Průměrný čínský turista v České republice během své návštěvy podle dat společnosti Global Blue utratí téměř 17 tisíc korun. Více než šest set tisíc Číňanů, kteří v Česku loni strávili alespoň jednu noc, tak v tuzemsku nechali zhruba 10 miliard korun. A to i přes to, že sem v průměru jezdí jen na jednu či dvě noci.
Část těchto peněz však do Česka v dalších letech možná nepřijde. Peking totiž vypověděl smlouvu o sesterském partnerství, kterou uzavřel s Prahou v roce 2016. To by pak mohlo mít vliv na množství Číňanů, kteří si tuzemsko vyberou za svou dovolenkovou destinaci.
„Pokud kolem toho bude v čínských médiích poprask, tak to určitě množství turistů ovlivní,“ řekl iDNES.cz Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR. Zmenšit by se jejich množství podle Papeže mohlo nejen v Praze, ale i v celé republice. Čínští turisté totiž při plánování dovolené většinou příliš neodlišují Prahu od zbytku Česka.
Podle Barbory Hrubé, mluvčí Prague City Tourism, však úbytek nebude extrémní. České turistické destinace se totiž začínají potýkat s tzv. overturismem, tedy přílišným množstvím zahraničních návštěvníků. Úbytek čínských turistů by jim tak vlastně mohl pomoci.
„Podobný úbytek jsme viděli v roce 2014 u návštěvníků z Ruska následkem uvalení sankcí,“ uvedla Hrubá pro iDNES.cz. „Ten prostor, který vznikl jejich úbytkem, naplnili turisté z jiných zemí,“ dodala. Prahu, které se její organizace věnuje, navštíví zhruba každý druhý čínský turista v ČR.
Rozhodnou aerolinky
Do Česka z Číny létá celkem pět přímých spojů, z Pekingu, Šanghaje, Čcheng-tu, Si-anu a Šen-čenu. Právě přímá spojení „odpálila“ růst čínské turistiky v ČR. Množství tamních turistů v Česku se každý rok zvyšuje o stovky tisíc.
Rozhodující pro čínské turisty podle Papeže bude, zda budou tyto linky dál létat. Důležitější než sesterské partnerství s hlavním městem totiž podle něj je pro Číňany dostupnost destinace.
„Praha je pro Číňany velmi oblíbenou destinací, společně s Českým Krumlovem a jižní Moravou ji milují,“ řekl Papež.
Na aerolinky podle Papeže vypovězení smlouvy vliv mít nebude. „Provozovat takovou leteckou linku je velká ekonomická záležitost, není závislá na nějakém zbrklém rozhodnutí,“ doplnil Papež. Firmy tak budou s rozhodnutím o případném zrušení spojů zatím nejspíš vyčkávat.