Výhled Světové banky pro Čínu na tento rok vypadá ještě hůř. Ekonomové předpovídají, že druhá největší světová ekonomika poroste tempem 6,3 procenta. Čínské hospodářství se tak postupně ocitá v zóně, na kterou nebylo v posledních dvaceti letech zvyklé.
Situace už začíná doléhat i na tamní obyvatelstvo, které je čím dál víc nuceno osekávat své výdaje, píše deník The Guardian. Podle listu čekají v letošním roce čínskou politickou reprezentaci jedny z nejtěžších rozhodnutí posledních let. Jestli dál tlačit na hospodářský růst „tradičním“ způsobem, tedy masivním budováním infrastruktury na dluh, nebo upřednostnit bolestivé ekonomické reformy.
Obchodní válka se odkládá, Čína a USA na tři měsíce složí zbraně |
Nejistota panuje i kolem dalšího vývoje obchodní války se Spojenými státy. Prezident Trump sice uzavřel se svým protějškem Si Ťchin-pingem dočasné příměří, dohoda mezi oběma zeměmi však zatím na stole není. Hrozí proto, že po vypršení příměří začátkem března Trump splní svou hrozbu a zvýší dovozní cla na čínské zboží, jehož roční hodnota dovozu do USA činí 200 miliard dolarů, z 10 na 25 procent.
Největší automobilový trh na světě zpomaluje
Západní firmy působící na čínském trhu už zpomalování tamní ekonomiky pociťují, patří mezi ně například Starbucks. „Největší americký kavárenský řetězec jen těžko unikne čínskému ekonomickému zpomalení,“ uvádí CNN. Pro Starbucks představuje Čína druhý největší trh, navíc firma oznámila letos v květnu masivní plán tamní expanze. Podle něj má firma v Číně do roku 2022 ztrojnásobit obrat oproti úrovni z roku 2017 a téměř zdvojnásobit počet poboček.
Starbucks plánuje v Číně expanzi. Nová kavárna přibude každých 15 hodin |
Kromě toho se Starbucks na čínském trhu musí potýkat s neméně ambiciózní konkurencí. Tamní startup Luckin plánuje letos otevřít 2500 nových kaváren a stát se tak největším kavárenským řetězcem v zemi, informovala agentura Reuters. Startup, který oficiálně odstartoval byznys loni, expanduje raketovým tempem. Starbucks přitom své čínské provozovny postupně buduje už od roku 1999.
Čínské ekonomické zpomalování však nejspíš mnohem výrazněji dolehne na automobilový průmysl. Velké automobilky jako General Motors či Volkswagen mají z čínského trhu větší příjmy než z Evropy nebo ze Spojených států. V Číně se navíc začínají hromadit neprodané vozy značky Ford, Tesla zde čelí masivní místní konkurenci výrobců levnějších elektromobilů.
Automobilky BMW a Daimler už kvůli obchodní válce Spojených států s Čínou vydaly varování investorům před nižšími zisky. Čínský automobilový trh je sice největší na světě, loni však klesly prodeje aut v zemi v meziročním srovnání poprvé za zhruba dvě předchozí desetiletí, uvádí web americké stanice CNBC.
Zpomalování bude pokračovat
Katastrofální rok mají za sebou i čínské akcie, jejichž ztráty za minulý rok přesáhly dva biliony dolarů. Šlo o nejhorší propad od finanční krize, nejvíc utrpěl technologický sektor, který ztratil zhruba 30 procent. Čínský trh udělal čáru přes rozpočet například společnosti Apple. Firma snížila odhad tržeb za první fiskální čtvrtletí roku 2019.
Nečekaný propad Applu. Firma šlape na brzdu, akcie padají |
Zpomalování čínské ekonomiky se však projevuje i v dalších oblastech, například v průmyslové výrobě. Výrobní index nákupních manažerů PMI, který je ukazatelem ekonomického zdraví výroby, klesl v prosinci na 49,4 píše agentura Bloomberg. To je nejnižší úroveň od začátku roku 2016. Hodnota tohoto ukazatele nižší než 50 navíc naznačuje pokles objemu výroby.
Podle analytiků oslovených agenturou bude čínský průmysl zpomalovat i letos. A to navzdory snaze o „předzásobení se“, než dojde k případnému zvýšení amerických dovozních cel. „Výroba byla podpořena houževnatým vývozem, když se čínské firmy snažily uspěchat své dodávky do Spojených států ještě před zvýšením dovozních cel,“ uvedla agentura Reuters.