Ten do novely zákona o pozemních komunikacích prosadil nahrazení jednodenních dálničních známek třídenními.
Cena má již od začátku příštího roku vzrůst z 240 na 620 korun. Zákon musí parlament ještě schválit ve třetím čtení, pak poputuje do Senátu a k prezidentovi.
Zdražení krátkodobých známek na zasedání ministrů dopravy ve čtvrtek v Bruselu prosazoval ministr dopravy Milan Šimonovský a někteří jeho kolegové z Dánska a Lucemburska. Argumentovali tím, že jejich země trpí růstem kamionové dopravy.
Okrajové země EU však návrh zablokovaly, když hájily zájmy svých dopravců. Stát, který po zamítnutí žádosti známky jednostranně zdraží, poruší předpisy unie.
Česká vláda však sází na to, že jednání o jejím prohřešku by se protáhla a Brusel by mohl donutit kabinet zákon zrušit až po dlouhých měsících. Od roku 2006 má již v Česku začít fungovat elektronické mýtné, které známky u kamionů nahradí.
"Direktiva EU není v této oblasti úplně jednoznačná. Chceme zdražení prosadit, aby se ulevilo českým silnicím," říká Jahn.
Projet Česko za den? Nelze
Poslanec Kapoun argumentuje tím, že za jeden den se při správné jízdě nedá Česko projet.
"Kamiony smějí jezdit maximálně osmdesátikilometrovou rychlostí a po čtyřech hodinách mají stejnou dobu stát. Většina tranzitní dopravy je mezi západem a východem země, a tak je jeden den na projetí země při zdrženích na opravovaných českých dálnicích téměř nedosažitelné. S touto argumentací bychom mohli v Bruselu uspět, i když je možné, že ten zákon shodí ze stolu," říká Kapoun.
Kamionová doprava na českých dálnicích a silnicích vzrostla od vstupu do Evropské unie letos v květnu o dvacet až třicet procent. Z poplatků za užívání dálnic se financuje výstavba a údržba silniční sítě. Peněz je však málo a české silnice chátrají.
Tím, jak roste nákladní doprava, se navíc projevuje zanedbanost dálnic, které se v uplynulých letech opravovaly jen v nejnutnějších případech. Podle Martina Felixe, mluvčího největšího sdružení tuzemských dopravců Česmad Bohemia, zdražení známek situaci na silnicích nijak nezlepší.
"Je naprosto iluzorní, že se nějakým novým radikálním zdaněním kamionové dopravy uvolní silnice, zboží přesune na železnici a přibude peněz ve státní kase. Železnice z mnoha objektivních příčin, jako jsou požadavky na rychlost, dostupnost, přesnost dodávek, nemůže silniční dopravu nahradit," uvádí Felix.
Podle Jahna je však hlavním cílem odklonit část tranzitní dálniční dopravy do okolních států. V Česku se loni prodalo zhruba 450 tisíc jednodenních známek. "Pokud by tedy podražily tak, jak navrhuji, stát by dostal dodatečnou půlmiliardu za rok," řekl Kapoun. Celkovou zanedbanost dálniční sítě odhaduje ministerstvo dopravy na 600 miliard korun.