Čínský zákazník si umí vybírat. Přizpůsobuje se mu Cola i Apple

  16:00aktualizováno  16:00
Velkým západním značkám se v Číně přestává dařit, a tak se východnímu trhu snaží přizpůsobit různými prostředky. Coca-Cola na úkor východního trhu upozaďuje svůj původní nápoj a řetězec kaváren Starbucks zahajuje rozvoz produktů. O čínské zákazníky marně bojuje i americký Apple.

Společnost Coca-Cola představila v Číně v posledním půlroce více než 30 nových nápojů. | foto: Coca-Cola Company

Gigantické západní značky na východě už nemají tak velká jména. Jejich konkurence roste a zákazníci chtějí víc. „Už se nestačí jen ukazovat. Chutě čínských konzumentů se rapidně vyvíjejí,“ vysvětluje Benjamin Cavender, analytik z konzultační firmy China Market Research Group.

Jedním ze západních gigantů, kteří se snaží přizpůsobit východnímu trhu, je Coca-Cola. Ta na čínský trh během uplynulých šesti měsíců uvedla více než 30 nových nápojů a momentálně jich nabízí zhruba 275. Kromě originální coly začala společnost vyvíjet více variant netradičních chutí, například žluté fazole nebo jablko. 

„Zaregistrovali jsme značné změny ve spotřebě,“ uvedl minulý týden Curtis Ferguson, generální ředitel Coca-Coly pro Čínu. Společnost, která si zakládala na síle vlastní značky, tak musela zcela změnit přístup a dnes už v Číně nabízí i vlastní řadu čajů, informuje CNN.

Unavení zákazníci

Zpomalení růstu na čínském trhu v červnu pocítila i americká síť kaváren Starbucks, pro kterou tato země představuje jednu z nejsilnějších lokalit. V současné době je v Číně otevřeno kolem 3000 poboček. Zájem o ně ale začíná klesat, a to zejména kvůli rozmáhající se konkurenci. Rival Luckin Coffee, který svou první čínskou pobočku otevřel před necelým rokem, jich totiž momentálně provozuje více než 500.

Jaguar pod tlakem, kvůli nízkým tržbám v Číně se propadl do ztráty

„Starbucks se vždy pomalu přizpůsoboval čínské technologii. Jeho zákazníci už jsou unavení z čekání na objednávku,“ konstatuje analytik Cavender. Spousta zákazníků si navíc kávu objednává online. Společnost si je rozmachu této služby vědoma, proto od října začíná spolupracovat s internetovým obchodníkem Alibabou.

Udržet krok se změnami se snaží také výrobci automobilů, kteří jsou ovlivnění zejména rozmachem elektrických vozidel. Ta byla v minulosti podporována vládními dotacemi, což vedlo k přeplněnému trhu. Francois Provost, předseda představenstva automobilky Renault v Asii a Tichomoří, uvedl, že firma momentálně soutěží nejen s tradičními konkurenty, ale také s jejich novými nástupci. 

Místní hráč Nio, jež na čínském trhu funguje od roku 2014, například prodává SUV, které stojí zhruba o polovinu méně než hybridní Model X od Tesly.

Apple dá v Číně stamiliony dolarů na projekty vyrábějící čistou energii

Apple během posledních dvou let rovněž ztratil podíl na čínském trhu. Mezi konkurencí jako je Huawei, Oppo, Vivo a Xiami, momentálně představuje méně než 10 procent z celkové prodeje smartphonů. Ve Spojených státech přitom dosahuje asi 40 procent.

Nejnovější modely XS a XS Max zahrnují funkce, které by mohly atraktivitu iPhonů zvýšit. Analytici jsou však skeptičtí: „Apple bojuje tak trochu ztracenou bitvu,“ tvrdí Cavender.

Autor:

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Protesty žlutých vest drtí ekonomiku Francie. Katastrofa, hlásí ministr

Příznivci hnutí žlutých vest po celé Francii znovu vyšli do ulic, při...

Pozitivní výhledy na růst francouzské ekonomiky začíná zahalovat kouř. Francouzská centrální banka v pondělí kvůli...

Ťok dal ultimátum stavební firmě. D1 u Humpolce má dostavět do pondělí

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády účastnil premiér Andrej Babiš...

Ministr dopravy Dan Ťok pohrozil česko-italskému sdružení, které modernizuje dálnici D1 u Humpolce. Buď dokončí práce...

Další z rubriky

Výzva pro závislé mileniály: 100 000 dolarů za roční půst bez smartphonu

iPhone X byl prvním telefonem Applu s OLED displejem. Teď se možná vrátí na trh

Jsou američtí mileniálové ochotní vzdát se na jeden rok používání svého smartphonu? Značka nápojů Vitaminwater, která...

Čínské firmy se mstí za zatčení šéfky Huawei, bojkotují výrobky Applu

Ilustrační snímek

Na nedávné zatčení finanční ředitelky společnosti Huawei odpovídají některé čínské firmy bojkotem amerických výrobků...

Čína sníží cla na dovoz aut z USA, řekl zdroj americké vlády

Archivní foto z června 2010 interiéru továrny GM v americkém Lordstownu.

Čína sníží cla na dovoz automobilů z USA ze současných 40 na 15 procent. Agentuře Reuters to sdělil nejmenovaný zdroj z...

Najdete na iDNES.cz