Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kočko-psí válka: čínský gigant Alibaba soupeří s konkurentem JD

  16:19aktualizováno  16:19
V kanceláři internetového tržiště JD v Pekingu visí obří cedule s nápisem „Bojuj, bojuj, bojuj až do konce, abys byl číslo jedna“. Hlavním soupeřem JD je megaobchod Alibaba, který za rok utržil více než 9 bilionů korun. Soupeření konkurenčních prodejců se kvůli maskotům firem přezdívá Velká kočko-psí válka.

Internetový portál Alibaba za obchodní rok uzavřený letos v březnu utržil 2,44 bilionu yuanů (asi 9,29 bilionu korun). | foto: koláž iDNES.cz

Čínské obdobě obchodního tržiště Amazon roste konkurence. Internetový portál Alibaba, který za obchodní rok uzavřený letos v březnu utržil 2,44 bilionu yuanů (asi 9,29 bilionu korun), pociťuje ohrožení zejména ze strany rivala JD.

Konkurenční klání dvou megaobchodů si už dokonce podle maskotů firem vysloužilo přezdívku ze zvířecí říše, napsal americký list The Wall Street Journal. O familiární připodobnění si řetězce svými zvířecími maskoty řekly samy.

Miliardář a zakladatel Alibaby Jack Ma usiluje například o to, aby se japonský oděvní koncern Uniqlo stal exkluzivní součástí jeho impéria. Mateřská společnost Fast Retailing, která Uniqlo vlastní, ale začala oblíbenou značku nabízet i u konkurenčního on-line řetězce JD.

Nelítostné konkurenční přetahování

Jack Ma na konci dubna přímo oslovil generálního ředitele Fast Retailing Tadašiho Janaie a přislíbil mu lepší hospodářské výsledky, pokud zůstane společnosti Alibaba loajální. Uniqlo v červenci opustilo obchodní platformu JD se slovy, že strategie řetězce nebyla v souladu se strategií společnosti.

Alibaba kontroluje zhruba 80 procent čínského trhu s on-line nákupy. Dominantní postavení si získal mimo jiné díky robustnímu bazaru Taobao, na kterém obchoduje zhruba osm milionů prodejců. JD nabízí obdobnou, ale na prodejce zatím omezenou, službu pojmenovanou Paipai.

Rychle rostoucí trh ale nahrává společnosti JD, jejíž podíl na trhu za první kvartál letošního roku zaznamenal nárůst 3,6 procenta. Hojně využívaný internetový portál Tmall, který také spadá pod Alibabu, měl ke konci prvního čtvrtletí 2015 na trhu stejně jako loni podíl 58,6 procent. Službu JD využívalo již 22,8 procent internetových klientů.

S lehce slábnoucím hospodářským růstem Číny se ale snižují i tržby dominantního Alibaby. Řetězec minulou středu zveřejnil čtvrtletní zisk ve výši 3,36 miliard dolarů (asi 82 miliard korun), který se pohyboval pod hranicí očekávání.

Relativní ztrátu se Jack Ma snaží vyrovnat podepsáním exkluzivních smluv s konkurenčními dodavateli a obchodníky. Minulý týden zaplatil 4,5 miliardy dolarů za dvacetiprocentní podíl v čínském retailovém prodejci elektroniky Suning Commerce Group. Právě elektronika je pro JD zatím nejsilnější obchodní artikl.

Čínský trh nadále roste

Alibaba obchodníky, kterým poskytuje na svém portálu prostor k prodeji, tlačí do snižování cen. Výměnou za to jim slibuje lepší viditelnost na webu a potažmo větší prodejní čísla. JD se ale snaží uříznout si kus z pomyslného tržního koláče za každou cenu.

Společnosti Alibaba roste konkurence i jinde. Část Maova obřího podílu na trhu chce získat společnost Jumei, která se soustředí na prodej zkrášlovacích produktů. Z druhé strany útočí obchod s módou Vipshop Holdings a svůj kus na trhu chce nyní i obchod s potravinami Yihaodian, kterého nedávno koupil americký gigant Walmart.

Tvrdá konkurence je „pouze povahou obchodu, zejména v Číně,“ uvedl výkonný zástupce ředitele Alibaby Joseph Tsai. „Trh je velký a potenciální výhra tak atraktivní, že na něj vstupuje mnoho podnikatelů i investičního kapitálu,“ dodal.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vývoj Dow Jonesova indexu na obrazovce v newyorské burze (17. října 2017)
Dow Jones posílil na nový rekord, překonal hranici 23 000 bodů

Akcie v USA pokračují v lámání rekordů. Dow Jonesův index, který zahrnuje třicet předních amerických podniků, v úterý poprvé překonal hranici 23.000 bodů....  celý článek

Fronty jsou typické také pro prodejny firmy Apple ve chvílích, kdy startuje...
Reklamní průmysl zuří. Apple přestal sdílet historii prohlížení uživatelů

Při příležitosti aktualizace operačního systému a vyhledávače Safari udělala minulý měsíc společnost Apple důležitý krok k ochraně soukromí uživatelů....  celý článek

Jistá poradenská hospodářská firma v Itálii navrhla radikální řešení: bohatí...
Každý třetí mladý Ital je bez práce. Řešení krize mohou odskákat ti staří

Alarmující počet mladých lidí v Itálii nemá práci ani výhled, že nějakou najde. Vláda se rozhodla začít jednat, ale vzhledem k prázdné státní pokladně je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.