Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čínský letoun C919 vzlétne ještě letos. Chce konkurovat Airbusu a Boeingu

  15:02aktualizováno  15:02
Čínský dopravní letoun C919 by po letech odkladů mohl svůj první let uskutečnit v první polovině tohoto roku, všechny velké testy už má totiž za sebou. Uvedla to v pondělí čínská státní média. Stroj C919 je prvním velkým dopravním letounem, který byl vyvinut v Číně v souladu s mezinárodními standardy, konkurovat by měl dopravním letadlům od firem Airbus a Boeing.

Čínské dopravní letadlo Comac C919 od společnosti Commercial Aircraft Corporation of China | foto: Comac

Státní výrobce letadel Commercial Aircraft Corp of China (COMAC) už téměř dokončil práci na instalaci palubních systémů a zahájil přípravy na první let, uvedl list vládnoucí komunistické strany Lidový deník. Původně byl první let naplánován na rok 2014, od té doby však byl nejméně dvakrát odložen kvůli problémům při výrobě.

KOMENTÁŘ: Čína už nebude sedět v koutě

Svět mohl čínské dopravní letadlo poprvé vidět v listopadu 2015 při slavnostním ceremoniálu v Šanghaji, kdy čínská státní televize ukázala záběry letounu, jak sjíždí z montážní linky šanghajského závodu COMAC.

„Otestovali jsem celé letadlo, jeho důležité součásti a spojovací díly,“ řekl tiskové agentuře Nová Čína odborník na výrobu letadel ze společnosti COMAC Li Čchiang.

Nejdříve v roce 2019

Letoun s úzkým trupem by měl být schopen přepravit 156 až 168 cestujících. Konkurovat má letadlům Airbus A320 a Boeing 737. Jako první si letadlo objednaly aerolinky China Eastern, celkem už má výrobce na toto letadlo 570 objednávek od 23 zákazníků. Komerční provoz by mohl začít v roce 2019, uvedla agentura AP.

Fotogalerie

Projekt C919 je jednou z několika iniciativ čínského vedení, které chce Čínu přeměnit z levné „továrny světa“ ve výrobce vyspělých technologií. Loni v červnu absolvoval svůj první komerční let jiný čínský letoun, regionální ARJ-21, který má konkurovat modelům firem Embraer a Bombardier.

Letadlo ARJ-21, určené pro přepravu zhruba 90 cestujících, získalo od čínského úřadu pro civilní letectví osvědčení o způsobilosti k létání na konci předloňského roku, o deset let později, než Čína původně plánovala.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Konec čerstvého jídla na černém tácku. Lidl končí se škodlivým plastem

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Maloobchodní řetězec Lidl se ve Velké Británii zavázal, že přestane používat černý plast, do kterého balí ovoce a...

Další z rubriky

Slunce rekordně vydělalo německým elektrárnám, solární energie roste i v ČR

Ilustrační snímek

Němečtí výrobci solární energie očekávají rekordní rok. Podle Německé asociace solárního průmyslu (BSW-Solar) dosáhne...

Konec jedné éry. Historicky první Boeing 777 míří do muzea

Boeing 777 Emirates přistává v Praze.

První model letadla Boeing 777 už pasažéry nesveze, jeho výrobce a aerolinky Cathay Pacific se dohodli, že bude...

Plynovod na dně Baltského moře rozděluje svět. Pro Česko je však přínosem

Loď Solitaire sloužící k pokládání potrubí na mořské dno.

Jde o jednu z nejostřeji sledovaných staveb v Evropě. Přes dvanáct set kilometrů dlouhý plynovod Nord Stream 2 na dně...



Najdete na iDNES.cz