Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Čína zruší nevýkonné státní firmy. Zaměří se na rozvoj letectví

  15:30aktualizováno  15:30
Čína se plánuje zbavit ztrátových firem. Zaměřit se chce naopak na odvětví, které jsou schopné světové konkurence. Rozhodnutí Pekingu o uzavření ztrátových podniků se prý týká jen společností pod správou centrální vlády, země má přitom problémy hlavně s firmami na lokální úrovni.
Čínský plán chce omezit sektory s nadměrnou kapacitou a zaměřit se na globálně konkurenceschopné podniky spojené s letectvím a s železničními technologiemi.

Čínský plán chce omezit sektory s nadměrnou kapacitou a zaměřit se na globálně konkurenceschopné podniky spojené s letectvím a s železničními technologiemi. | foto: Reuters

Čínské státní firmy, které budou tři roky po sobě ve ztrátě, by měly odejít z trhu prostřednictvím konkurzu nebo jiným způsobem. Vyplývá to z prohlášení úřadu pro dozor nad státním majetkem. To vyšlo poté, co čínský premiér Li Kche-čchiang vyzval k očištění ekonomiky od nevýkonných firem, které označil za zombie, a k vypořádání se se závažnou nadměrnou kapacitou v některých odvětvích.

„Zavřeme, pozastavíme, sloučíme, převedeme, stáhneme nebo zreorganizujeme dlouhodobě ztrátové podniky, které jsou v odvětvích s přebytkem kapacity a nemohou plnit státní standardy spotřeby energie, ochrany životního prostředí, kvality a bezpečnosti,“ citovala prohlášení čínské Státní komise pro dohled a správu majetku (SASAC) agentura Reuters. Firmy mají čas dát si své hospodaření do pořádku do konce roku 2017.

Čína se snaží zreorganizovat nevýkonné státní podniky kvůli posílení ekonomiky, která směřuje k nejpomalejšímu ekonomickému růstu za poslední čtvrt století.

Cílem plánu je omezit sektory, které se potýkají s nadměrnou kapacitou, a vytvořit globálně konkurenceschopné podniky v sektorech s vysokou přidanou hodnotou, jako jsou letectví a pokročilé železniční technologie.

V červnu Čína dokončila fúzí dvou svých největších výrobců železničního zařízení, aby tak firmy dosáhly větších úspor a mohly se ucházet o zakázky po celém světě. Začátkem tohoto týdne se pak největší čínský obchodník s kovy China Minmetals Corp. dohodl na koupi státní strojírenské a těžební firmy China Metallurgical Group. SASAC kvůli akvizici podle zdrojů zřídí státní fond, který převezme špatné dluhy z těžařského sektoru.

Analytici však upozorňují, že se rozhodnutí týká pouze firem ve správě centrální vlády, velkým problémem jsou ovšem státní podniky na lokální úrovni, tedy ty, které spravují vlády provincií a měst. SASAC spravuje a řídí pouze státní podniky pod dohledem centrální čínské vlády, lokální vlády mají pro tento účel své vlastní agentury, napsala agentura Bloomberg.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Americká centrální banka se zbavuje dluhopisů, úrokové sazby nemění

Americká centrální banka začne v říjnu snižovat objem svého portfolia dluhopisů, které nakupovala v rámci podpory ekonomiky po finanční krizi a hospodářské...  celý článek

Ilustrační foto
Uber dostal v Londýně stopku. Město mu neprodlouží licenci

Londýn se rozhodl, že alternativní taxislužbě Uber neobnoví provozní licenci. Ta globální firmě vyprší na konci září. Uber má v Londýně přes 40 tisíc řidičů....  celý článek

Projekt od počátku čelil kritice ze strany ekologů a způsobil masivní odsun...
V Kyrgyzstánu mohou kvůli Liglassu padat hlavy, firma varuje před arbitráží

Obvinění z blamáže i volání po padání hlav ve vládě zní v Kyrgyzstánu v souvislosti s aférou okolo české firmy Liglass Trading. Ta měla podle dohody s...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.