Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cizina láká více Čechů

aktualizováno 
Uklidnění situace v bývalé Jugoslávii, prodloužení prázdnin v Praze kvůli zářijovému zasedání Mezinárodního měnového fondu i špatné počasí v tuzemsku - to vše letos přimělo české rodiny k většímu utrácení za zahraniční dovolené s cestovními kancelářemi. Podle posledních odhadů za ně letos Češi utratí přibližně o dvě miliardy korun víc než loni.

Jestliže tedy v roce 1999 podle Českého statistického úřadu vycházela na každého Čecha útrata za dovolenou v cizině okolo patnácti set korun, letos by to mohlo být o dvě stě korun více.

S cestovními kancelářemi také do ciziny zamíří více lidí - podle odhadů poradenské firmy Mag Consulting jich bude o 150 až 200 tisíc více než minulý rok, tedy kolem 1,7 milionu.
I když sezona dovolených ještě ani neskončila, podnikatelé z oboru cestovního ruchu už hovoří o nárůstech prodejů o desítky procent. „Turistů s námi letos cestuje mnohem více než loni, kdy je odradil konflikt v Kosovu. Počet prodaných zájezdů vzrostl téměř o třicet procent,“ říká Zdeněk Honek, generální ředitel Vítkovice Tours, která se specializuje na zájezdy do Chorvatska.

Zvýšený zájem přitom pociťují i menší agentury. „Zájem je určitě větší než loni a nejvíc je to patrné na cestách do Chorvatska,“ potvrzuje vedoucí zlínské cestovní kanceláře Globe T. O. Lucie Čadílková.

Chorvatsko, které loni přenechalo pozici nejoblíbenějšího cíle českých turistů Španělsku, se tak zřejmě letos vrátí do čela žebříčku. Přispějí k tomu i mimořádné zájezdy organizované pražskými školami nebo přímo rodiči v období podzimního kongresu finančních institucí. Pro rodiče školáků je jadranské pobřeží bývalé Jugoslávie zajímavé především cenou.

„Dovolenou si nesmím vzít. Dceru, která chodí do druhé třídy, nemůže pohlídat ani manžel, ani babička s dědou. Nechat ji samotnou doma mám strach. Škola nám nabídla po dobu konání zasedání měnového fondu pobyt v Chorvatsku. Stojí sice přes pět tisíc korun, ale to koneckonců není tak drahé a za ten klid to stojí,“ říká recepční hotelu Ambassador Jiřina Kaltounková z Jižního Města.

Některé školy v hlavním městě mají navíc slíben příspěvek na tyto mimořádné zájezdy od školského nebo městského úřadu.

„Peníze slíbilo ministerstvo školství, nyní se vyjednává o konkrétní částce. Školy v bezprostřední blízkosti kongresového centra, které požádaly o příspěvek, jej však určitě obdrží. Některé z nich pojedou i do zahraničí,“ říká Zdenka Těšínská ze Školského úřadu na Praze 4. Právě na těchto případech založily některé kanceláře speciální zářijovou marketingovou kampaň. „Nabídli jsme speciální zájezdy pro celé třídy a už jsou všechny vyprodané. Zájem projevily především střední školy,“ sdělila manažerka CK Daen Olina Slezáková.

Do zahraničí v této sezoně vyhnalo Čechy i chladné červencové počasí. „Často jsme se setkali s lidmi, kteří původně chtěli strávit dovolenou na chalupě, ale kvůli špatnému počasí se nakonec rozhodli odjet do ciziny,“ uvedla mluvčí cestovní kanceláře Fischer Věra Kudynová. Největší tuzemská cestovní kancelář podle ní zatím plní své předchozí plány, podle nichž by měla letos utržit kolem šesti miliard korun, zhruba o miliardu více než loni. S růstem tržeb počítá i hlavní konkurent Fischera Čedok předpokládaných 2,35 miliardy představuje zhruba sedmiprocentní meziroční zlepšení.

I přes neustálý růst zájmu o organizované dovolené využívají Češi služeb cestovních kanceláří stále ještě výrazně méně než jejich západní sousedé. „Cestovní kanceláře v tuzemsku obsluhují méně než desetinu domácností, přitom v Německu je to až kolem třiceti procent,“ tvrdí ředitel poradenské firmy Mag Consulting Jaromír Beránek. Zvýšení zájmu o cestování s agenturami podle něj bude záviset na růstu životní úrovně českých domácností.

Nejvíce je to patrné na skupině lidí v důchodovém věku. Zatímco v západních zemích tvoří kolem dvaceti až třiceti procent zákazníků, v tuzemsku jsou zatím ve výrazné menšině. „Je to samozřejmě kvůli nižší kupní síle a nejasnému výhledu do budoucna.
Důchodci raději šetří, než aby cestovali, navíc často odjíždějí trávit dovolenou na chaty či chalupy,“ říká Beránek.

I zde se však situace zvolna mění. „Pomalu cestujících seniorů přibývá. Kanceláře jim nabízejí speciální programy,“ říká mluvčí Čedoku Petr Ulrych. „To však neznamená, že na to všichni mají.

Často jim dovolenou zaplatí jejich děti, kteří jim pak na cestu přidají vnoučata,“ doplňuje Kudynová.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kromě posilování prodejů v maloobchodu zrychlily v létě prodeje plechovkových...
Pivo v plechovkách stále roste. Prodalo se ho až o 80 procent víc než loni

Obliba piva z obchodních řetězců, a zejména toho plechovkového, dál roste v neprospěch moku prodávaného v hospodách. Potvrzují to odhady Českého svazu pivovarů...  celý článek

Podnikatel Jan Hradecký na snímku z roku 2013
Při rallye v Africe zemřel Jan Hradecký, zakladatel české firmy Botanicus

Podnikatel a mecenáš Jan Hradecký tragicky zemřel při rallye veteránů Classic Safari. Světu zanechal odkaz prostřednictvím své firmy na přírodní kosmetiku...  celý článek

Petr Chmela (v popředí) z Tescomy přijal gratulace k titulu podnikatele roku od...
Nominace na Podnikatele roku se uzavírají, pošlete svůj tip

Čas pro podání přihlášek do osmnáctého ročníku prestižní soutěže EY Podnikatel roku se rychle krátí. Uzávěrka je už tuto sobotu 21. října, svůj tip můžete...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.