Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

KOMENTÁŘ: Zákazníci vracejí úder, pijí méně z lahve, více z kohoutku

  10:52
Výrobci balených nápojů už zažívali lepší časy. Posledních 10 let spotřeba klesá. Lidé šetří a část z nich si uvědomuje, že voda má i neekonomický rozměr. Těží z toho vodárny, které klesající spotřeba trápit nemusí.
Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Bývaly to krásné časy. Bylo to nové a neokoukané. Zákazníci moc nešetřili a kupovali. A pak přišla jedna rána za druhou.

Většina trhu s nealkoholickými vodami, minerálkami a balenými vodami je posledních několik let v nemilosti. U rostoucího počtu zákazníků, ale i mocných regulátorů. Možná to přehnali s plastovými obaly, cukrem, umělými sladidly, konzervanty, zčásti jsou výrobci obětí svého vlastního obchodního úspěchu.

Pokud nepomůže slunce, bude letošní rok desátým v řadě, kdy klesá spotřeba nealkoholických nápojů, jak vyplývá z údajů Svazu výrobců nealkoholických nápojů. Statistikové jsou o něco milosrdnější, ale pokles potvrzují. Za loňský rok jsou k dispozici zatím jen předběžné odhady jednotlivých výrobců, ale podle ohlasů patřil k tomu nejhoršímu, co pamatují.

Peníze a příroda

Sešup ve spotřebě nealka o desetinu během deseti let odpovídá poklesu zhruba o třicet litrů na osobu a rok. Nejvýrazněji se projevil po roce 2008 a v případě bohatších zemí jde o celosvětový fenomén. Voda v lahvi se stala ve vyspělých státech zbytným statkem, produktem, na kterém se snadno a rychle šetří.

Další komentáře najdete v dnešní MF DNES

  • Karel Steigerwald: Zákon o státním dluhu uklidní, ale útraty nezkrotí
  • Jana Bendová: Nejsme volci, netáhneme povoz. Jsme voliči
  • Jefim Fištejn: Popularita "milovaných" vůdců aneb postmoderní autoritářství
Elektronická MF DNES

MF DNES v počítači nebo v iPadu/iPhonu

Ve Spojených státech, zemi největších pijanů balené vody, se v době finanční krize stala symbolem předchozí rozmařilosti značka Fiji Water. Balená voda dovážená z artézské studny na ostrově Viti Levu, součásti republiky Fiji, země ležící dva tisíce kilometrů severovýchodně od Nového Zélandu. Třetinka byla v lepších supermarketech běžně dostupná za dva dolary. Vzhledem k nákladům na stáčení, balení, dopravu, distribuci, marketing, prodej a k tomu nějaký zisk jde o malý obchodní zázrak. Jak jinak lze označit schopnost prodat něco tak široce dostupného, pro spotřebitele chuťově těžko odlišitelného a zároveň za vysokou cenu?

Po finanční krizi se trend šetření protnul se sílícím vědomím lidí, kteří podobný obchod s vodou považují spíše za velkou obchodní čuňačinu.

A to nemusí jít o extrémní příklad převozu pitné vody na tisíce kilometrů. V Česku propad v segmentu "balená voda" začal již před deseti lety a plynule pokračoval i v dobách rostoucích příjmů. "Ekologický" motiv klesajících prodejů balených vod není možné přeceňovat. Význam balení do PET lahví, které převálcovaly střídmé pokusy o comeback vratného skla, popřípadě vratných "petek", totiž stále roste. Jejich úspěch u piva, které by z plastu ještě před pár lety "přece nikdo nepil", budiž drobným důkazem.

Hněv zákazníkův

Specificky domácím jevem je dění v restauracích a hospodách, které je pro velké tuzemské nápojáře obzvlášť bolestivé. Vracejí se točené limonády, které s počátkem devadesátých let skončily stejně rychle jako hvězdy socialistického showbyznysu. Po době "kola, fanta, sprite" přichází období "máme červenou, žlutou a zelenou".

Na vodu v lahvi zase zle dotírá kohoutnice, voda z kohoutku s plátkem citronu. Jde o jev přicházející zejména s velkými cestovatelskými zkušenostmi Čechů, zčásti podpořený rostoucím spotřebitelským sebevědomím. Je nutné prodávat vodu v drahých lahvičkách po dvou decích či čtvrtlitrech? Skutečně nebyla poptávka od zákazníků po levnějších sedmičkách či litrovkách? V Česku se porcování zřejmě dlouho vyplácelo, o to bolestivější je pro restauratéry a nápojáře změna spotřebitelské atmosféry.

Coca-Cola, jednička na nápojovém trhu, aktuálně skončila u koly, fanty a spritu s miniaturním balením 0,2 litru a podle restauratérů prakticky za stejných cenových podmínek nabízí už jen třetinky (více zde). Jako důvod uvádí evropskou regulaci obalů a požadavky trhu.

Ten, kdo se v pozadí směje, jsou vodárny. Zástupci odvětví, které od roku 1990 zvedlo své ceny zhruba stonásobně, samozřejmě těží z problémů nápojářů, ale i ze své zlepšené, pitnější produkce. Na ně, bohužel, žádné šetření neplatí. Pojem "vodárenský efekt" – čím víc šetříte, tím víc platíte – už pronikl do učebnic ekonomie.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlato raketově zdražilo. Mohou za to Spojené státy, Čína i Rusko

13. dubna 2024

Cena zlata pokořila historické rekordy a podle ekonomů se ještě zdaleka nemusí zastavit. Důvodem...

Ruské tankery mohou způsobit ekologickou katastrofu, varuje švédský ministr

18. dubna 2024

Švédský ministr zahraničí Tobias Billström varuje před ekologickou katastrofou, ke které by mohlo...

Google propustil 28 zaměstnanců, kteří stávkovali kvůli smlouvě s Izraelem

18. dubna 2024  19:30

Společnost Google propustila 28 zaměstnanců, kteří protestovali proti smlouvě, kterou firma...

Senátor Kennedy tepe Strnadův holding. Nechce prodat výrobce munice do Česka

18. dubna 2024  18:22

Nákup amerických výrobců munice a střeliva ze skupiny Vista Sporting Products českou zbrojovkou...

Německá nádraží dávají spát ukazatele odjezdů vlaků, spoří jim tak energii

18. dubna 2024

Vlaková nádraží v Německu zavedla úsporná opatření zaměřená na snížení spotřeby elektrické energie....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...