Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cla na tahače klesnou. Jejich ceny asi ne

  16:52aktualizováno  16:52
Autodopravci by mohli získat snadnější přístup k novým tahačům od výrobců z Evropské unie. Vláda premiéra Miloše Zemana totiž schválila nařízení, které snižuje dovozní clo uvalené na tahače ze čtyř a půl na tři procenta. Pokud se proti němu nikdo neodvolá, začne platit po vydání ve Sbírce zákonů.
Snížení cel slíbil kabinet už na podzim, když dopravci protestovali proti drahým pohonným hmotám. Zdá se ale, že v praxi se do cen tahačů zřejmě příliš nepromítne. Z prvních reakcí dovozců vyplývá, že výrazně zlevňovat nebudou.

Nejprodávanější tahače
v roce 2000

Značka

Počet kusů

DAF

479

Volvo

422

Scania

337

Mercedes-Benz

311

MAN

297

...

...

Tatra

6

Liaz

4

Mluvčí sdružení dopravců Česmad Martin Felix rozhodnutí vlády přivítal. "Je to splnění jednoho z bodů naší podzimní dohody s vládou. Věříme, že se to alespoň částečně promítne do cen prodejců," prohlásil Felix.

Od příštího roku mají cla na dovoz tahačů ze zemí EU padnout úplně. Jejich zavedení prosadil před dvěma lety ministr průmyslu a obchodu Miroslav Grégr. Chtěl tak podpořit poptávku po automobilech domácích výrobců.

Felix se domnívá, že v situaci, když čeští výrobci tahače v podstatě nevyrábějí, chybí k udržování takového opatření důvod.

Dovozci: Masivní pád cen nehrozí
"Když se cla zavedla, zákazníci nechtěli o zdražení ani slyšet. Tvrdili, že je to náš problém, což nebyla pravda. Výrazně zlevňovat nebudeme," reagoval na rozhodnutí vlády zástupce dovozce vozů Volvo Petr Kotršál.

Také on naznačil pochybnost o opodstatněnosti dva roky starého rozhodnutí o zavedení cel. Podpora Tatry a bývalého Liazu (dnes Truck International) v oblasti tahačů prý nemá příliš velký význam.

Podobný názor zastává i Scania. "V roce 1999 byla cla zavedena se zpětnou platností. Zákazníci, kteří už měli dohodnutou cenu, nebyli ochotni akceptovat zvýšení o clo. Prakticky se nám zvýšily náklady a výnosy zůstaly stejné," prohlásil obchodní ředitel české pobočky Scania Jan Petráň.

Snižovat ceny se nechystá ani zastoupení automobilky Mercedes-Benz v České republice. Důvod je jednoduchý. Před dvěma lety při zavedení cel se ceny prakticky nezvýšily.

Z naděje dopravců na nižší ceny tak mnoho nezbývá. Nikdo z oslovených dovozců tahačů ale nebyl zatím ochoten spekulovat o tom, co se stane s cenami od Nového roku, až cla padnou úplně.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kromě posilování prodejů v maloobchodu zrychlily v létě prodeje plechovkových...
Pivo v plechovkách stále roste. Prodalo se ho až o 80 procent víc než loni

Obliba piva z obchodních řetězců, a zejména toho plechovkového, dál roste v neprospěch moku prodávaného v hospodách. Potvrzují to odhady Českého svazu pivovarů...  celý článek

(Ilustrační snímek)
KOMENTÁŘ: Podnikatelé mají papírování plné zuby, to sdílené ekonomice nahrává

Sdílenou ekonomiku lze vnímat jako přirozenou reakci na přeregulovanost některých odvětví na trhu. Její potenciál je obrovský. Stávající hráči na trhu si...  celý článek

(Ilustrační snímek)
KOMENTÁŘ: Výplata dividend do zahraničí? Takový normální kapitalismus

Podle nejnovějších čísel České národní banky to vypadá, že letos podobně jako loni odejde z Česka 250 miliard korun na dividendách. Je to tak strašné? Bojovat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.