Během roku se sotva dostane na polovinu tohoto čísla, nákupní horečka přitom teprve začíná.
Těsně před Vánocemi Jirásek čeká až patnáct tisíc kupujících denně.
Vedle knížek se čekají největší tržby u hraček, elektroniky a kosmetiky, objevují se i netradiční dárky, jako je třeba poukaz na let balonem.
"Stále jsou hodně žádané barbíny, protože výrobci vždycky přijdou s novinkou, kterou pak holčičky chtějí. Letos je to zpívající Barbie," uvádí Kateřina Boubínová z hračkářství Sparkys.
U dětí to asi neplatí, ale mezi dospělými bývá podle zahraničních průzkumů pravidlem, že dražší dárky dostávají ženy. V Británii zjistili, že muž utratí za dárek pro partnerku v průměru 115 liber (5300 korun), žena jen 70 (3200 korun).
TIPY MF DNES NA VÁNOČNÍ DÁREK |
- mobily, filmy, elektro, hry a hračky - lyže, knihy, hudba, netradiční, luxus |
Pro dospělé je osvědčený vánoční hit mobil: čím dál obtížněji se v Česku najde někdo, kdo mobil ještě nemá. Od operátorů lze levně či zadarmo získat jednoduché modely, pokud se klient upíše ke smlouvě anebo nakoupí velký kredit například na půl roku dopředu.
Pokles cen láká mnoho lidí k nákupu elektra. "V hlavním skladu je teď o třetinu víc zboží a najímáme brigádníky," říká mluvčí sítě Proton Bohuslav Komín.
Obvyklá útrata za všechny dárky se v Česku pohybuje kolem pěti tisíc korun, mnozí neváhají jít výš. Brzy na účty dorazí třinácté platy. Ministr práce Zdeněk Škromach v parlamentu oznámil, že pro státní zaměstnance už je na cestě bonus 25 procent, ve firmách to někdy bývá i víc.
Když to nestačí, lidé neváhají se kvůli dárkům zadlužit. Šéfové obchodních firem svorně uvádějí, že nákupy ovlivňuje reklama, která se nyní na zákazníky valí s největší silou v roce.
"Televizní spoty s vánoční tematikou se natáčejí již v létě. Skoro všechen sníh, který ve vánočních spotech uvidíme, je umělý," uvádí Ondřej Obluk z reklamní agentury BBK Advertising.