Gigantické západní značky na východě už nemají tak velká jména. Jejich konkurence roste a zákazníci chtějí víc. „Už se nestačí jen ukazovat. Chutě čínských konzumentů se rapidně vyvíjejí,“ vysvětluje Benjamin Cavender, analytik z konzultační firmy China Market Research Group.
Jedním ze západních gigantů, kteří se snaží přizpůsobit východnímu trhu, je Coca-Cola. Ta na čínský trh během uplynulých šesti měsíců uvedla více než 30 nových nápojů a momentálně jich nabízí zhruba 275. Kromě originální coly začala společnost vyvíjet více variant netradičních chutí, například žluté fazole nebo jablko.
„Zaregistrovali jsme značné změny ve spotřebě,“ uvedl minulý týden Curtis Ferguson, generální ředitel Coca-Coly pro Čínu. Společnost, která si zakládala na síle vlastní značky, tak musela zcela změnit přístup a dnes už v Číně nabízí i vlastní řadu čajů, informuje CNN.
Unavení zákazníci
Zpomalení růstu na čínském trhu v červnu pocítila i americká síť kaváren Starbucks, pro kterou tato země představuje jednu z nejsilnějších lokalit. V současné době je v Číně otevřeno kolem 3000 poboček. Zájem o ně ale začíná klesat, a to zejména kvůli rozmáhající se konkurenci. Rival Luckin Coffee, který svou první čínskou pobočku otevřel před necelým rokem, jich totiž momentálně provozuje více než 500.
Jaguar pod tlakem, kvůli nízkým tržbám v Číně se propadl do ztráty |
„Starbucks se vždy pomalu přizpůsoboval čínské technologii. Jeho zákazníci už jsou unavení z čekání na objednávku,“ konstatuje analytik Cavender. Spousta zákazníků si navíc kávu objednává online. Společnost si je rozmachu této služby vědoma, proto od října začíná spolupracovat s internetovým obchodníkem Alibabou.
Udržet krok se změnami se snaží také výrobci automobilů, kteří jsou ovlivnění zejména rozmachem elektrických vozidel. Ta byla v minulosti podporována vládními dotacemi, což vedlo k přeplněnému trhu. Francois Provost, předseda představenstva automobilky Renault v Asii a Tichomoří, uvedl, že firma momentálně soutěží nejen s tradičními konkurenty, ale také s jejich novými nástupci.
Místní hráč Nio, jež na čínském trhu funguje od roku 2014, například prodává SUV, které stojí zhruba o polovinu méně než hybridní Model X od Tesly.
Apple dá v Číně stamiliony dolarů na projekty vyrábějící čistou energii |
Apple během posledních dvou let rovněž ztratil podíl na čínském trhu. Mezi konkurencí jako je Huawei, Oppo, Vivo a Xiami, momentálně představuje méně než 10 procent z celkové prodeje smartphonů. Ve Spojených státech přitom dosahuje asi 40 procent.
Nejnovější modely XS a XS Max zahrnují funkce, které by mohly atraktivitu iPhonů zvýšit. Analytici jsou však skeptičtí: „Apple bojuje tak trochu ztracenou bitvu,“ tvrdí Cavender.