Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velký čínský výrobce baterií do elektromobilů plánuje továrnu v Česku

  4:56aktualizováno  4:56
Jeden z největších světových výrobců baterií do elektroaut - čínská firma Contemporary Amperex Technology Limited (CATL) - uvažuje o stavbě továrny v Česku. Vyplývá to ze Hradem zveřejněného seznamu projektů, na nichž se měli zástupci české a čínské strany dohodnout během nedávné návštěvy prezidenta Miloše Zemana v Číně.

Elektromobilita v Číně zažívá boom, což pohání i tamní výrobce baterií. Na ilustračním snímku dobíjecí stanice v Chang-čou. | foto: Profimedia.cz

Projekt s názvem „Vybudování továrny na li-ion bateriové sestavy“ je konkrétně na seznamu připravovaných projektů v rámci iniciativy One belt, One road (dříve známý jako tzv. Nová hedvábná stezka). Partnerem na čínské straně je právě CATL, za Česko je potom v dokumentu uvedena agentura CzechInvest, která má lákání zahraničních investic na starosti.

Ředitel CzechInvestu Karel Kučera pro iDNES.cz nepřímo potvrdil, že o projektu se s čínskou stranou jedná. „Konkrétnější k této firmě nyní být nemůžeme, ale elektromobilita je určitě jednou z priorit, která nás enormě zajímá. Důkazem je i čerstvě otevřený ostravský závod A123 Systems,“ říká Kučera s odkazem na provoz dalšího americko-čínského výrobce li-ion baterií.

Rychle rostoucí Číňané

Pět let stará - na burze zatím nekótovaná - CATL je firma původem z východočínského města Ning-te ležícího na břehu tchajwanského průlivu. Už jen to, že pochází z Číny, která je největším trhem elektromobilů, ji předurčuje k dobré výchozí pozici na trhu. Čínská vláda navíc plánuje do budoucna výrazně „zelektrizovat“ národní vozový park, na čemž by se právě domácí firmy měly výrazně podílet.

Vodíková, nikoli bateriová autoplaneta. Diesel je mrtvý, míní manažeři

Podle textu agentury Reuters z loňského prosince již CATL předstihl korejského konkurenta LG a šlape na paty největším hráčům v oboru - japonskému Panasonicu spolupracujícímu s Tesla Motors a další čínské firmě BYD, do které investoval i americký miliardář Warren Buffett.

„Doufáme, že v roce 2020 budeme světovým lídrem jak v objemu výroby, tak v ceně,“ řekl loni Chuang Š’-lin, který firmě o hodnotě přes 11 miliard dolarů šéfuje.

Domácí čínská produkce elektromobilů ale není jediným trhem, na který se CATL zaměřuje. Jak začátkem května informoval Nikkei Asian Review, CATL podepsal dohodu s korejským Hyundai o dodávkách baterií pro hybrid Sonata. Kromě toho uvádí CATL mezi své klienty i BMW.

Plánovaná expanze do Evropy

Právě aby byla firma blíže některým svým klientům, oznámil Š’-lin už loni plán postavit v Evropě továrnu. Vzhledem k tomu, že Česko je geograficky přímo v centru evropského automobilového průmyslu a zároveň se v Krušných horách nacházejí bohaté zásoby pro výrobu baterií důležitého lithia, je logické, že je jedním z kandidátů. Ze stejných důvodů se spekuluje i o tom, že do Česka umístí automobilka Tesla svou druhou zamýšlenou „gigatovárnu“ (psali jsme zde).

Automobilky se chystají na dobu elektrickou. Ubude ale pracovních míst

Zároveň ale na základě dosavadní historie čínských investičních deklarací nelze fakt, že se o továrně mluví v seznamu považovat za záruku, že v Česku opravdu vyroste. Zatím nedošlo k naplnění ani některých česko-čínských investic ohlášených v první vlně ze září 2015.

Zároveň hned vedle CATL je na seznamu plánovaných projektů třeba pneumatikárna LingLong, jejíž vedení se aktuálně teprve rozhoduje, zda zamíří do Česka, Polska, na Slovensko nebo do Maďarska (psali jsme zde).

Autor:


Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

PŘEHLEDNĚ: Jakou hypotéku nově získá žadatel s platem 23 tisíc čistého?

Ilustrační snímek

Strážci ekonomiky znovu šlápli na brzdu, pokud jde o hypoteční úvěry. Od října banky výrazněji zohlední příjmy žadatele...



Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...

„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská firma se omluvila za svého zaměstnance, chodil si totiž pro obědy

Fast food, Japonsko

Japonská vodárenská společnost se v televizním přenosu omluvila zákazníkům za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

Další z rubriky

České automobilky jedou na plné obrátky, většina vozů jde na vývoz

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...

Motor českého průmyslu, výrobci automobilů, ohlásil za loňský rok rekordní sezónu. Pětiprocentním tempem rostla výroba...

V čem je síla i hrozba české ekonomiky? V Rozstřelu odpoví ekonomka Švihlíková

Ekonomka Ilona Švihlíková

Je česká ekonomika opravdu v tak skvělé kondici, jak to na první pohled vypadá nebo se už objevují okem neviditelné...

Češi prosázeli rekordních 224 miliard, na výhrách brali 184 miliard

Sportka

Češi loni prosázeli rekordních 224,1 miliardy korun, meziročně o 14,1 procenta více. Objem vyplacených výher vzrostl o...

Najdete na iDNES.cz