AlixPartners nyní předpokládá, že letošní výpadek v produkci automobilek způsobený čipovou krizí dosáhne 7,7 milionu vozů. V květnu přitom výpadek ve výrobě odhadovala pouze na 3,9 milionu vozů.
„Každý samozřejmě doufal, že tato čipová krize mezitím poleví, politováníhodné události, jako covidové uzávěry v Malajsii a pokračující problémy v dalších částech světa, však situaci zkomplikovaly,“ uvedl Mark Wakefield ze společnosti AlixPartners.
Čipy se stávají čím dál důležitější součástí automobilů a jejich globální nedostatek nyní omezuje výrobu automobilového průmyslu po celém světě včetně České republiky.
Čipy umíme v České republice vyvinout, ale ne vyrobitROZSTŘEL Celý svět trápí nedostatek čipů, které potřebuje většina elektronických zařízení ke svému fungovaní. Proč nyní chybí na trhu v dostatečném množství, jak fungují a jak se vyrábějí, vysvětlil v Rozstřelu Jiří Jakovenko z Fakulty elektrotechnické ČVUT. Rozhovor sledujte zde. |
Časopis Škodovácký odborář minulý týden uvedl, že mladoboleslavská automobilka Škoda Auto od 27. září zastaví na celý týden výrobu ve všech třech svých závodech v České republice. Důvodem je nedostatek čipů, které se používají v palubní elektronice.
V úterý automobilka Toyota Motor Manufacturing Czech Republic po odstávce způsobené nedostatkem čipů obnovila výrobu v Kolíně. Odstávka trvala s týdenní přestávkou od 15. srpna, předtím byli zaměstnanci na celozávodní dovolené.
Zlom přijde v roce 2023, tvrdí experti
Poradenská společnost IDC odhaduje, že rovnováha na trhu s čipy by se měla obnovit v polovině roku 2022. V roce 2023 by dokonce mohla nabídka polovodičů převýšit poptávku a vést k poklesu cen. To vše díky novým továrnám, s jejichž zprovozněním se počítá na konci příštího roku.
Průmysl i stavebnictví zpomalují. Nejsou lidé a součástky, logistika kolabuje |
Současný růst táhne nejen poptávka ze strany automobilek, ale i výrobců spotřební elektroniky, včetně mobilů, notebooků nebo herních konzolí. První náznaky zlepšení očekává IDC už v letošním čtvrtém čtvrtletí.