Od ledna do října vyvezli Číňané 135 tisíc svých vozů. Za stejnou dobu se jich do země přivezlo 128 tisíc. Stále ještě platí, že převážnou část čínské produkce tvoří hlavně náklaďáky a velmi levná osobní auta. A hlavními odbytišti jsou takové země jako Vietnam, Sýrie nebo Alžírsko. Naopak do Číny dovážená auta jsou dražší - luxusní modely zAmeriky, Japonska a Evropy.
Čínské firmy si však brousí zuby i na Ameriku, kde chtějí prorazit hlavně s nákladními auty a pick-upy, jež tvoří 60 procent jejich automobilového exportu. Jsou schopni je díky levné pracovní síle nabídnout za mnohem lepší cenu než západní výrobci.
Právě vzhledem k levné práci míří do Číny všichni velcí výrobci a chtějí tam montovat auta a vyrábět náhradní díly. Působí tam okolo 120 výrobců automobilů, z toho 30 těch zahraničních vyrábí polovinu celkové produkce země.
Mezi nimi má dominantní pozici německý Volkswagen, pro nějž je Čína druhým největším trhem hned po německém. VW tak se svou produkcí okolo 646 tisíc vozů ročně ovládá skoro pětinu tamního trhu. Dvojkou je americká firma General Motors, trojkou Hyundai/Kia, za nimi následují Honda, Toyota, Ford a DaimlerChrysler.
V Číně se od roku 2007 chystá vyrábět také mladoboleslavská Škoda Auto, která tam octavie zatím pouze vyváží. "Loni jsme jich sem dodali okolo 1500 kusů," uvedl mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý.
Po zahájení výroby za dva roky má plány na několikanásobné zvýšení prodeje. "Chtěli bychom hned v prvním roce dosáhnout produkce na úrovni 40 tisíc vozů," řekl Černý. Automobilka věří, že její vozy budou úspěšné, protože právě o limuzíny a luxusní vozy je na čínském trhu největší zájem.