Vlaková hedvábná stezka. Karavana se zbožím z Číny staví i v Česku

  13:40aktualizováno  13:40
Zájem firem o dopravu zboží mezi Čínou a Evropou začíná růst. Původně vyrážel z říše středu na cestu dlouhou přes deset tisíc kilometrů jen jeden vlak za týden, nyní se uvažuje o „karavaně“ jezdící téměř každý den. Železniční přeprava tak začíná výrazně konkurovat lodím i letadlům.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

„Poptávka po této přepravě roste. Je to rychlejší způsob než čekat na doplutí lodi a není tak drahá jako doprava letadlem,“ vysvětluje rostoucí zájem ředitel logistické společnosti DB Schenker Tomáš Holomoucký.

Oproti lodi dorazí vlak zhruba o polovinu rychleji a oproti letadlu čtyřikrát levněji. Podle Holomouckého roste v Česku poptávka po přepravě především v režimu door to door, kdy logistická firma odveze zboží přímo od čínského dodavatele, přepraví ho kamionem nebo lodí k vlaku, poté do Evropy a pak i ke konečnému zákazníkovi.

Česko bude vstupní branou Číny do EU, nabídl premiér Sobotka

Podle Holomouckého už není ani pravdou, že by vlakem mezi Evropou a Čínou cestovalo spíše levnější zboží. Firmy vlaky čím dál více zabezpečují, a proto jimi cestuje například i dražší elektronika. Dopravci už také nabízejí klimatizované nákladní kontejnerové vozy pro přepravu například potravin nebo elektroniky citlivé na velké výkyvy teplot po cestě.

Velký zájem o přepravu mají především Číňané. „Budují v podstatě novou hedvábnou stezku, v Evropě mají velký zájem i o přístavy,“ dodal Holomoucký.

Česko na trase

Nákladní vozy z Číny zajíždějí i do Česka, jejich operátorem je rakouská Rail Cargo Logistic. Zhruba jednou za deset dní jezdí z Wuhanu, zákazníkem je především pardubický závod výrobce elektroniky Foxconn.

Vlak jede přes Kazachstán, Rusko, Bělorusko a Polsko. Podle Železničního magazínu se přepravu podařilo zkrátit za rok pravidelného provozu o čtyři dny, většinou trvá 11 až 12 dní a soupravy mívají až 46 vozů.

Větší efektivitě vlaků pomáhá i to, že náklad začíná proudit i obráceným směrem z Evropy na východ. Například Škoda Auto soupravy využívá pro dopravu dílů a rozložených souprav aut pro montáž v Kazachstánu. Až do Číny vozí díly k montáži například automobilka BMW ze svého závodu v Lipsku.

Nejvytíženější linkou mezi Evropou a Čínou je spoj Duisburg - Čchung-čching, kde vlaky jezdí až šestkrát týdně. Provozuje ho společnost Trans Euroasia Logistic, což je společný podnik Deutsche Bahn a ruských státních železnic.

Šéfové logistických firem předpovídají železničnímu spojení Číny a Evropy čím dál lepší budoucnost. Podporují to i statistiky, podle kterých roste počet vlaků každý rok o stovky procent. Podle Železničního magazínu aktuálně existuje mezi Čínou a Evropou 21 tras.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Karlín a u Kříže. V Praze nejspíš vzniknou nové zastávky vlaku

Vizualizace železniční zastávky Karlín

Dvě další zastávky mohou v nejbližších letech usnadnit cestujícím přestup z pražské městské dopravy na příměstskou...

Na koleje se vrací legendární Vindobona. České dráhy upravují názvy spojů

Vindobona, motorový vůz řady 854

V roce 2019 přibude v jízdním řádu více jednotných názvů vlakových linek. Ty nahradí doposud odlišná pojmenování...



Najdete na iDNES.cz