Generální ředitel firmy James Quincey krok označil za nepříjemný, ale nezbytný. „Přestože zákazníci mohou chápat nárůst cen na ocel a hliník i dalších vstupních nákladů na stáčecí systém, tak je jasné, že komunikace je obtížná,“ citovala šéfa Coca-Coly CNN.
Firma nicméně nechtěla komentovat, o kolik Coca-Cola zdražila. Každopádně nárůst je pouze v doporučených cenách a koncoví prodejci sami rozhodnou o tom, zda zvýší maloobchodní ceny pro zákazníky, nebo si sníží marže.
„Detaily k nárůstu cen nekomentujeme, protože se mohou lišit. O cenách pro zákazníky rozhodnou prodejci,“ uvedla společnost.
V březnu americký ministr obchodu Wilbur Ross ujišťoval, že cla na hliník žádné zdražení spotřebitelům nepřinesou a podobné spekulace jsou hysterií.
Cla na všechno z Číny. Trump chce zatížit cly veškerý čínský dovoz do USA |
Coca-Cola však není jedinou firmou, která v důsledku uplatňování cel zdražuje. Ze stejného důvodu nedávno zvýšil ceny o dvě procenta pivovar Boston Beer, výrobce piv Sam Adams.
Podle deníku USA Today se šedesát procent piva prodaného v USA plní do plechovek či lahví. Pivní institut (Beer Institute) ve svém černém scénáři odhadl, že americké pivovary kvůli clům mohou přijít o 348 milionů dolarů a je ohroženo 20 tisíc pracovních míst v sektoru.
Zdražení dalšího importovaného zboží může přijít s tím, jak budou USA postupovat ve své deklarované hrozbě rozšiřování cel. Zvýšit ceny se mohou také u automobilů. Americká Aliance výrobců automobilů odhadla, že vůz průměrně zdraží o téměř 6 tisíc dolarů (asi 131 tisíc korun).