Číňané se zajímají o český letoun L 410.

Číňané se zajímají o český letoun L 410. | foto: Aircraft Industries

Číňané se zajímají o letouny z Kunovic

  • 11
Českým výrobcům letadel se otevírají velké možnosti v Číně. Zástupci šesti čínských leteckých firem se totiž zajímali o české letecké výrobce. Přestože z obou stran nezaznělo nic konkrétního, rozhodující hráči na českém trhu jsou ve střehu. Nechybí mezi nimi ani zástupci Zlínského kraje, například firma Evektor nebo kunovický výrobce L 410 Aircraft Industries.

Číňané se sešli s českými partnery při společné misi připravené vládní agenturou CzechInvest, ministerstvem průmyslu a čínským velvyslanectvím v minulých dnech.

"Čínské straně jsme představili možnosti spolupráce, hlavně v oblasti projekčních a konstrukčních záležitostí," prozradil Martin Bednář z obchodního oddělení společnosti Evektor. "Čínský trh je nepochybně zajímavý. Zda ale dojde na konkrétní věci, nelze v této chvíli skutečně říci," dodal výkonný ředitel Evektoru Václav Zajíc.

Číňané potřebují letouny do regionů

Číňany podle informací ze zákulisí jednání zaujaly mimo jiné vrtulníky Sikorsky, stejně jako dopravní turbolety L 410 z kunovické letecké továrny Aircraft Industries.

"Podle odhadu Airbusu bude Čína do několika let potřebovat přes tisíc nových regionálních letounů. Právě tady může být jedna z možných oblastí spolupráce pro české firmy,“ podotkla Alexandra Rudyšarová, generální ředitelka agentury CzechInvest.

Společnost Aircraft Industries se v případě čínské návštěvy zdržela komentáře. Její prioritou zůstávají africký, latinskoamerický a evropský trh. Poté, co většinový podíl akcií získala ruská metalurgická společnost UGMK z Uralu, oprášil kunovický výrobce letadel i ruský trh.

Podle nedávného vyjádření výkonné ředitelky Ilony Plškové finišuje dodávka čtyř letounů vybavených novou digitální avionikou pro ruský trh, další dva stroje mají do konce roku zamířit na Slovensko a do Francouzské Guayany.

Kunovický výrobce bude nabírat

Rok 2010 bude pro Aircraft Industries klíčový. V době přetrvávající ekonomické krize totiž chystá rozjezd 28. série výroby L 410. "Od roku 2011 bychom chtěli vyrábět zcela nový letoun L 410 zpočátku v počtu deseti až dvanácti kusů ročně," řekla Plšková.

Pro tento záměr hodlá firma přijmout do výroby šest desítek nových zaměstnanců v profesích klempíř, mechanik, elektrikář, frézař či soustružník.

Šanci prosadit se mimo jiné i na čínském trhu zvyšuje z pohledu tuzemských leteckých výrobců také připravovaný klastr deseti firem z jižní a jihovýchodní Moravy. S pomocí tohoto sdružení pod záštitou vládní agentury CzechInvest by se mohly letecké firmy dostat k nejmodernějším technologiím a proniknout na globální trhy.

Vedle Aircraft Industries mají o klastr zájem například firmy Evektor a Evektor - Aerotechnik, Letecký ústav Vysokého učení technického z Brna nebo firma Dicom ze skupiny Mesit.