Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Překlep, zkažený žaludek, či bohyně vítězství. Jak vznikly slavné značky

  14:51aktualizováno  14:51
Vytvořit silnou značku je předpokladem podnikatelského úspěchu. Na jméně totiž spočívá velká část firemní identity. Zatímco některé značky se prostě jmenují po svých zakladatelích, jiné mají o něco zajímavější nebo zábavnější původ. Přinášíme pár příkladů těch nejznámějších.
Název Pepsi-Cola má původ v medicínském výrazu dyspepsia (špatné zažívání). Původně měl tento nápoj totiž pomáhat lepšímu trávení. Ilustrační foto

Název Pepsi-Cola má původ v medicínském výrazu dyspepsia (špatné zažívání). Původně měl tento nápoj totiž pomáhat lepšímu trávení. Ilustrační foto | foto: AP

Google. Jméno internetového gigantu vzniklo při diskusi zakladatele firmy Larryho Page s ostatními absolventy na Stanfordské univerzitě. Jeden z návrhů zněl „googolplex“, jedno z nejdelších čísel (deset na desátou, to celé na stou). Jeden ze studentů ho špatně vyslovil, a tak jako „překlep“ vzniklo jméno Google, které si pak Page zaregistroval jako název své firmy, píše Independent.

Pepsi. Název Pepsi-Cola má původ v medicínském výrazu dyspepsia (špatné zažívání). Původně měl tento nápoj totiž pomoct lepšímu trávení. Tvůrce nápoje Caleb Davis Bradham chtěl být doktorem, ale kvůli rodinné situaci musel medicínu opustit a stal se lékárníkem. Směs cukru, vody, karamelu, citronového oleje a muškátového oříšku nejdříve pojmenoval Brad’s Drink (Bradovo pití). O tři roky později dal svému nápoji, který měl pomáhat při zažívání, dnešní název.

McDonald’s. Zakladatel řetězce rychlého občerstvení Raymond Kroc se živil jako prodejce strojů na výrobu mléčných koktejlů, když poprvé potkal bratry Dicka a Maca McDonaldovy, kteří v kalifornském San Bernardinu provozovali restauraci specializovanou na burgery. Kroc byl jejich podnikem tak nadšený, že se stal jejich agentem a po Spojených státech začal zakládat jejich franšízy. Práva na jméno McDonald’s koupil až po letech.

Adidas. Výrobce sportovního oblečení a bot nese jméno po svém zakladateli Adolfu Dasslerovi - kombinuje jeho přezdívku Adi a první tři písmena jeho příjmení. Dassler začal vyrábět sportovní boty, když se vrátil ze služby v první světové válce.

Rolex. Zakladatel výrobce hodinek Hans Wilsdorf chtěl jméno, které by se dalo vyslovit v jakémkoli jazyce. Zkoušel prý všemožně kombinovat písmena v abecedě a vytvořil stovky jmen, žádné se mu ale pořád nezdálo dost dobré. „To mi až jednoho rána, když jsem jel po Londýně koňským dostavníkem,  zašeptal do ucha džin,“ řekl podle Rolexu Wilsdorf.

Nike. Značka přirozeně oslovuje sportovce, kteří chtějí vyhrávat, píše list Campaign. Níké je totiž v řecké mytologii bohyně vítězství.

IKEA. Zakladatel Ingvar Kamprad ve jméně nábytkářského řetězce zkombinoval své iniciály s prvními písmeny farmy a vesnice v jižním Švédsku, kde vyrůstal: Elmtaryd a Agunnaryd.

Gap. Název americké oděvní znaky odkazuje na generační mezeru (mezera se anglicky řekne „gap“) mezi dospělými a dětmi. První butik otevřel v roce 1969 s cílem prodávat kvalitní džíny.

Häagen-Dazs. Jakkoli jméno této zmrzliny zní dánsky, je zcela smyšlené. Vymyslel ho Reuben Mattus, židovský imigrant původem z Polska. Podle něj bylo Dánsko během druhé světové války jedinou zemí, která Židy zachránila. Mattus proto chtěl touto cestou vzdát zemi hold. „Neznamená to nic. Ale jméno přitahuje pozornost, zvlášť s těmi přehláskami,“ nechal se slyšet. 

Nivea. Niveus je latinský výraz pro sněhově bílou. Posedlost touto barvou a čistotou, kterou má reprezentovat, se ale už firmě několikrát vymstila (psali jsme zde).

Fanta. Název oranžového nápoje vznikl v týmu německé odnože gigantu Coca-Cola. Pochází ze slova Fantasie, německého výrazu pro snění či představivost.

Durex. Název britského výrobce kondomů je zkráceninou slov Durable Reliable Excellence, v překladu odolná a spolehlivá vynikající kvalita.

Amazon. Obří internetový obchod byl pojmenován po druhé největší světové řece. Při založení firmy v roce 1995 měl její šéf Jeff Bezos o jméně jinou představu. Chtěl, aby se původně on-line prodejce knih jmenoval Cadabra. Hlavní právník firmy Todd Tarbert však zakladatele přesvědčil, že se to podobá slovu Cadaver, což v překladu znamená mrtvola.

Autor:


Nejčtenější

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...

Mladík šel do práce 22 kilometrů pěšky. Šéf mu za oddanost daroval auto

Americký student Walter Carr byl z nečekaného daru dojatý.

Walter Carr, osmnáctiletý nováček ve stěhovací firmě Bellhops, měl svou první práci odvést v domě v americkém Pelhamu....



Čokoláda Toblerone se vrátí ke svému původnímu tvaru, mezery se neosvědčily

Čokoláda Toblerone

Tradiční švýcarská čokoláda Toblerone se vrátí ke svému původnímu tvaru. Její americký majitel předloni zvětšil mezery...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Vetešnictví skomírají, ale po některých věcech je stále sháňka

Známé vetešnictví na Újezdě zavírá.

Po revoluci se s vetešníky roztrhl pytel. Poměrně jednoduchý byznys lákal podnikatele na lehce vydělané peníze. Tento...

Další z rubriky

Norské firmy škrtí projekt „baterie Evropy“, bojí se drahé elektřiny

Mořská větrná elektrárna španělské společnosti Iberdrola.

Norská vláda pozastavila vydávání licencí na výstavbu dalších podmořských přenosových kabelů. Premiérka Erma Solbergová...

Na chudém čínském venkově vyroste futuristický systém Hyperloop

Vizualizace dráhy hyperloop.

Americká technologická firma Hyperloop Transportation Technologies vybuduje v čínské provincii Kuej-čou svůj...

Superboháči sbírají pasy jako trofeje. Některá občanství se dají koupit

Ilustrační snímek

Mít druhý, třetí nebo čtvrtý pas je pro nejbohatší lidi planety jedna z trofejí, kterou chtějí mít. Nejlukrativnější je...

Najdete na iDNES.cz