Čínský zákazník si umí vybírat. Přizpůsobuje se mu Cola i Apple

  16:00aktualizováno  16:00
Velkým západním značkám se v Číně přestává dařit, a tak se východnímu trhu snaží přizpůsobit různými prostředky. Coca-Cola na úkor východního trhu upozaďuje svůj původní nápoj a řetězec kaváren Starbucks zahajuje rozvoz produktů. O čínské zákazníky marně bojuje i americký Apple.

Společnost Coca-Cola představila v Číně v posledním půlroce více než 30 nových nápojů. | foto: Coca-Cola Company

Gigantické západní značky na východě už nemají tak velká jména. Jejich konkurence roste a zákazníci chtějí víc. „Už se nestačí jen ukazovat. Chutě čínských konzumentů se rapidně vyvíjejí,“ vysvětluje Benjamin Cavender, analytik z konzultační firmy China Market Research Group.

Jedním ze západních gigantů, kteří se snaží přizpůsobit východnímu trhu, je Coca-Cola. Ta na čínský trh během uplynulých šesti měsíců uvedla více než 30 nových nápojů a momentálně jich nabízí zhruba 275. Kromě originální coly začala společnost vyvíjet více variant netradičních chutí, například žluté fazole nebo jablko. 

„Zaregistrovali jsme značné změny ve spotřebě,“ uvedl minulý týden Curtis Ferguson, generální ředitel Coca-Coly pro Čínu. Společnost, která si zakládala na síle vlastní značky, tak musela zcela změnit přístup a dnes už v Číně nabízí i vlastní řadu čajů, informuje CNN.

Unavení zákazníci

Zpomalení růstu na čínském trhu v červnu pocítila i americká síť kaváren Starbucks, pro kterou tato země představuje jednu z nejsilnějších lokalit. V současné době je v Číně otevřeno kolem 3000 poboček. Zájem o ně ale začíná klesat, a to zejména kvůli rozmáhající se konkurenci. Rival Luckin Coffee, který svou první čínskou pobočku otevřel před necelým rokem, jich totiž momentálně provozuje více než 500.

Jaguar pod tlakem, kvůli nízkým tržbám v Číně se propadl do ztráty

„Starbucks se vždy pomalu přizpůsoboval čínské technologii. Jeho zákazníci už jsou unavení z čekání na objednávku,“ konstatuje analytik Cavender. Spousta zákazníků si navíc kávu objednává online. Společnost si je rozmachu této služby vědoma, proto od října začíná spolupracovat s internetovým obchodníkem Alibabou.

Udržet krok se změnami se snaží také výrobci automobilů, kteří jsou ovlivnění zejména rozmachem elektrických vozidel. Ta byla v minulosti podporována vládními dotacemi, což vedlo k přeplněnému trhu. Francois Provost, předseda představenstva automobilky Renault v Asii a Tichomoří, uvedl, že firma momentálně soutěží nejen s tradičními konkurenty, ale také s jejich novými nástupci. 

Místní hráč Nio, jež na čínském trhu funguje od roku 2014, například prodává SUV, které stojí zhruba o polovinu méně než hybridní Model X od Tesly.

Apple dá v Číně stamiliony dolarů na projekty vyrábějící čistou energii

Apple během posledních dvou let rovněž ztratil podíl na čínském trhu. Mezi konkurencí jako je Huawei, Oppo, Vivo a Xiami, momentálně představuje méně než 10 procent z celkové prodeje smartphonů. Ve Spojených státech přitom dosahuje asi 40 procent.

Nejnovější modely XS a XS Max zahrnují funkce, které by mohly atraktivitu iPhonů zvýšit. Analytici jsou však skeptičtí: „Apple bojuje tak trochu ztracenou bitvu,“ tvrdí Cavender.

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Indické ženy se rozpovídaly o obtěžování, firmy vyřizují pojištění proti MeToo

Mimochodem Indky jsou krásné a nosí úžasné šaty a šperky. Pořád.

Poté, co se lavina s obviněními ze sexuálního obtěžování přesunula z Hollywoodu do Indie, se některé tamní společnosti...

Česku ujíždí západní vlak. Nestíhá tempo inovací, kulhá na trhu práce

Ilustrační snímek

V konkurenceschopnosti Česká republika drtí Visegrád, ale selhává v pokusu dohánět země západní Evropy. Největší...

V Číně padla rekordní pokuta za falšování vakcín, v přepočtu za 29 miliard

očkování

Čínské úřady udělily rekordní pokutu producentu léčiv, firmě Changchun Changsheng. Společnost má nyní zaplatit 1,3...



Najdete na iDNES.cz