Větší konkurence v oblacích? Rusové s Číňany vyvinou nové letadlo

  16:22aktualizováno  16:22
Čína a Rusko dokončily registraci společného podniku, který bude vyvíjet a vyrábět tryskové dopravní letadlo. Odstartovaly tak projekt, jímž hodlají konkurovat firmám Airbus a Boeing, které tomuto trhu už léta dominují.

Airbus A350. Právě na tento segment cílí rusko-čínský projekt nového dopravního letadla | foto: AP

Státní podnik Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC) a ruská společnost United Aircraft Corp (UAC) uvedly, že jejich cílem je výroba „konkurenceschopného letadla s širokým trupem“.

Firmy o plánech na společný vývoj tryskového letadla poprvé informovaly v roce 2014, ale projekt dosud příliš nepokročil. Společný podnik nazvaný CRAIC (China-Russia Commercial Aircraft International Co. Ltd.) nyní získal oficiální registraci. Obě strany mají v nově založené firmě totožný podíl.

Ruští a čínští partneři se shodli na tom, že vývojové centrum bude v Moskvě a montážní linka v Šanghaji. O dělbě práce ale stále jednají. Dodavatele na výrobu motorů chce podnik začít poptávat ještě letos. První stroje by měly vzlétnout v období 2025 až 2028 a společnosti ambiciózně předpokládají, že získají deset procent trhu na úkor letounů Boeing 787 a Airbus A350.

Čínské dopravní letadlo Comac C919 od společnosti Commercial Aircraft...

Čínské dopravní letadlo Comac C919 od společnosti Commercial Aircraft Corporation of China

Společnosti ohlásily založení společného podniku v listopadu 2016, kdy představily maketu širokotrupého stoje se dvěma uličkami, který by měl mít v základní verzi 280 sedadel a dolet až 12 000 kilometrů. Takový stroj by sice byl použitelný i pro dálkové transkontinentální lety, kapacitou však za hlavními konkurenty daleko zaostává. Do největšího v současnosti nasazovaného dopravního letadla světa, Airbusu A380, se v nejběžnější konfiguraci vejde 525 pasažérů, je ale možné rozšíření až na 853 sedadel.

Pokud se plány podaří uvést do reality, vstoupí nová rusko-čínská firma na lukrativní a prudce se rozvíjející trh. Podíl obou gigantů, Airbusu a Boeingu, byl v posledních letech na trhu dopravních letadel zhruba vyrovnaný. V roce 2016 obsadila pomyslné první místo francouzská společnost, když získala 731 objednávek, zatímco Boeing jich vykázal „jen“ 668.

Rusko i Čína již v současnosti vyvíjejí menší letadla s úzkým trupem, jimiž chtějí rovněž konkurovat Boeingu a Airbusu.

Autoři: ,


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Další z rubriky

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Na koleje se vrací legendární Vindobona. České dráhy upravují názvy spojů

Vindobona, motorový vůz řady 854

V roce 2019 přibude v jízdním řádu více jednotných názvů vlakových linek. Ty nahradí doposud odlišná pojmenování...

Zdržovací taktika Kapschi málem vyšla. Chyběly dva měsíce, tvrdí Ťok

Ilustrační snímek

Od dalšího prodloužení mýtné smlouvy s Kapschem dělily Česko dva měsíce, zdůvodnil potřebu rychle uzavřít smlouvu s...



Najdete na iDNES.cz