Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


KOMENTÁŘ: Čínský déšť stamiliard je zatím jen iluze

  18:44aktualizováno  18:44
Vypadá to bombasticky. Většina obchodů dohodnutých během návštěvy čínského prezidenta Si Ťin-pchinga v Praze je teprve v počátcích. Nemusí se vůbec uskutečnit. A pokud ano, není jisté, že se kapitál do Česka vrátí.

Prezidenti Si Ťin-pching a Miloš Zeman si na terase strahovského kláštera připili třetinkou českého piva. (30. března 2016) | foto:  Dan Materna, MAFRA

Podle středečního sdělení prezidentské kanceláře u nás Číňané do konce roku proinvestují přes sto miliard korun, do pěti let až 270 miliard. Pro srovnání: loni u nás nechali největší zahraniční investoři (měřeno statistikou vládní agentury CzechInvest) – USA a Německo – zhruba po deseti miliardách korun.

Pravda, statistiky Czechinvestu zahrnují jen investice, u nichž nějakým způsobem asistuje stát, takže se v nich neobjevují všechny transakce. Ani 30 čínských miliard vložených do skupiny J&T Finance Group by se v nich nepromítlo. Ale i tak. Pokud by se uskutečnilo vše, co Hrad oznámil, stala by se Čína rázem silným motorem české ekonomiky.

PŘEHLEDNĚ: Seznam podepsaných dohod s Čínou

Jenomže hradní výčet smluv a investovaných částek je iluzorní. Nejen proto, že příliš často jde o nezávazná memoranda o budoucí spolupráci, takže skutečné investice budou záviset na konkrétní podobě obchodních dohod. Hlavně není vždy jasný konkrétní efekt uzavřených obchodů pro českou ekonomiku.

Třeba největší oznámená transakce, vstup čínské korporace CEFC do skupiny J&T, v objemu téměř 30 miliard korun se neuskuteční, pokud jí nepožehnají bankovní regulátoři. A pokud klapne, jak se budou používat čínskými miliardami napěchované investiční fondy J&T? Mohou pomáhat rozvoji českých firem a tvorbě pracovních míst. Stejně dobře však mohou sloužit k investičním spekulacím v zahraničí, z nichž budou mít užitek jen soukromí finančníci.

Zůstanou čínské peníze v Česku?

Nebo obří investice Škody Auto do filiálky v Číně. Tamní výroba a vývoj škodovek zůstanou pod kontrolou čínské strany. Není jasné, kolik z výtěžku skončí v Mladé Boleslavi, kolik u její německé matky Volkswagenu. Pro Škodu jde jistě o důležitý a prestižní obchod. Přínos pro českou ekonomiku je však zatím nejasný.

Nejzajímavějšími případy na hradním seznamu česko-čínské spolupráce jsou nakonec ty, které stojí v pozadí a o nichž se tolik nemluví. Třeba kapitálový vstup Číňanů do Moravských chemických závodů, který – pokud bude dotažen do konce – umožní jejich modernizaci a rozvoj. Nebo nákup stovek českých letadel z kunovických firem Aircraft Industries a Evektor, jenž - pokud se opravdu uskuteční - může pro české výrobce znamenat uchycení na čínském trhu a velkou šanci do příštích let.

Fotogalerie

Přínosná by určitě byla i koupě firem jako ŽĎAS, TSS či Invia od domácích zakladatelů. Je sice pravda, že by tu Číňané vstupovali do hotových, fungujících firem a sama změna vlastníka není zárukou pro tvorbu nových pracovních míst a rozvoj zmíněných podniků. Jenomže prodávající jsou zkušení byznysmeni, kteří už předvedli, že umí vybudovat fungující podnik. Za prodávané společnosti dostanou kapitál, který budou s velkou pravděpodobností otáčet na českém trhu a stavět za něj nové hodnoty.

Užitečná je určitě podpora exportu, dokonce i včetně českého piva a vína - u nichž je jasné, že pro ně nikdy nebude Čína významným odbytištěm. Ale budou-li Číňanům chutnat, mohou zvyšovat povědomí o Česku. A pak je tu slibovaná propagace Česka jako cíle pro čínské turisty. Ta, když se dělá dobře, má přínos v každém případě, Číňané jsou pro český turistický průmysl důležitou zákaznickou skupinou, i když to platí hlavně pro Prahu. Ve všech případech ale platí: jde o to, zda se zatím obecné plány z memorand promění v konkrétní kroky a činy.

Suma sumárum: čínská návštěva může přispět k zvýšení objemu českého zahraničního obchodu a kapitálové síly několika českých firem, což je dobře. Pro Česko je určitě správné i posilovat obchodní kontakt se zemí, jejíž vliv ve světě nepochybně poroste. A umetat cestu pro expanzi českých firem v Číně. Byť s vědomím, že podnikatelů, kteří dokážou zkopírovat vpád Home Creditu Petra Kellnera a Jiřího Šmejce na čínský trh, u nás moc není.

Na druhou stranu: zásadní vliv na vývoj české ekonomiky čínský kapitál mít nebude, obchodní orientace země se diametrálně nezmění. Hrad význam Si Ťin-pchingovy návštěvy nepochopitelně přehání. Čímž zbytečně přiživuje bouři, kterou vyvolala na domácí politické scéně.




Nejčtenější

Železnici hrozí chaos. Vláda zaskočila dopravce jízdným zdarma

(ilustrační snímek)

Plán vlády Andreje Babiše s bezplatným nebo téměř bezplatným jízdným na železnici pro studenty a seniory zaskočil...

Rasistické! Zákazníkům H&M vadí „opice v džungli“ na mikině tmavého chlapce

Rasistická reklama společnosti H&M.

Společnost H&M se omluvila za obrázek, kde má na sobě dítě tmavé pleti mikinu s nápisem „Nejvíc cool opice v džungli“....



Destabilizoval chod agentury a končí. Ministr odvolal šéfa CzechInvestu

Šéf CzechInvestu Karel Kučera

Ministr průmyslu Tomáš Hüner odvolal generálního ředitele vládní agentury na podporu podnikání CzechInvest Karla...

PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Vlaky zdarma na Slovensku: jsou přecpané, penzisté si připlácejí 1. třídu

Vlaky slovenské železniční společnosti ZSSK

Slovensko zavedlo bezplatné jízdné pro žáky, studenty a seniory už v roce 2014. A doteď toto rozhodnutí budí emoce....

Další z rubriky

Pomočte naši reklamu, IKEA rozdává letáky s těhotenským testem

IKEA - Pee Ad

Při listování ve švédském lifestylovém magazínu Amelia mohou čtenáři narazit na nevšední reklamní leták. „Pokud se...

Rodí se úplně nová pojišťovna. Partners nabídnou rizikové pojistky

Logo.

V Česku vznikne na začátku příštího roku nová pojišťovna. Stojí za ní finanční skupina Partners, která se nyní zabývá...

Škodovka prosperuje doma i ve světě, loni dodala 1,2 milionu vozů

Výroba nové Škody Yeti v Kvasinách

Škoda Auto loni dodala svým zákazníkům rekordních 1 200 500 aut, což je o 6,6 procenta více než v roce 2016. Milion...

Najdete na iDNES.cz