využívá dopadů Trumpovy politiky přimět americké firmy k investicím na domácím trhu.
Pod tímto tlakem již automobilka Ford Motor v lednu zrušila projekt výstavby závodu ve státě San Luis Potosí, podobně výrobce topení a klimatizačních jednotek Carrier v prosinci vycouval z plánovaného přesunu výroby do státu Nuevo León.
Čínská společnost si podle zdrojů agentury Reuters nyní vybírá právě mezi těmito dvěma lokalitami. V úvahu však připadá také možnost závodu na území USA. Jak uvedl nejmenovaný představitel čínské firmy, výběr mezi Spojenými státy a Mexikem závisí na výsledku obchodních jednání mezi USA, Mexikem a Čínou.
Prezident Trump chce upravit či zrušit Severoamerickou dohodu o volném obchodu (NAFTA), která kromě Mexika a USA zahrnuje i Kanadu. Začátkem roku automobilkám pohrozil vysokými cly na případný dovoz automobilů vyrobených v této latinskoamerické zemi.
NAFTA zatěžování vzájemného obchodu dodatečnými cly neumožňuje, Trump ale v kampani slíbil, že dohodu buď změní tak, aby vyhovovala Spojeným státům, nebo od ní odstoupí.
Číňané teď podle zdrojů Reuters vyhodnocují spolu s mexickými železničními společnostmi možnosti přepravy. Výstavba závodu Great Wall Motor by v Mexiku mohla být zahájena v příštím roce. Náklady se odhadují na 500 milionů dolarů (téměř 12 miliard Kč).