Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Co by měl splňovat optimální výrobek

  11:00aktualizováno  11:00
Jaký by vlastně měl být optimální výrobek? Jaké charakteristiky by měly mít jednotlivé části brýlí? A co takhle kategorie brýlí, co o nich víte? Že skoro nic? Poradíme vám.

1. Brýlové čočky

Mohou být ze skla či plastu. Vždy musí mít UV filtr. Neměly by být pouze lisované, ale i dobroušené a vyleštěné. Nesmějí barevně ani prostorově zkreslovat. To znamená, že musí mít nulovou dioptrickou hodnotu (nesmějí mít žádnou dioptrii, což se může v případě levnějších brýlí někdy vyskytovat). Za druhé nesmějí mít prizmatický účinek. Při něm dochází ke ztrátě prostorového vidění.

2. Barva

Pro každodenní nošení je ideální šedozelená nebo šedá barva brýlových čoček. Vždy však musí brýle intenzitu všech barev snižovat rovnoměrně, nesmí při pohledu přes ně jedna barva v okolí vynikat více než jiná. Módní barvy (oranžová, růžová) vytvářejí nereálný obraz a mohou vyvolávat únavu očí. Pro řidiče jsou optimální hnědé brýle. Rozjasňují kontury a červená barva je lépe viditelná.

3. Tvar

Brýle musí příjemně sedět, nesmí za ně ze stran svítit. Tvar, který kopíruje oční jamku (v ní je umístěno oko), by měl dobře zabránit průniku světla zpředu. Brýle mají být trochu anatomicky prohnuté, tak aby do nich nesvítilo zezadu a neodráželo se světlo zpět do očí, je-li slunce v zádech (tomu brání i antireflexní vrstva na vnitřní straně čoček).

4. Obruby

Musí být zdravotně nezávadné. Mohou být z plastu, kovu, titanu. Plastové jsou nejvhodnější. Výborně drží, jsou pružnější než kovové. Kovové obroučky by neměly obsahovat nikl, který může vyvolávat kožní alergie.

5. Stranice

Nesmějí mít ostré hrany, nesmějí tlačit. Měly by mít uvnitř kovovou střelu, která drží tvar, pokud je nutné stranice upravit. Dobré jsou stranice vedené kolem hlavy, nikoli za ucho.

6. Šroubky

Pokud je brýle vrtaná, šroubek by měl mít pouzdro se závitem a matičku. Velmi kvalitní je též uchycení na principu hmoždinky.

O čem vypovídá kategorie

Na slunečních brýlích se vposlední době velmi často objevuje číselné označení kategorie, ať už na obrubách či v přiloženém informačním letáku. Tato hodnota označuje světelné podmínky, pro něž jsou konkrétní brýle vhodné a za nichž je jejich používání bezpečné. Číslování vychází z evropské normy, která je platná i v České republice.

Číslo kategorie:

0 - Bezbarvý nebo velmi světlý filtr. Propouští 80 až 100 procent viditelného záření. Brýle vhodné pro řízení automobilu v noci.

1 - Světlý filtr. Propouští 43 až 80 procent viditelného záření. Důležitý je jemný odstín, bez ohledu na zvolenou barvu brýlových čoček. Nejde o sluneční brýle, ale o brýle určené pro každodenní běžné nošení (nikoli však pro celodenní práci v místnosti).

2 - Středně tmavý filtr. Propouští 18 až 43 procent záření. Vhodné jako městské sluneční brýle.

3 - Velmi tmavý filtr, propustí 8 až 18 procent viditelného záření. Sluneční brýle do přírodních podmínek mírného klimatického pásu. Jsou vhodné pro řízení automobilu výhradně za plného slunce.

4 - Velmi tmavý filtr. Propouští pouze 3 až 8 procent viditelného záření. Brýle jsou určeny na hory, k moři, do pouště. Nelze je použít pro řízení motorových vozidel.

Autor:


Témata: Normy, Test iDNES.cz


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Premiér Bohuslav Sobotka na tiskové konferenci po jednání tripartity 17....
Řešení dvojí kvality potravin si žádá revizi směrnice EU, prohlásil Sobotka

Řešení problému dvojí kvality zboží v zemích evropské osmadvacítky podle českého premiéra Bohuslava Sobotky vyžaduje revizi unijní směrnice o nekalých...  celý článek

košík, ilustrační foto
Velké srovnání nákupů: Česko nejdražší, Polsko levné, Německo kvalitní

Redaktoři deníku MF DNES se vydali nakupovat do sousedních zemí, aby porovnali ceny a složení potravin a drogerie. Výsledek testu ukázal, že pokud chcete...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Za cheeseburger u McDonald’s si připlatíte, zdražil poprvé od roku 2013

Americká síť s rychlým občerstvením McDonald’s zdražila jeden ze svých nejoblíbenějších produktů - cheeseburger. Zákazníci za něj nově zaplatí 29 korun, tedy o...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.