Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vlaková hedvábná stezka. Karavana se zbožím z Číny staví i v Česku

  13:40aktualizováno  13:40
Zájem firem o dopravu zboží mezi Čínou a Evropou začíná růst. Původně vyrážel z říše středu na cestu dlouhou přes deset tisíc kilometrů jen jeden vlak za týden, nyní se uvažuje o „karavaně“ jezdící téměř každý den. Železniční přeprava tak začíná výrazně konkurovat lodím i letadlům.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

„Poptávka po této přepravě roste. Je to rychlejší způsob než čekat na doplutí lodi a není tak drahá jako doprava letadlem,“ vysvětluje rostoucí zájem ředitel logistické společnosti DB Schenker Tomáš Holomoucký.

Oproti lodi dorazí vlak zhruba o polovinu rychleji a oproti letadlu čtyřikrát levněji. Podle Holomouckého roste v Česku poptávka po přepravě především v režimu door to door, kdy logistická firma odveze zboží přímo od čínského dodavatele, přepraví ho kamionem nebo lodí k vlaku, poté do Evropy a pak i ke konečnému zákazníkovi.

Česko bude vstupní branou Číny do EU, nabídl premiér Sobotka

Podle Holomouckého už není ani pravdou, že by vlakem mezi Evropou a Čínou cestovalo spíše levnější zboží. Firmy vlaky čím dál více zabezpečují, a proto jimi cestuje například i dražší elektronika. Dopravci už také nabízejí klimatizované nákladní kontejnerové vozy pro přepravu například potravin nebo elektroniky citlivé na velké výkyvy teplot po cestě.

Velký zájem o přepravu mají především Číňané. „Budují v podstatě novou hedvábnou stezku, v Evropě mají velký zájem i o přístavy,“ dodal Holomoucký.

Česko na trase

Nákladní vozy z Číny zajíždějí i do Česka, jejich operátorem je rakouská Rail Cargo Logistic. Zhruba jednou za deset dní jezdí z Wuhanu, zákazníkem je především pardubický závod výrobce elektroniky Foxconn.

Vlak jede přes Kazachstán, Rusko, Bělorusko a Polsko. Podle Železničního magazínu se přepravu podařilo zkrátit za rok pravidelného provozu o čtyři dny, většinou trvá 11 až 12 dní a soupravy mívají až 46 vozů.

Větší efektivitě vlaků pomáhá i to, že náklad začíná proudit i obráceným směrem z Evropy na východ. Například Škoda Auto soupravy využívá pro dopravu dílů a rozložených souprav aut pro montáž v Kazachstánu. Až do Číny vozí díly k montáži například automobilka BMW ze svého závodu v Lipsku.

Nejvytíženější linkou mezi Evropou a Čínou je spoj Duisburg - Čchung-čching, kde vlaky jezdí až šestkrát týdně. Provozuje ho společnost Trans Euroasia Logistic, což je společný podnik Deutsche Bahn a ruských státních železnic.

Šéfové logistických firem předpovídají železničnímu spojení Číny a Evropy čím dál lepší budoucnost. Podporují to i statistiky, podle kterých roste počet vlaků každý rok o stovky procent. Podle Železničního magazínu aktuálně existuje mezi Čínou a Evropou 21 tras.

Autor:



Nejčtenější

Nová dálnice obkrouží Česko po obvodu a spojí krajská města, plánuje stát

Propojení krajských měst dálnicemi, rychlostními silnicemi, a silnicemi I.tříd

Stovky kilometrů nových dálnic mají spojit krajská města. Na rozdíl od dnešní sítě, která často končí nebo začíná v...

Skupina J&T odvolala představenstvo CEFC Europe, Číňané nezaplatili dluhy

Jaroslav Tvrdík na stadionu v Edenu

Československá finanční skupina J&T ztratila trpělivost s čínskou společností CEFC Group (Europe). Do firmy, kterou v...



Řetězec nabízel v akci falšované uzené. Maso vidělo sotva z půlky

Slavnosti moravského uzeného na hradě Veveří nedaleko Brna.

Česko má další případ falšování masných výrobků, inspektoři Státní zemědělské a potravinářské inspekce zjistili...

Místo peněz rum? Američané si utahují z Česka kvůli splátce komunistického dluhu

Kubánský rum Ron.

Američtí filmaři si vystřelili z České republiky ohledně vyjednávání ministerstva financí o možném splácení kubánského...

Tvrdík lže, místo peněz dává předběžná opatření, vzkázal Tkáč z J&T

Generální ředitel finanční skupiny J&T Patrik Tkáč

Spolumajitel J&T banky Patrik Tkáč veřejně uvedl, že někdejší člen představenstva CEFC Europe Jaroslav Tvrdík „klame.“...

Další z rubriky

Za 25 minut z centra Prahy na letiště. Projekt stavby železnice se rozbíhá

Vizualizace rychlodráhy

Práce na nejkomplikovanější části železničního spojení z centra Prahy na letiště v Ruzyni mohou pokračovat. Úřad pro...

Japonský vlak odjel o 25 sekund dřív. Cestující to pobouřilo

Vysokorychlostní vlaky Šinkanzen na nádraží v Tokiu (duben 2013)

Japonský smysl pro absolutní přesnost utržil další ránu. Rychlovlak ze stanice ve městě Notogawa odjel o 25 sekund...

VIDEO: RegioJet představil nové lokomotivy, mají vozit osmnáctivozové vlaky

RegioJet představil nové lokomotivy. Mají vozit osmnáctivozové vlaky. (16....

Soukromý železniční dopravce RegioJet ve středu veřejnosti představil nejnovější přírůstek do flotily. Dvě lokomotivy...

Najdete na iDNES.cz