Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Větší konkurence v oblacích? Rusové s Číňany vyvinou nové letadlo

  16:22aktualizováno  16:22
Čína a Rusko dokončily registraci společného podniku, který bude vyvíjet a vyrábět tryskové dopravní letadlo. Odstartovaly tak projekt, jímž hodlají konkurovat firmám Airbus a Boeing, které tomuto trhu už léta dominují.

Airbus A350. Právě na tento segment cílí rusko-čínský projekt nového dopravního letadla | foto: AP

Státní podnik Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC) a ruská společnost United Aircraft Corp (UAC) uvedly, že jejich cílem je výroba „konkurenceschopného letadla s širokým trupem“.

Firmy o plánech na společný vývoj tryskového letadla poprvé informovaly v roce 2014, ale projekt dosud příliš nepokročil. Společný podnik nazvaný CRAIC (China-Russia Commercial Aircraft International Co. Ltd.) nyní získal oficiální registraci. Obě strany mají v nově založené firmě totožný podíl.

Ruští a čínští partneři se shodli na tom, že vývojové centrum bude v Moskvě a montážní linka v Šanghaji. O dělbě práce ale stále jednají. Dodavatele na výrobu motorů chce podnik začít poptávat ještě letos. První stroje by měly vzlétnout v období 2025 až 2028 a společnosti ambiciózně předpokládají, že získají deset procent trhu na úkor letounů Boeing 787 a Airbus A350.

Čínské dopravní letadlo Comac C919 od společnosti Commercial Aircraft...

Čínské dopravní letadlo Comac C919 od společnosti Commercial Aircraft Corporation of China

Společnosti ohlásily založení společného podniku v listopadu 2016, kdy představily maketu širokotrupého stoje se dvěma uličkami, který by měl mít v základní verzi 280 sedadel a dolet až 12 000 kilometrů. Takový stroj by sice byl použitelný i pro dálkové transkontinentální lety, kapacitou však za hlavními konkurenty daleko zaostává. Do největšího v současnosti nasazovaného dopravního letadla světa, Airbusu A380, se v nejběžnější konfiguraci vejde 525 pasažérů, je ale možné rozšíření až na 853 sedadel.

Pokud se plány podaří uvést do reality, vstoupí nová rusko-čínská firma na lukrativní a prudce se rozvíjející trh. Podíl obou gigantů, Airbusu a Boeingu, byl v posledních letech na trhu dopravních letadel zhruba vyrovnaný. V roce 2016 obsadila pomyslné první místo francouzská společnost, když získala 731 objednávek, zatímco Boeing jich vykázal „jen“ 668.

Rusko i Čína již v současnosti vyvíjejí menší letadla s úzkým trupem, jimiž chtějí rovněž konkurovat Boeingu a Airbusu.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Samořiditelné Audi A7
Další bonus samořiditelných aut? Povinné ručení zlevní, míní odborníci

Pojišťovny se připravují na pokles škod a změnu pojistek. Autonomní vozy totiž méně bourají. Pokud nyní ročně způsobí škodu pět vozidel ze sta, pak v budoucnu...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Antimonopolní úřad zahájil správní řízení kvůli mýtnému tendru

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zahájil správní řízení s ministerstvem dopravy kvůli miliardovému tendru na provoz elektronického mýtného systému...  celý článek

Letadlo společnosti Ryanair na letišti v Manchesteru. Ilustrační foto
Zvýšíme vám platy i podmínky, slibuje pilotům šéf Ryanairu v dopise

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair nabídla pilotům výrazné zlepšení platů a podmínek, aby si je udržela. V posledních týdnech musel Ryanair, který...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.