České dráhy - CityElefant

České dráhy - CityElefant | foto: České dráhy

CityElefanty vytlačují pantografy. Starých vlaků zůstává u Prahy pětina

  • 127
České dráhy vyřazují ze středních Čech další zastaralé elektrické soupravy, takzvané pantografy. Těch zůstává na tratích kolem Prahy už jen čtrnáct, tedy zhruba pětina. Zbytek nahradily nové vozy CityElefant. Nové soupravy začnou od května jezdit na trati Praha - Benešov i ve všední dny. Dosud jezdily jen o víkendech.

"Díky rychle probíhající modernizaci příměstských vlaků jsme mohli nasadit první nové jednotky na trati Praha - Benešov téměř o rok dřív, než jsme původně očekávali," uvedl náměstek Českých drah (ČD) pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Příští pondělí začnou na lince jezdit čtyři jednotky, další dvě přibudou do konce roku a čtyři dráhy přidají na kratší rameno Praha - Stránčice v příštím roce. Celkem na trati jezdí 14 až 18 souprav.

CityElefant - pantograf, který je lepší než Pendolino

Podle Blažka se dráhy pomalu dostávají do situace, kdy za modernizovaným vozovým parkem začíná zaostávat infrastruktura. Středočeský kraj čeká v příštích třech nebo čtyřech letech zejména obnova frekventovaných tratí Praha-Beroun, Praha-Nymburk a úseku Běchovice-Úvaly, v delším horizontu pak výstavba trati do Kladna nebo modernizace spojení Praha-Mladá Boleslav-Liberec.

Elefanty jsou komfortnější

Jednotky CityElefant jezdí rychlostí až 120 km/h, jsou klimatizované, mají pohodlnější sedačky s opěrkami hlav a uzavřený systém WC, který jde využívat i ve stanicích. V první třídě mají také elektrické zásuvky na 230 V pro napájení drobné elektroniky, například notebooků.

Lepší cestování nabízejí také vozíčkářům. "Vlaky jsou vybaveny bezbariérovou toaletou a plošinami usnadňujícími nástup," dodal Blažek.

CityElefanty dodává drahám plzeňská Škoda. Celkem jich nyní v okolí Prahy jezdí 52. Přitom ještě před pěti lety jezdilo kolem metropole 47 příměstských vlaků všech druhů. Celkový počet souprav vzrostl, protože se zvýšila frekvence spojů na některých tratích.