Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi se přestali bát létat na dovolenou. Čekáme rekord, říká šéf CK Fischer

  12:05aktualizováno  12:05
Loni považoval za úspěch, že jím vedená největší cestovní kancelář v Česku zůstala na stejném obratu jako rok předtím. Letos šéf CK Fischer Jiří Jelínek čeká naopak rekordní zájem Čechů o dovolené u moře. „Když se nic nestane, může to být nejlepší sezona v historii,“ říká Jelínek.

Jiří Jelínek je výkonným ředitelem Cestovní kanceláře Fischer od roku 2004, kdy ji převzala skupina KKCG. | foto: CK Fischer

Kde se bere váš optimismus pro letošní rok?
Hlavní jsou čísla z předprodejů zájezdů na léto. Oproti loňskému roku vidíme znatelný posun, lidé se přestali bát přemýšlet o dovolené v zahraničí. Už nemají strach z teroristů či uprchlíků, ekonomice se daří. Meziročně rosteme o desítky procent.

O kolik loni klesl celý trh?
Můj odhad je kolem patnácti procent. My jsme nakonec zůstali na stejných tržbách jako o rok dříve, tedy čtyřech miliardách korun, zisk dosáhl 90 milionů korun. Je to sice pokles ze 145 milionů v roce 2015, ale i tak to považuji za úspěch vzhledem k tomu, že šlo o nejkomplikovanější sezonu za 10 let.

V čem byla tak komplikovaná?
Lidé nechtěli jezdit moc do zahraničí k moři, a pokud chtěli, koncentroval se zájem jen na některé země, kde měli pocit, že bude bezpečněji. Stejně k tomu přistupovali i turisté ze všech velkých evropských trhů, takže sehnat v takových místech volnou kapacitu byl pak pochopitelně problém.

Rozlétaní Češi. Prodeje letenek rekordně stouply, pomohly vyšší příjmy

Letos bude situace lepší?
Prodeje first moment zájezdů jsou letos rekordní a vidíme, že lidé kupují dál. Proto jsem optimistou. Myslím, že se letos výrazněji vrátí do hry Turecko, které v minulých letech hodně kleslo. Letos zatím vidíme nárůst o třicet procent a myslím, že to bude i úspěšná destinace pro last minute zájezdy, které loni skoro nebyly.

Které země zatím letos v předprodejích vedou?
Extrémní zájem je letos o Řecko, tam máme už teď řadu hotelů vyprodaných. Po dvou letech se dobře prodává i Kos, který zažil nepochopitelnou mediální smršť kvůli uprchlíkům. Dál roste i Španělsko, byť ne tak výrazně jako Řecko, což je dané i tím, že řada hoteliérů zdražila. A u nás je stále při výběru zájezdu hlavním indikátorem cena, což nahrává třeba Egyptu. Rozvíjí se i Bulharsko, které loni turisty přesvědčilo a letos znovu výrazně poroste.

Velký nárůst za loňský rok hlásí Spojené arabské emiráty. Nejde jen o náhradní destinaci za Turecko a Egypt?
Určitě tam letěla na dovolenou velká část lidí, kteří dříve létali do těchto zemí. Z Emirátů se stala skvělá celoroční destinace. Egypt se znovu výrazně zvedá. Zatím není na takových číslech jako před lety, ale zájem určitě poroste.

Katalog nechceme. Zájem Čechů o dovolenou na klíč strmě roste

Celoroční destinace znamená, že lidé do Dubaje létají na dovolenou i v létě?
Ano. Někomu ty teploty vyhovují, mají klimatizované bazény a spousty atrakcí mimo pláže. Do Emirátů létáme hned se třemi aerolinkami, protože preference klientů jsou různé. Někdo chce letět s Emirates jejich A380, někdo preferuje Travel Service kvůli příjemným časům odletů a příletů. Také u ostatních vzdálenějších destinací vždy spolupracujeme hned s několika leteckými společnostmi, aby si klient mohl vybrat.

Jak se projevuje rostoucí kupní síla u zájezdů? Kupují si lidé dražší, nebo častěji cestují?
Je to kombinace obojího. Letos je určitě velmi silná exotika, jak říkáme zájezdům do mimoevropských destinací k moři. Kromě vyšší kupní síly vidíme i velký pokles cen letenek, díky tomu jsou zájezdy do exotiky mnohem dostupnější. Dříve ceny začínaly kolem 60 tisíc, dnes se dají bez problémů pořídit skoro za polovinu. Běžný standard je už čtyřhvězdičkový hotel a stravování all inclusive.

V Česku jste největší skupinou v oboru. Jaký vývoj pro celý trh očekáváte? Například Čedok po akvizici polskou cestovkou Itaka ohlásil, že chce být do tří let jedničkou...
Na celém trhu cestovního ruchu očekávám dvouciferný růst. Otázkou je, kdo všechno ho dosáhne a dokáže přetavit do zisku. Myslím, že zejména pro menší cestovky bude podnikání v cestovním ruchu čím dál těžší. Je velký trend kupování dovolené přes internet a flexibilní sestavování zájezdu, ať už jde o přesný termín, nebo třeba čas odletu. Na to potřebujete investovat do technologií a také do lidí. Sehnat zkušené zaměstnance je totiž čím dál těžší. Menší cestovky takové možnosti nemají a pomalu jim v tom ujíždí vlak. Nejsme ve stavu, že bychom chtěli někoho kupovat, porosteme sami zvyšováním tržního podílu.

Do tří let budeme opět jedničkou, říká šéf Čedoku. Pomůže fúze s Poláky

Pravidelně se každý rok během jara řeší, zda budou letos last minute zájezdy, nebo ne. Jaký je váš odhad?
Vše se vyvíjí právě od předprodejů v zimních měsících. Pokud jsou dobré, cestovní kanceláře jsou optimistické a na jaře tak neredukují objednanou kapacitu. Myslím, že celkově jsou všichni hráči na trhu už zkušenější a raději zůstávají při zemi, než aby doufali, že vše do léta prodají. Osobně čekám, že takových zájezdů bude více než loni, kdy byly cestovní kanceláře extrémně opatrné. Půjde hlavně o země typu Turecka či Egypta. U Řecka nebo Španělska bude nabídka omezená, a to zejména v případě hotelů, kam míří rodiny s dětmi.

Letos by měly skončit intervence České národní banky. Projeví se to na cenách zájezdů?
Všichni tu předpokládají, že koruna poté posílí, ale zapomíná se na to, že může dočasně i oslabit. Upřímně v tomto roce nečekám nějaké zásadní vlivy na ceny. Zájezdy zajišťujeme za aktuální kurz 27 korun za euro. Pokud koruna posílí, určitě to zájmu pomůže, ale ty nejlepší kapacity budou už tou dobou prodané.

Velké legislativní změny chystá ministerstvo pro místní rozvoj, kromě pojištění proti úpadku byste měli přispívat ještě do garančního fondu. Jak takový návrh vnímáte?
Nerozumím tomu a nechápu to. Je povinné pojištění a k tomu má být ještě garanční fond. Neznám jinou zemi v EU, kde by byl zákazník tak ochráněn. Bohužel to povede k tomu, že tuto ochranu zaplatí lidé v ceně zájezdu.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hotel Hilton na pražské Florenci je na prodej. Největší český hotel nabízí...
Praha, nový ráj hoteliérů. Rostou ceny pokojů i poptávka po hotelech

Tuzemští hoteliéři zažívají zlaté časy. Do země jezdí stále víc zahraničních turistů, obsazenost hotelů roste. Stejně jako ceny, které si majitelé ubytovacích...  celý článek

Ilustrační snímek
Ministerstvo chystá překotné změny v ČSSZ. Jde o stamilionové IT zakázky

V České správě sociálního zabezpečení se chystají personální škatulata. Vznikne nová mocná sekce, která zkombinuje IT a veřejné zakázky. Dosavadní ředitelé...  celý článek

(ilustrační snímek)
Vláda potěší prodejce vánočních kaprů. Chce je osvobodit od EET

Ministerstvo financí chce rozšířit materiál o osvobození od elektronické evidence tržeb (EET) o předvánoční prodej ryb. V pondělí to řekl ministr financí Ivan...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.