Ikonické lahvičky Coca-Coly v Česku končí. Kvůli předpisům, tvrdí firma

  3:04aktualizováno  3:04
Největší nápojová společnost na českém trhu přestala prodávat typické dvoudecilitrové lahve určené pro restaurace a kavárny. Jako hlavní důvod uvádí chystanou celoevropskou regulaci obalů zavádějící nové povinné informace. V pozadí je i boj o zákazníky v restauracích, za téměř stejnou cenu teď koupí třetinku.

Coca-Cola končí v Česku s "ikonickými" lahvemi. Kvůli regulaci obalů. | foto: Profimedia.cz

Nejznámější lahvička na světě s vystouplým nápisem Coca-Cola v Česku a na Slovensku končí. Doprodává se i balení 0,2 litru s bílým potiskem Coca-Cola Light. Nově se ve skle prodávají všechny verze nápojů Coca-Cola, Fanta a Sprite už jen jako třetinky s papírovou etiketou uprostřed.

Koly a džusy v růstovém trendu

Prodej nealkoholických nápojů stále klesá, výjimkou jsou koly, džusy a energy drinky. Více v časopise Retail Info Plus.

"Důvod ukončení prodeje vratných skleněných obalů 200 mililitrů v kategorii sycených nealkoholických nápojů je technický," uvedl Milan Luzum, ředitel pro vnější vztahy Coca-Cola HBC ČR/SR, výrobce a distributora v­ Česku a ­na Slovensku s odvoláním na nařízení Evropského parlamentu a Rady EU 1169-2011 o­ poskytování informací o potravinách spotřebitelům.

"Zmíněné nařízení mimo jiné zavádí povinné označování výživových údajů a minimální velikost písma, jež však není možné na uvedených obalech technicky zajistit, neboť nemají klasickou etiketu a ­jsou takzvaně embosované. Z ­těchto důvodů jsme nuceni 200ml tradiční, ikonické lahve vyřadit z oběhu," dodal. Obaly se podle něj mění i v dalších evropských státech, nová regulace začíná platit postupně během následujících dvou let (více o novém nařízení se dočtete zde). Zůstávají výrobky v nejmenším balení s papírovými etiketami, tedy například ovocné šťávy Cappy.

Jde však i o rozhodnutí ekonomické, protože společnost mohla přejít na 0,2litrové lahvičky s papírovými etiketami. Ty již používala například u bezcukerné varianty Coca-Cola Zero či nápoje Fanta, používají se běžně například v Německu. "Zvažovali jsme všechny možné varianty a s ohledem na požadavky trhu v Česku a na Slovensku," uvedl Milan Luzum. "Nakonec jsme zvolili vratné skleněné lahve o objemu balení 330 ml, neboť věříme, že nejlépe odpovídají požadavkům zákazníků, prodejců i spotřebitelů."

Dvojka na trhu Kofola prodává pití do restaurací ve vratném skle 0,25 nebo 0,33 litru, čím dál častěji do nich proniká s točenými verzemi. Největší hráč v minerálních vodách, Karlovarské minerální vody s vlajkovou Mattoni, se drží třetinky, ale v restauracích se již objevuje i v lahvi o objemu 0,75 litru.

Třetinka je "zlatá" pro zákazníka

Podle některých restauratérů na změně objemu u Coca-Coly zákazníci spíše vydělají. "U 0,33l a 0,2l je cena v ­podstatě stejná. A to jak pro restauratéra, tak pro zákazníka," říká Petr Fridrich, ředitel společnosti Efef, která provozuje síť restaurací Výtopna. "Velké nápojové firmy mají vizi, že když prodají menší balení, tak toho zákazníci více vypijí. Moc to nefungovalo a pro restauratéra v tom žádná výhoda nebyla," říká.

Jeden z větších odběratelů ukázal MF ­DNES fakturu, na které se lišila nákupní cena menšího a většího balení jen o haléře a pohybovala se pod jedenácti korunami.

"0,33 je zlatý objem, který je vymyšlený tak, že stačí akorát k obědu," říká Pavel Vavruška, majitel Sodovkárny Kolín. "Někteří výrobci dělají 0,2l, to je naopak vypočítáno tak, že k obědu nestačí, takže zákazník si musí dát dvě a utratí více peněz."

Trh s nealkoholickými nápoji v posledních deseti letech v Česku klesá a výrobci jsou pod velkým tlakem. Rostou jen sirupy a energetické nápoje. Podle Matěje Žáka, manažera společnosti Le Patio, která na tuzemském trhu distribuuje ovocné džusy Pago, je poptávka po minibaleních stále velká. "Majitelé restaurací požadují 0,2l lahve, aby si zákazníci během schůzky dali dvě," říká. "Dokonce si myslím, že kvůli konci tohoto balení u Coca-Coly mezi nimi vzniká trošku hysterie. Nemají jim co nabídnout," míní.



Témata: Coca-Cola

Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Nábytkářské řetězce hledají způsob, jak zvýšit zisky. IKEA stále vládne

Interiér prodejny IKEA na Václavském náměstí v Praze.

Na českém nábytkářském trhu se přetahuje o zákazníky šest velkých hráčů. Otevírají nové prodejny, a­ pokud to jde,...

OBRAZEM: Delfín, Tesla Colours i T3. NTM ukazuje sto let českého průmyslu

Výstava Made in Czechoslovakia byla zahájena v Praze 18. 10. 2018. Na...

Od čtvrtka se v Národním technickém muzeu můžete podívat na exponáty výstavy Made in Czechoslovakia aneb průmysl, který...

Zemanův expertní tým podpořil jadernou energetiku i prolomení limitů těžby

Tři zaniklé vsi nemívaly veliké kostely, jen malé kaple, jež patřily pod...

Poradní tým prezidenta Miloše Zemana v sobotu podpořil jadernou energetiku a její další rozvoj. Ve výrobě elektřiny...



Najdete na iDNES.cz