Čína nemá ráda vlastní mládež. Rodiče z mladých udělali asociály

  19:55aktualizováno  19:55
Čína, která zažívá historický ekonomický vzestup, má problém se svou mladou generací. Ukazuje se, že mladí Číňané se diametrálně liší od generace svých rodičů, proslulé pracovitostí a skromností.

Mladí Číňané mívají málo kamarádů. | foto: Profimedia.cz

Mladí Číňané mají problém. Neumí trávit čas s ostatními. I když jsou bohatí a mohou si dovolit chodit za zábavou, jezdit v drahých autech. Nevědí, kolik přesně vlastní peněz, mají málo kamarádů. Starší generace nemá mladé a bohaté ráda, popisuje generační konflikt agentura Bloomberg.

Za problém s čínskou mládeží (tzv. fuerdai) může tamní politika jednoho dítěte, ale také bouřlivé společenské změny probíhající v zemi v posledním desetiletí. Mladá generace neumí navázat sociální kontakty, zhusta se odmítá zapojit do rodinného podnikání.

S penězi mladí Číňané střední třídy problémy nemají. Jejich rodiče je obvykle zabezpečí na celý život. Mohou chodit na nejlepší univerzity, kupovat si drahá auta, léto trávit na Bali, zimu v Alpách. Většina rodičů posílá své děti do Ameriky. Podle Bonston Consulting Group v roce 2013 Číňané investovali do zahraničí 450 bilionů dolarů. Dvě třetiny z nich v zámoří zůstávají. Je to i proto, že zde nepanuje – tak jako v Číně – nesnášenlivost vůči generaci mladých a bohatých.

Mládež utratí za popovídání tisíc dolarů týdně

Nesví jsou bohatí mladí Číňané i v běžné komunikaci. Od mala se pohybují ve vysokých kruzích. Mladík Chen si myslí, že je to nebezpečné pro celou společnost. Proto vytváří program, díky němuž se „fuerdai“ budou setkávat s obyčejnými lidmi z venkova. Nelíbí se mu, že mladí jsou ochotni si zaplatit společnici na povídání nebo fiktivní rande. Za tyto služby utratí mládež týdně okolo tisíce dolarů.

Rodinné firmy v Číně dobře prosperují. Většina dětí ale odmítá pracovat po boku svých rodičů. Statistici v roce 2012 vydali ve spolupráci se Šang-chaj Ťiao-tchung studii, podle níž 82 procent druhá generace v rodinách podnikatelů nebývá ochotna převzít rodinný podnik. Mladý Číňan Hang v rozhovoru pro Bloomberg s výsledky průzkumu souhlasí. Dodává, že mladá generace není ochotná podnikání převzít, i když by to měla brát jako svou povinnost.

Dalším problémem pro „fuerdai“ je, že spolu s bohatstvím často dědí emocionální trauma. První generace čínských podnikatelů se rodila v době, kdy byla nejdůležitější zatvrzelost. Mnozí fuerdai podle něj dnes vnímají stejný chlad od svých rodičů. „Je opravdu těžké mít přátele,“dodáva Wang. Díky politice jednoho dítě vyrůstají fuerdai bez sourozenců. Nemají si s kým popovídat, komu se svěřit. To je také hlavní důvod, proč vyráží každý den do ulic. Chtějí, aby se o ně někdo staral. Chtějí být milovaní.

Autoři:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Další z rubriky

OBRAZEM: Na vlnách luxusu. Přepychové zaoceánské lodě prošly rekonstrukcí

Výletní zaoceánská loď Crystal Symphony

Zaoceánské lodě Crystal Symphony a Crystal Serenity jsou luxusnější než kdy dřív. Několika milionová rekonstrukce...

Tesla by mohla i zahnat žízeň. Musk zažádal o ochrannou známku Teslaquila

Americký miliardář Elon Musk

Americký výrobce elektrických aut Tesla požádal americký úřad pro patenty a ochranné známky o zaregistrování ochranné...

Změny klimatu vyženou ceny piva na dvojnásobek, tvrdí vědci

Ilustrační snímek

Pivo se v budoucnu stejně jako čokoláda, káva nebo víno může stát obětí klimatických změn, které povedou až ke...



Najdete na iDNES.cz