Chce tu začít s Českými loděnicemi stavět říční nákladní lodě.
"Snažili se dostat na trh Evropy. Hledali místo, stejně tak se mohli rozhodnout pro Polsko. Mít Číňany jako partnery je samozřejmě lepší, než když vám začnou konkurovat," říká generální ředitel Loděnic Jindřich Brettl.
Právě včera dostal společný podnik také politické posvěcení, které je v dnešní Číně, jež zažívá obrovský ekonomický boom, stále potřebné a důležité. Ministr průmyslu Milan Urban se za spojenectví loďařů přimlouval u čínské vicepremiérky Wu Yi, která je považována za pátou nejvlivnější ženu na světě.
"Přeji si, aby se ta jednání urychlila," uvedla čínská ministryně na záměry lodních stavitelů.
S Milanem Urbanem jedná nyní v Číně dvacítka manažerů a podnikatelů. "Může to být symbolická investice a inspirace pro další čínské firmy a navíc přinese užitek ještě domácím výrobcům plechu, konkrétně Vítkovicím," tvrdí ministr.
Podle lidí, kteří jsou po tři roky blízko probíhajícím jednáním, bylo právě politické „ano“ jednou z posledních met, kterou čeští zájemci o čínského investora v Děčíně museli zdolat.
Společný byznys v Děčíně bude první investicí z komunistické Číny v Česku. „Podle našich údajů tu zatím žádná čínská investice není,“ potvrdil Radek Novák, šéf agentury CzechInvest, která láká zahraniční peníze do republiky.
Firma ze Šanghaje má do společného podniku vnést zhruba 1,2 miliardy korun. Spojenectví znásobí produkci děčínské loděnice. Ročně se má stavět 50 lodí, v současnosti vypluje z děčínských doků zhruba osm plavidel.
"Bude to obrovské zvýšení produktivity práce tady, v Číně mají enormní tempo výroby a technologie, které jsem nikde na světě neviděl," říká šéf Českých loděnic. Hlavní odběratelé mají být z Německa, Nizozemska a Polska.
Výstavba nových loděnic a modernizace těch starších by mohla začít v příštím roce. V nové firmě má najít v první fázi práci pět set lidí a postupně má nabrat až 1500 zaměstnanců.