Prodej se netýká divize nákladních automobilů Volvo, které se vyrábějí ve Švédsku. "Dnešek je pro nás přelomovým dnem," řekl k obchodu Li Shufu, šéf automobilky Geely, která je v soukromých rukou.
Čína převzetím Volva potvrdila titul světové automobilové velmoci. V Číně se loni prodalo přes třináct milionů aut a země se stala největším automobilovým trhem na planetě.
Cena za Volvo není oficiálně známa, spekuluje se ale až o dvou miliardách dolarů, což je zhruba 38 miliard korun. Britská BBC uvádí cenu 1,8 miliadry dolarů.
Mluvčí Volva Per-Ake Froberg ale cenové podmínky kontraktu nesdělil s tím, že budou oznámeny na pozdější tiskové konferenci. Ford doufá, že penězi z prodeje Volva splatí své dluhy.
Volvo z čínských továren?
Číňané chtějí, aby Volvo fungovalo samostatně a mělo své sídlo nadále ve Švédsku. Nicméně důležité díly na osobní automobily by se mohly vyrábět v Číně, zřejmě také proto, aby se značka dostala blíž k tamním zákazníkům. Geely plánuje, že v zemi za rok prodá 400 tisíc těchto vozů.
Volvo bylo pro Ford nevýdělečné, nepřineslo zisk od roku 2005. Americká automobilka, které se daří lépe než konkurenční General Motors, se Volva plánovala zbavit od roku 2008. V té době rozhodla i o prodeji luxusních značek Aston Martin, Jaguar a Land Rover. Ford chce uspět hlavně se stejnojmennou značkou a vozy Lincoln a Mercury.
Ford koupil Volvo Car v roce 1999 za 6,5 miliardy dolarů od švédské skupiny Volvo, která vyrábí nákladní auta. Na prodeji švédské součásti největší čínské soukromé automobilce se Ford v zásadě dohodl koncem loňského roku po dvouletých jednáních. (viz. předchozí článek)
Geely je největší čínskou soukromou automobilkou a nyní usiluje o expanzi na zahraničních trzích a posílení svého image zejména v Evropě. V letošním roce by firma chtěla zahájit vývoz do západní Evropy.
Není ale první čínskou firmou, která v poslední době investovala na švédském automobilovém trhu. Čínská BAIC se loni v prosinci dohodla na koupi některých technologií švédské automobilky Saab. Zaplatila za ně 200 milionů dolarů. Saab patřil do koncernu General Motors.