Celková spotřeba sycených nápojů loni podle průzkumu společnosti Nielsen klesla o procento na 412 milionů litrů. Zákazníci si za ně však oproti předchozím rokům připlatili – cena vzrostla o 5,6 procenta na 4,8 miliardy korun.
Kolové nápoje tvořily téměř tři čtvrtiny těchto prodejů. Každá čtvrtá plechovka či lahev přitom byla ochucená – mnohem víc, než o rok dříve. „V letošním roce evidujeme zhruba 30procentní nárůst nápojů Coca-Cola s různými příchutěmi,“ potvrzuje Kateřina Eliášová, manažerka komunikace Coca-Cola Česká republika a Slovensko.
Češi v obchodech po tradiční kolové chuti nejčastěji sáhli po pomerančové variantě, za kterou následuje citronová. Zvýšený zájem o ovocné příchutě si výrobci vysvětlují teplým počasím.
Tři největší hráči českého kolového trhu, tedy Pepsi, Coca-Cola a Kofola, dohromady prodávají devět různých kolových variant. Nejvíce jich stabilně nabízí Kofola, a to šest ovocných a jednu s guaranou. Všechny firmy navíc často vytváří i speciální limitované edice ochucených nápojů.
Nové chutě v poslední době zkouší i Coca-Cola, která byla až donedávna změnám v tradiční řadě uzavřená. Změny se však zatím dějí pouze ve Spojených státech. Do své dlouhých 12 let zakonzervované řady tradičních kol přidala příchuť pomeranče s vanilkou (více zde). V řadě dietních nápojů se však Coca-Cola experimentům nebránila ani dříve. „S novými příchutěmi budeme přicházet i nadále,“ potvrzuje Eliášová.
Na český trh pak novou příchuť naposledy přivedla Pepsi, která začala nabízet limetku. „Citrusové příchutě jsou ve světě oblíbené, i to bylo důvodem,“ vysvětlil rozhodnutí Ondřej Postránský z Karlovarských minerálních vod. Společnost vlastní českou, slovenskou a maďarskou PepsiCo.
18. září 2018 |