Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vlaková hedvábná stezka. Karavana se zbožím z Číny staví i v Česku

  13:40aktualizováno  13:40
Zájem firem o dopravu zboží mezi Čínou a Evropou začíná růst. Původně vyrážel z říše středu na cestu dlouhou přes deset tisíc kilometrů jen jeden vlak za týden, nyní se uvažuje o „karavaně“ jezdící téměř každý den. Železniční přeprava tak začíná výrazně konkurovat lodím i letadlům.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

„Poptávka po této přepravě roste. Je to rychlejší způsob než čekat na doplutí lodi a není tak drahá jako doprava letadlem,“ vysvětluje rostoucí zájem ředitel logistické společnosti DB Schenker Tomáš Holomoucký.

Oproti lodi dorazí vlak zhruba o polovinu rychleji a oproti letadlu čtyřikrát levněji. Podle Holomouckého roste v Česku poptávka po přepravě především v režimu door to door, kdy logistická firma odveze zboží přímo od čínského dodavatele, přepraví ho kamionem nebo lodí k vlaku, poté do Evropy a pak i ke konečnému zákazníkovi.

Česko bude vstupní branou Číny do EU, nabídl premiér Sobotka

Podle Holomouckého už není ani pravdou, že by vlakem mezi Evropou a Čínou cestovalo spíše levnější zboží. Firmy vlaky čím dál více zabezpečují, a proto jimi cestuje například i dražší elektronika. Dopravci už také nabízejí klimatizované nákladní kontejnerové vozy pro přepravu například potravin nebo elektroniky citlivé na velké výkyvy teplot po cestě.

Velký zájem o přepravu mají především Číňané. „Budují v podstatě novou hedvábnou stezku, v Evropě mají velký zájem i o přístavy,“ dodal Holomoucký.

Česko na trase

Nákladní vozy z Číny zajíždějí i do Česka, jejich operátorem je rakouská Rail Cargo Logistic. Zhruba jednou za deset dní jezdí z Wuhanu, zákazníkem je především pardubický závod výrobce elektroniky Foxconn.

Vlak jede přes Kazachstán, Rusko, Bělorusko a Polsko. Podle Železničního magazínu se přepravu podařilo zkrátit za rok pravidelného provozu o čtyři dny, většinou trvá 11 až 12 dní a soupravy mívají až 46 vozů.

Větší efektivitě vlaků pomáhá i to, že náklad začíná proudit i obráceným směrem z Evropy na východ. Například Škoda Auto soupravy využívá pro dopravu dílů a rozložených souprav aut pro montáž v Kazachstánu. Až do Číny vozí díly k montáži například automobilka BMW ze svého závodu v Lipsku.

Nejvytíženější linkou mezi Evropou a Čínou je spoj Duisburg - Čchung-čching, kde vlaky jezdí až šestkrát týdně. Provozuje ho společnost Trans Euroasia Logistic, což je společný podnik Deutsche Bahn a ruských státních železnic.

Šéfové logistických firem předpovídají železničnímu spojení Číny a Evropy čím dál lepší budoucnost. Podporují to i statistiky, podle kterých roste počet vlaků každý rok o stovky procent. Podle Železničního magazínu aktuálně existuje mezi Čínou a Evropou 21 tras.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Orlická přehrada. Únor 2016.
Lodí z Prahy do Budějovic za sedm miliard. České toky čeká modernizace

Upravené mosty, dvě lodní zdvihadla, nové plavební komory. Za splavnost Vltavy od Mělníka přes Prahu až do centra Českých Budějovic zaplatí stát v...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Zrychlíme vlaky, zavedeme společnou jízdenku, slibují strany

Společná jízdenka pro všechny dopravce, nové úseky dálnic a silnic, opravená nádraží a rychlejší vlaky. To všechno se nám v příštím volebním období splní bez...  celý článek

Snímek ze staveniště úseku dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Přerova. (srpen...
O stavební zakázky je velká tlačenice. Cena prací klesá až o 45 procent

Vyhladovělé stavební firmy stlačují ceny dopravních staveb v Česku. O zakázky zápasí někdy i 12 firem a díky tomu klesá cena prací až o 45 procent. Stát tak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.