Pivovarnická megatransakce pomůže českému pivu v cizině, míní experti

  13:07aktualizováno  13:07
České značky jako Gambrinus, Radegast či Pilsner Urquell mohou na pivovarnické megafúzi vydělat. Nový majitel je globálním lídrem, české pivo by se tak mohlo dostat na nové zahraniční trhy nebo posílit na těch stávajících. Je o tom přesvědčena většina expertů oslovených iDNES.cz.

Prazdroj se vrátil do Lidlu. | foto: Filip Horáček, iDNES.cz

Ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Vladimír Balach.

Vladimír Balach, šéf Svazu pivovarů a sladoven
Česká republika je z pohledu světové produkce mikroregion. Transakce nebude mít dopad na český pivní trh. Ten už je nasycený a rozdělený. Zákazníci mají své oblíbené značky včetně značek převzaté skupiny. Český spotřebitel bude pít české pivo a na tom se nic nemění. Nemyslím si také, že by to mělo mít zásadní vliv na technologii, která by měnila charakter piva.

Je to ale příležitost pro české značky v rámci skupiny - budou moci oslovit další trhy. České pivo je fenomén a tato příležitost zde bude. Už nyní export piva stabilně roste, za rok o osm procent, a vypadá to, že růst bude pokračovat.

Podobně jako minipivovary zásadně neovlivňují celý český trh (mají jen 1,2 procenta a spíše jsou kořením), neovlivní český pivní trh s roční produkcí 16 milionů hektolitrů světový trh.

Vyhlášení Podnikatele roku 2014 na Vysočině. Cenu převzal humpolecký pivovarník...

Stanislav Bernard, rodinný pivovar Bernard
Z fúze nemám žádné obavy. Pokud se spojí jednička s dvojkou, je jasné, že se distribuční možnosti zvětší. Týká se to i piv Plzeňského Prazdroje. Na druhé straně největší exportní možnosti by měli, pokud by se věnovali kvalitě. Vnímám těžiště úplně v něčem jiném než ve fúzích a vytváření ještě gigantičtějších firem. Jsem také přesvědčen, že vyjednávací možnosti původní skupiny SABMiller vůči řetězcům nebo hospodám už byly dostatečně silné na to, aby se na trhu něco zásadního měnilo.

Koncentrace do nadnárodních korporací už proběhla dřív, toto vnímám jen jako vyvrcholení. Přeju český značkám z této skupiny, ať se co nejlépe exportují a ať jsou co nejúspěšnější.

Tomáš Maier z Provozně ekonomické fakulty České zemědělské univerzity.

Tomáš Maier, Provozně ekonomická fakulta České zemědělské univerzity
Dopad na český trh by mohl být pozitivní, protože společnosti Plzeňský Prazdroj se výrazně rozšíří exportní možnosti díky navýšení celkového počtu zemí, kde nová společnost bude působit. Na české spotřebitele ale podle něj obchod nebude mít dopad, podíl dovozu na tuzemské spotřebě je do dvou procent. Nedá se také očekávat, že se zostří nebo změní letitý právní boj o ochranné známky s Budějovickým Budvarem.

Obří obchod s pivem. Gambrinus i Prazdroj převezme gigant AB InBev

Osobně ale očekávám, že to spustí další globální vlnu slučování, nová globální jednička bude ovládat přes třetinu globálního trhu s pivem a dvojkou se tak s propastným rozdílem stane Heineken se zhruba 9 procenty. Takže očekávám, že od druhého místa níže bude docházet k fúzím a akvizicím.
Nová společnost ale v mnoha zemích bude muset odprodat řadu svých aktiv kvůli vyhovění požadavkům antimonopolních úřadů, aby tržní podíly na dílčích národních trzích nebyly příliš velké. Bude se to nepochybně týkat třeba USA.

Agrární analytik Petr Havel.

Petr Havel, zemědělský analytik
Nevidím to jako pozitivní věc. Se vstupem zahraničních vlastníků se už trhy dávno otevřely, nevidím tam nové exportní možnosti. Koncentrace vlastnictví pivovarů do zahraničních rukou vede k univerzalitě piva, ztrácí se určitá identita a jedinečnost. Vyvolalo to už určitou protireakci lidí, roste například obliba minipivovarů. Velcí vlastníci nejsou pro pestrost pivního trhu dobří a určitě to náš spotřebitel nepřivítá. Výsledkem bude větší nárůst spotřeby piv z minipivovarů a od menších výrobců. Nemyslím také, že akvizice zvýší import. Češi jsou konzervativní.

Myslím, že pro skupinu AB InBev mají české značky SABMilleru hodnotu spíš jako image, protože české pivo má ve světě velmi dobrý zvuk. Přestože je Plzeňský Prazdroj na tuzemské poměry velký, oproti světovým gigantům je malý.

Nejznámější značky obou pivovarských gigantů
SABMillerAnheuser Busch InBev
Bavaria BreweryBudweiser
Castle LagerCorona
Carling Black LabelStella Artois
GambrinusBeck's
Hansa PilsnerHoegaarden
Henry WeinhardLeffe
Leinenkugel'sBagBier
Miller ChillBass
Miller Genuine DraftBlue Point Brewing Company
Miller High LifeBrahma
Miller LiteBogotá Beer Company
Pilsener of El SalvadorBusch
Pilsner UrquellCass
RadegastDutch Gold
ŠarišGolden Road
Birra PeroniHertog Jan
Nastro AzzurroJupiler
ReddsLöwenbräu
UrsusMichelob
Tyskie, Żubr, LechModelo
SparksNatural Ice
Steel ReserveO'Doul's
Velkopopovický KozelOranjeboom
Franziskaner
Autoři: ,


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

OBRAZEM: Lenost přeje plastům. Podívejte se, co najdete v obchodech

Do plastových obalů se řízky balí i jednotlivě.

Proč je maso zabalené v plastu, je zřejmé. U mnoha jiných výrobků však jeho použití vzbuzuje pochybnosti. Do plastů se...

Padělaných bankovek je méně než loni, oznámila Česká národní banka

Česká národní banka předvedla zabavené padělky českých bankovek. (11. ledna...

Česká národní banka zadržela za první čtvrtletí letošního roku 1521 padělaných a pozměněných bankovek a mincí. To je v...



Najdete na iDNES.cz