Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Ikonické lahvičky Coca-Coly v Česku končí. Kvůli předpisům, tvrdí firma

  3:04aktualizováno  3:04
Největší nápojová společnost na českém trhu přestala prodávat typické dvoudecilitrové lahve určené pro restaurace a kavárny. Jako hlavní důvod uvádí chystanou celoevropskou regulaci obalů zavádějící nové povinné informace. V pozadí je i boj o zákazníky v restauracích, za téměř stejnou cenu teď koupí třetinku.

Coca-Cola končí v Česku s "ikonickými" lahvemi. Kvůli regulaci obalů. | foto: Profimedia.cz

Nejznámější lahvička na světě s vystouplým nápisem Coca-Cola v Česku a na Slovensku končí. Doprodává se i balení 0,2 litru s bílým potiskem Coca-Cola Light. Nově se ve skle prodávají všechny verze nápojů Coca-Cola, Fanta a Sprite už jen jako třetinky s papírovou etiketou uprostřed.

Koly a džusy v růstovém trendu

Prodej nealkoholických nápojů stále klesá, výjimkou jsou koly, džusy a energy drinky. Více v časopise Retail Info Plus.

"Důvod ukončení prodeje vratných skleněných obalů 200 mililitrů v kategorii sycených nealkoholických nápojů je technický," uvedl Milan Luzum, ředitel pro vnější vztahy Coca-Cola HBC ČR/SR, výrobce a distributora v­ Česku a ­na Slovensku s odvoláním na nařízení Evropského parlamentu a Rady EU 1169-2011 o­ poskytování informací o potravinách spotřebitelům.

"Zmíněné nařízení mimo jiné zavádí povinné označování výživových údajů a minimální velikost písma, jež však není možné na uvedených obalech technicky zajistit, neboť nemají klasickou etiketu a ­jsou takzvaně embosované. Z ­těchto důvodů jsme nuceni 200ml tradiční, ikonické lahve vyřadit z oběhu," dodal. Obaly se podle něj mění i v dalších evropských státech, nová regulace začíná platit postupně během následujících dvou let (více o novém nařízení se dočtete zde). Zůstávají výrobky v nejmenším balení s papírovými etiketami, tedy například ovocné šťávy Cappy.

Jde však i o rozhodnutí ekonomické, protože společnost mohla přejít na 0,2litrové lahvičky s papírovými etiketami. Ty již používala například u bezcukerné varianty Coca-Cola Zero či nápoje Fanta, používají se běžně například v Německu. "Zvažovali jsme všechny možné varianty a s ohledem na požadavky trhu v Česku a na Slovensku," uvedl Milan Luzum. "Nakonec jsme zvolili vratné skleněné lahve o objemu balení 330 ml, neboť věříme, že nejlépe odpovídají požadavkům zákazníků, prodejců i spotřebitelů."

Dvojka na trhu Kofola prodává pití do restaurací ve vratném skle 0,25 nebo 0,33 litru, čím dál častěji do nich proniká s točenými verzemi. Největší hráč v minerálních vodách, Karlovarské minerální vody s vlajkovou Mattoni, se drží třetinky, ale v restauracích se již objevuje i v lahvi o objemu 0,75 litru.

Třetinka je "zlatá" pro zákazníka

Podle některých restauratérů na změně objemu u Coca-Coly zákazníci spíše vydělají. "U 0,33l a 0,2l je cena v ­podstatě stejná. A to jak pro restauratéra, tak pro zákazníka," říká Petr Fridrich, ředitel společnosti Efef, která provozuje síť restaurací Výtopna. "Velké nápojové firmy mají vizi, že když prodají menší balení, tak toho zákazníci více vypijí. Moc to nefungovalo a pro restauratéra v tom žádná výhoda nebyla," říká.

Jeden z větších odběratelů ukázal MF ­DNES fakturu, na které se lišila nákupní cena menšího a většího balení jen o haléře a pohybovala se pod jedenácti korunami.

"0,33 je zlatý objem, který je vymyšlený tak, že stačí akorát k obědu," říká Pavel Vavruška, majitel Sodovkárny Kolín. "Někteří výrobci dělají 0,2l, to je naopak vypočítáno tak, že k obědu nestačí, takže zákazník si musí dát dvě a utratí více peněz."

Trh s nealkoholickými nápoji v posledních deseti letech v Česku klesá a výrobci jsou pod velkým tlakem. Rostou jen sirupy a energetické nápoje. Podle Matěje Žáka, manažera společnosti Le Patio, která na tuzemském trhu distribuuje ovocné džusy Pago, je poptávka po minibaleních stále velká. "Majitelé restaurací požadují 0,2l lahve, aby si zákazníci během schůzky dali dvě," říká. "Dokonce si myslím, že kvůli konci tohoto balení u Coca-Coly mezi nimi vzniká trošku hysterie. Nemají jim co nabídnout," míní.



Témata: Coca-Cola

Nejčtenější

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Další z rubriky

Zákon o omezení hazardu je bezzubý, gambleři hrají dál téměř bez omezení

(Ilustrační snímek)

Nový zákon o regulaci hazardu ukládá od ledna spousty povinností. Jenže je bezzubý. Pololegální herny ho obcházejí...

Benzinky mají oproti 90. letům třetinové marže. Dolů je tlačí konkurence

Pohonné hmoty (ilustrační foto)

Česko patří s téměř čtyřmi tisíci veřejných čerpacích stanic mezi země s nejhustší sítí benzinek. Silně konkurenční...

Uber chce v Praze rozvážet jídlo. Byznys zajímá i Amazon a Facebook

Uber Eats.

Firmy specializované na rozvoz jídla z restaurací si ve světě kolíkují svá teritoria. A některé z nich může zajímat i...

Najdete na iDNES.cz