Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bohatství je pro Číňany modla, druhé dítě nechtějí, říká český manažer

  5:00
Čína přestala být výrobnou levné masové produkce a v některých technických oblastech už předhání Západ, říká v rozhovoru pro MF DNES český manažer v Šanghaji Jan Pleyer. Ekonomický sprint je ale podle něj vykoupen ztrátou „sama sebe“. Lidé ve městech jsou posedlí konzumem, mít druhého potomka je pro ně příliš drahý špás.

Český manažer Jan Pleyer působí v Číně od roku 2012 | foto: Yan Renelt, MAFRA

Už pátým rokem žije Pleyer ve více než stočlenné komunitě Čechů v Šanghaji. Šéf čínské filiálky německé firmy Nidec GPM Automotive začínal kariéru v Japonsku a už tehdy mu Asie učarovala. „Necítíte tam západní familiární přístup k životu, v Asii má váhu tvrdá práce, tvrdý byznys. K tomu mám sympatie,“ říká.

Jak se liší život v kapitalistickém Japonsku a socialistické Číně?
Oboje má chuť Asie, oboje je naprosto odlišné od západního způsobu života. Mají určité paralely - v kultuře, náboženství, rodinném životě, ale jsou to dva odlišné světy. Hlavně v obchodě, v životním stylu i v myšlení. Japonci mají respekt k přírodě, k okolí. V Jokohamě, kde jsem začínal, byl pořádek, lidé si tam však vždycky našli čas na to posedět nebo si číst. Nežili konzumně ani hekticky.

Manažer v Číně

Jan Pleyer je absolvent Sociálně ekonomické fakulty Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Kariéru začínal v japonské firmě Takada, která má závod na výrobu plastových autodílů v Lounech. Praxi získal v japonské Jokohamě.

V čínském Kushanu v roce 2012 na zelené louce zakládal továrnu KSPG Automotive Group. Dnes šéfuje společnosti Nidec GPM Automotive v průmyslové zóně Su-čou nedaleko Šanghaje.

A Čína?
Čína bohužel ztratila někdy za kulturní revoluce sama sebe. Obrovský konzum, nekonečná honba za penězi, za spotřebou, utrácením. Dřív pro Číňany znamenala strašně moc rodina, příroda. To už neplatí. V průmyslových velkoměstech a ještě víc v menších městech je dnes bohatství modla.

Je známo, že se Čína překotně mění. Pocítil jste to za pět let pobytu?
Turbulentní vývoj vidíte denně. Sleduju z okna, jak kousek od našeho bytu rostou domy tempem patro za týden. Město se bleskově přetváří, stejně tak lidé. Číňané, kteří dřív měli rádi jen svou kuchyni, dnes běžně chodí do kaváren, na západní jídlo do restaurací, zajímají se o nové věci. Třeba znečištění bylo ještě před pěti lety tabu. Dnes každý v telefonu používá víc aplikací týkajících se znečištění než aplikací na počasí.

Životní prostředí se zlepšuje?
Smog trápí celé průmyslové pobřeží, je to nejhorší aspekt tamního života. Vody jsou na tom ještě hůř. Dřív byla na smog nejhorší oblast Pekingu, ale v posledních letech vláda cíleně odsouvá největší znečišťovatele na západ. Ovzduší v Pekingu se trochu zlepšilo. Taky když se dělají mezinárodní zasedání nebo když byla olympiáda, dva týdny předtím se průmysl omezí - a máte modrou oblohu. Dnes je na smog horší oblast Urumči. Vláda prostě obětovala jinou část Číny. Jsou sice schopní zregulovat všechno, ale hospodářský růst je pořád na prvním místě.

Jak Číňané vnímají ničení přírody a vlastních tradic kvůli růstu?
Jejich drajv, chuť růst a stát se světovou velmocí jsou obrovské. Když se bavím s kolegy v práci, je vidět, jak je těší zprávy o rozmachu země, o zahraničních investicích. Oni to pociťují na vlastním životě, začínají cestovat, jsou pyšní, že to strana dotáhla tak daleko.

Jak dlouho bude platit, že v Evropě se dělá sofistikovanější výroba s vyšší přidanou hodnotou, zatímco v Číně levná masová produkce?
Mám obavu, že už dnes je to iluze. Čína nemá jen „low-cost production“, většina její výroby je na vysoké úrovni. Technologie jsou tam dostupné, použitelné, rychle se vyvíjejí. Kdybychom my pokračovali v technologickém vývoji dosavadním tempem, za deset let budeme dohánět Čínu. V elektroautech, v aplikacích, v některých oblastech techniky už začínají mít navrch.

Tikající dluh čínských státních firem je hrozbou pro celou ekonomiku

Přijde doba, kdy třeba největšími konkurenty Volkswagenu a Škody budou čínské automobilky?
Jistě. Ale nebude to automobil, jak ho známe dnes, ale elektromobil. Zrovna tak má Čína šanci stát se světovým lídrem v aplikacích.

Čína byla po tisíciletí velmi izolovaná od zbytku světa, vystačila si sama. To přestává platit?
Nemyslím, že došlo k většímu kulturnímu posunu. Ale je tu určitá zvědavost a pak ekonomický aspekt. Mají možnost, a tak cestují, často za luxusem. Ne že by najednou chtěli vnímat cizí kultury a diskutovat o odlišnostech. Spíš si cestování mohou dovolit. Chtějí si nakoupit, něco luxusního přivézt domů. To vidíte i ve většině letovisek na jihu Číny. Turisté celý den hrají na pokoji mahjong nebo odpočívají. Pak si nakoupí, večer hezky povečeří a popijí. To je všechno.

Mají Číňané imperiální ambice, chuť ovládnout svět?
Já se nebojím, že by sílil jejich geopolitický vliv. Expanze má silný ekonomický motor. Oni se snaží vyvážit spotřebu, investovat v jiných zemích a rozložit rizika. Nemyslím, že by nás chtěli zásadně politicky ovlivňovat.

Je Čína socialistická země, jak ji pamatujeme z dob normalizace? Nebo tržní ekonomika? Nebo něco jiného?
Jednoznačně socialistická země. Je tam totalitní komunismus, dlouhodobé centrální plánování, názorové odlišnosti se nepřipouštějí. Ale je to otevřená země. Socialismus prošel procesem „opening + reforming“, otevřel se pro zahraniční obchod a nabuzení ekonomické činnosti. Politicky se to nijak neposouvá. Naopak, v posledních letech dochází spíš k utužování režimu. Dělají se zásadní kroky k omezení internetu, zesiluje tlak policie na dodržování pravidel, na vydávání různých rozhodnutí.

Nebude to brzda pro byznys?
Nedomnívám se, že se z toho stane brzda. Už při vyhlášení „opening + reforming“ byly jasně vytčeny dlouhodobé cíle a Číňané se jich drží. Chtějí tržní ekonomiku. Ale nechávají si prostředky na její řízení v rukou - ovlivňování měnového kurzu a tak dále. Kontrolu nepustí. Preferované oblasti jako technologie, vývoj elektroaut nebo softwaru mají velkou podporu.

Do Česka expandují čínské firmy, které jsou oficiálně soukromé - jako skupina CEFC. Jsou opravdu soukromé?
Četl jsem české články, které vyjadřují obavu, že za soukromými firmami vstupujícími na náš trh může být stát. To svědčí o neznalosti. Samozřejmě že za těmi firmami stát vždycky nějak stojí.

Lepší je plánovat na delší čas

U nás na sklonku socialismu vládli komunisté starší generace, s malým rozhledem, nedostatečným vzděláním. Ani ekonomiku neřídili nejlepší ekonomové té doby. Jak to vypadá v Číně?
Měl jsem pár možností setkat se s lidmi z čínské komunistické strany, s představiteli regionů. Překvapilo mne, jak vzdělaní, zcestovalí lidé to jsou. Často absolvovali školení v Německu. Mají jasný ekonomický názor.

Čínský drak zpomaluje. Ekonomika země rostla nejpomaleji za čtvrtstoletí

Je však komunisty centrálně řízený systém dlouhodobě udržitelný?
Já jsem zastáncem otevřené tržní ekonomiky, Západu, svobody, individualismu, velkým odpůrcem socialismu. Ale stejně tak jako ve firmě, pokud máte jasnou dlouhodobou vizi, je lepší plánovat na delší čas. Náš handicap je, že politické cykly trvají dva tři roky. To je málo. V Číně je plánovací horizont nastaven na pětiletky, vize na dvacet let. Mají dlouhodobý plán a drží řízení pevně v ruce. Jasně, nafukují se tam bubliny - na realitním trhu, v investicích. Ale je to udržitelné.

Řešila by tedy podle vás problém evropského tápání a nerozhodnosti nějaká forma diktatury?
Doufám, že ne. Ale je fakt, že nedovedeme dojít v ničem ke konsenzu. Neumíme identifikovat společný zájem. Akcentujeme spíš odlišnosti. Věřím, že se nakonec dokážeme shodnout na tom, co chceme. Ale bez semknutí se do většího celku pod tvrdší rukou, s určitým omezením demokracie, si to vlastně neumím v praxi představit.

Ale i čínská ekonomika má rizika. Roste na dluh.
Největší problém, který tam vnímám, je realitní trh, investování. Pokud by došlo k propadu, prasknutí bubliny, zásadně by to ovlivnilo dění v Číně i v celé světové ekonomice. V Číně nemají bohatnoucí lidé do čeho investovat. Jejich největší bohatství pochází z realit, ne z procesů, kde se tvoří přidaná hodnota. To je slabina. Nadhodnocená burza spadla, i realitní trh je nadhodnocený a vláda ho uměle udržuje vysoko. Má to však v rukou. Vše patří lidu, i nemovitosti nebo půda. A tak vláda může přijímat rozhodnutí, aby zamezila prudkému pádu trhu.

Co demografický vývoj a stárnutí populace - v tom riziko není?
Růst populace ustal. I když došlo ke zrušení politiky jednoho dítěte, nikdo z mých kolegů a známých už druhé dítě nechce. Říkají, že je to moc drahé. Potřebují komfort. Takže prudký růst počtu obyvatel nehrozí, v tom problém nebude. A stárnutí populace? V Číně vždy byla tradice, že se o rodiče postarají děti. Dnes dorůstá druhá generace jedináčků, lidé s vysokým očekáváním, s velkými nároky na komfort, na zajištění bytu, auta... Ale vědomí, že se o rodiče musí postarat rodina, přetrvává.

Věříte makroekonomickým číslům, která vláda zveřejňuje?
Čísla a oficiální data jsou stejným nástrojem jako ostatní ekonomické nástroje. Já bych byl s čísly velmi opatrný, mohou být nadhodnocená nebo podhodnocená.

Do kdy tedy bude pro Čínu platit, že na financování růstu „zdroje jsou“?
Státní investice musí poklesnout, jejich podíl na růstu je stále moc vysoký. Důsledkem jsou známé jevy jako prázdná města, prázdné fabriky, všude báječná infrastruktura. To, co dělají s rychlovlaky, je z našeho pohledu zázrak. Vláda teď hodně podporuje technologie, investice do know-how. Cítíte tlak na nahrazení dosavadních motorů růstu novými, sofistikovanějšími. A ekonomika má robustní základ. I malé závody jsou dobře vybavené, jsou tam inovativní lidé. Otázka je, zda se jim podaří tempo růstu držet.

Jak se díváte na aktivity českých politiků v Číně? Nepodbízejí se příliš, jak jsou tu často kritizováni?
Vnímám to jako velkou snahu diplomacie a politických špiček o napravení vztahu s Čínou.

Je třeba něco napravovat? Mají Číňané pocit, že jim Evropa křivdí, když kritizuje jejich přístup k lidským právům a svobodám?
Z rozhovorů s čínskými kolegy bych řekl, že ano. Že ten pocit mají a naši kritiku vnímali negativně. Navíc byl český postoj k Číně nejednotný a naše hlasy nejasné. Z jejich pohledu docházelo ke kritice čínské reality bez znalosti jejich skutečných plánů. To se změnilo.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Pečovatelé využijí dva elektromobily, nákupu Velkému Meziříčí pomohla dotace

Zpráva z vašeho okresu

Pracovníci terénní pečovatelské služby, která funguje na Velkomeziříčsku již od ledna 2024, se nyní...

Lék na elektrické patálie Volkswagenu odhalen. Mrňous pro všechny

Premiéra konceptu nejmenšího elektrického Volkswagenu jménem ID. EVERY1

VIDEO Jmenuje se Every1, je to hříčka, čtěte „everyone“. To znamená, že má být pro každého. Malý...

ANALÝZA: Problémy evropského autoprůmyslu umíme pojmenovat, ale ne řešit

Škoda zahájila v Kvasinách výrobu druhé generace modelu Kodiaq.

VIDEO Evropský automobilový průmysl je klíčovým odvětvím, které tvoří sedm procent HDP Evropské unie....

Škoda plánuje velké propouštění kvůli elektrovozům, oznámil šéf značky

Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer na premiéře bateriového modelu...

VIDEO Škoda pokračuje v elektromobilizaci. Ale aby si zachovala ziskovost, se kterou je premiantem...

Elektroauta, která dávají smysl. Porsche za polovic, tesla za půlmilion

Porsche Taycan

Exkluzivně Pokud vám dává elektromobil smysl a pasuje vám do života, je ideální čas kupovat ojetinu. Nechali...

Auta zdražují, budoucnost je v pronajímání, říká Čech v globálním autobyznysu

ilustrační snímek

Exkluzivně Jako jsme si zvykli na japonská nebo korejská auta a dnes se na ně nekoukáme, jako by k nám dojela...

Zelení lobbisté radí EU: autoprůmysl zachrání povinné elektro do firem

Softcar

VIDEO Evropská unie má stále jako svůj cíl ukončit v roce 2035 prodej nových aut se spalovacími motory....

Zbrojení i Trump mohou jako steroidy nakopnout hospodářství EU, říká ekonom

Nejčtenější

Host v restauraci našel v jídle krysu, druhý švába. Řetězec narychlo uzavírá provozy

Jeden z největších japonských řetězců restaurací Sukiya uzavřel téměř všech svých bezmála 2000 podniků, kde proběhne důkladný několikadenní úklid. Přiměly ho k tomu dva případy, kdy hosté našli v...

Padl Eurojackpot. Sázející trefil všechna čísla, vyhrál miliardy

V Eurojackopotu padla jedna z nejvyšších výher v historii. V úterním losování sázející uhodl sedm čísel a bohatší bude o v přepočtu téměř tři miliardy korun.

Lidé se v Lidlu poprali kvůli zlevněným slunečníkům, konflikt zklidnila až policie

Potyčkou mezi zákazníky vyvrcholil boj o zlevněné zboží v Lidlu v pražských Štěrboholích na začátku tohoto týdne. Na místo musela dorazit policie, situaci mezitím řešila i ostraha obchodu. Lidl...

Koho zajímá osm centů. Jak moc nová cla poškodí výrobu aut v USA

Trumpova nová 25procentní cla na dovoz aut do USA mohou zcela rozvrátit tamní automobilový průmysl a zvýšit ceny prodávaných aut o tisíce dolarů. Jejich součástky totiž od surového kovu až po ten...

Ceny potravin se zbláznily. K bojkotu řetězců se uchýlili i švédští zákazníci

Poté, co v únoru ve Švédsku ceny potravin zlomily rekord za poslední dva roky, se tisíce lidí po celé zemi rozhodly konat. Od minulého pondělí zákazníci na sedm dní bojkotovali největší supermarkety...

Banky škrtají pokladní služby na pobočkách. Není o ně zájem

O hotovost Češi zájem mají, ale ne na pokladnách bank. Většinou své hotovostní operace řeší přes bankomaty a vkladomaty. Banky proto reagují úpravou služeb. Navyšují počty bankomatů a snižují počty...

2. dubna 2025

Byty z úspor na důchod. Na trh s bydlením může přitéct až osmnáct miliard

Premium

Je velká šance, že na trh s bydlením brzy přitečou miliardy z penzijních fondů, ve kterých si Češi i s pomocí státních příspěvků spoří na důchod. Sněmovna by totiž ve středu měla rozhodnout, zda...

2. dubna 2025

Trumpova cla budou plošná a okamžitá, obávají se američtí ekonomové

Americký prezident Donald Trump usiluje o nejrazantnější přeměnu globálního ekonomického systému za desítky let. Většinu dovozu do Spojených států chce zatížit clem kolem 20 procent, uvádějí zdroje....

1. dubna 2025  20:14

Nespočet malých amerických firem je v úzkých. Netuší, kam přesunou výrobu

V pasti Trumpových cel se ocitly tisíce menších amerických firem, které s cílem co největší efektivity a také co nejnižších konečných cen přesunuly svou výrobu mimo USA, povětšinou do Asie. Nyní se...

1. dubna 2025

Češi uvázli v Egyptě. Cestovka obvinila dopravce z liknavosti a končí s ním

Klienti cestovní kanceláře Blue Style přiletí z dovolené v Egyptě později, než měli původně v plánu. Poté, co si v úterý někteří cestovatelé stěžovali na změny odletů a nedostatek informací, cestovní...

1. dubna 2025  19:11

Ať mají automobilky více času na plnění emisí, navrhuje nakonec Evropská komise

Evropská komise navrhla úpravu systému pokut pro výrobce aut, kteří neplní emisní cíle. Automobilky by nově měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Komise také udělila...

1. dubna 2025  17:22,  aktualizováno  18:31

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V těchto lahůdkách už si prodavačky na peníze nesáhnou. Hotovost bere automat

V nejnovější pobočce Libeřských lahůdek v Jugoslávské ulici v Praze se nově testuje speciální hotovostní automat. Prodavačky za pultem zde zákazníkům sice připraví chlebíčky, saláty či zákusky, mince...

1. dubna 2025

Amerika jako neznámé území. Hotely i dopravci hlásí pokles zájmu turistů

Francouzská hotelová skupina Accor informovala, že počet rezervací turistů mířících z Evropy do USA se letos v létě snížil o 25 procent. Lidé, které od návštěvy země odradilo současné počínání...

1. dubna 2025  16:01

EU podpořila těžbu lithia na Cínovci, zařadila ji mezi strategické projekty

Zásoby lithia na Cínovci jsou podle vládního rozhodnutí ložiskem strategického významu. A zelenou dostal projekt těžby a zpracování lithia odsud i v Evropské unii, zařadila ho mezi strategické...

1. dubna 2025  14:25

Minus 91,2 miliardy. Ministerstvo řeklo, jak stát hospodařil v prvním čtvrtletí

V prvních třech měsících letošního roku dosáhl schodek státního rozpočtu částky 91,2 miliardy korun. Výsledek je o necelých 14 miliard lepší než loni touto dobou, sdělilo v úterý ministerstvo...

1. dubna 2025  14:09

RegioJet v Praze nasadil nové vlaky, začala také jezdit linka S61 do Úval

Dopravce RegioJet dnes nasadil sedm nových elektrických vlaků polského výrobce PESA na stávající linku S49 spojující Roztoky u Prahy, Libeň a Hostivař a novou linku S61 z pražského hlavního nádraží...

1. dubna 2025  12:51,  aktualizováno  13:08

Řetězec restaurací Hooters vyhlásil v USA bankrot. Značku zachrání franšízanti

Americký restaurační řetězec Hooters, který celosvětově proslul svými smaženými kuřecími křidélky a atraktivními servírkami v bílých tílkách a oranžových šortkách, vyhlásil na domácím trhu bankrot....

1. dubna 2025  11:53